Verbruik 1.8TSI

Lordje

Actief lid
Ik begin me toch meer en meer te ergeren aan het verbruik van mijn Superb.
Bij het tanken aan de scherpere geprijsde tankstations doe ik max 600km op 53l.
Bij Total tanken levert me nog steeds wel iets verder rijden en kan dan soms wel aan max 700Km op 53l doen.

Heb nu al een tijdje een app geïnstalleerd op mijn telefoon en alles mooi bijgehouden zo en dit zijn de resultaten:
Zomer verbruik 8,3/100
Herfst verbruik 8,8/100

14 tankbeurten, 714,5 liter, 8448,4 Km

Graag zou ik toch even vergelijken met andere 1,8TSI rijders.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat je voor een juiste vergelijking wel moet zoeken naar 1,8TSI-auto's met 4-wielaandrijving, anders gaat het bij voorbaat al mank.
 

___JC___

Forumguru
1.8 TSI 4x4 rijder present! Ik rij ongeveer 30.000km per jaar veel snelweg en getsjipt. Verbruik ligt ook rond de 8,5 liter per 100km. Herkenbaar dus. Ik heb eigenlijk nooit echt een poging gedaan om heel zuinig te rijden. Als je een tijdje 100 op de cruisecontrole rijdt schiet het verbruik volgens mij wel omlaag.
 

The bone collector

Senior Member
Spritmonitor is ook altijd handig als je even wil vergelijken (ik weet wel niet of de 4 wielaangedreven auto's er uit kunt filteren)
 

snel

Actief lid
heb het zelfde verbruik 8.3/100 zomers zonder caravan
Maar als je deze auto gaat halen weet je wat je gaat verbruiken meer als een citigo
zie verschil gewicht alleen al maar cruiscontrol gebruik helpt inderdaad ook bij mij
Maar ik wist waar ik aan begon i.v.m caravan 1650 kg gaat niet met citico;)
dus waar gebruik je hem voor af en toe of zit je veel op de weg en wat is het je waard
 

maartenv84

Senior Member
het opgegeven verbruik voor deze auto is 8,2 liter op 100km. Daar zit je netjes in de buurt. Verschil tussen FWD en 4X4 is groot. De normale 1.8 TSI heeft als normverbruik 6 liter op 100km.
 

Noord26

Forumguru
Ik begrijp niet zo goed dat je jezelf kan ergeren aan het verbruik als je maar zo weinig af wijkt van de fabrieksopgave? Velen zouden graag zo dicht bij fabrieksopgave zitten.
 

laagvlieger

Forumguru
Als ik op spritmonitor kijk is het gemiddeld verbruik van 58 1.8 TSI rijders 8,62l/100km. En dat zijn allemaal voorwielaandrijvers. Jouw verbruik voor een 4x4 is daarom nog heel netjes te noemen!
 

eddiea

Forumguru
Ik zit over 25000km op een gemiddelde van ........ 1:10. Ik rijd wel veel stadsverkeer/provinciaal. Ben wel een behoorlijke doorrijder. Als ik mijn best doe wil ik wel is 1:12 halen maar dat is echt een uitzondering. Ik heb een gechipte 1.8.
 
Ik kan nog niet zoveel zeggen; heb er net 3000km op zitten. Verbruik gemiddeld is 7,6L/100km volgens de boardcomputer en dat komt aardig overeen met de daadwerkelijk getankte liters.
Ik rijd behoorlijk stevig door, maar wel veel snelwegkilometers. Het blijft lastig onderling vergelijken als het soort ritten en de rijstijl niet gelijk is ...
 

___JC___

Forumguru
Maar zoals gezegd het verschil in norm tussen de FWD en 4x4 is bijna 2,5 liter per 100 km. Dus eigenlijk zijn wij 4x4 rijders zuiniger dan de FWD broertjes volgens mij.. :)
 

andrehj

Forumguru
het opgegeven verbruik voor deze auto is 8,2 liter op 100km. Daar zit je netjes in de buurt. Verschil tussen FWD en 4X4 is groot. De normale 1.8 TSI heeft als normverbruik 6 liter op 100km.
Ik weet niet hoe je aan deze waarde komt, maar het normale normverbruik is 7.3 l/100 km.
Als ik op spritmonitor kijk is het gemiddeld verbruik van 58 1.8 TSI rijders 8,62l/100km.
Spritmonitor wordt voornamelijk gebruikt door Duitsers, die op hun Autobahn veel sneller (mogen) rijden dan wij hier in NL. Daarom ligt hun gemiddeld verbruik ook hoger. In NL zou een lager gemiddeld verbruik haalbaar moeten zijn.

@OP: Je zit maar net boven het normverbruik, wat op zich natuurlijk niet slecht is. Als je een zuinige Superb wilt, moet je een 1.4 kopen. Als je iets sneller wilt is de 1.8 een goed alternatief. Pas als verbruik lager op de prioriteitenlijst staat, en de capaciteit om bijvoorbeeld een caravan van een natte camping te krijgen belangrijker wordt koop je de 4x4...

Zelf sta ik stevig op nummer 1 bij Spritmonitor met 7.0 liter gemiddeld over iets meer dan een jaar.
En ook dat kan nog best wel beter, want mijn verbruik wordt nog steeds negatief beïnvloed door ritten met de vouwwagen in de zomer en korte (6 km) ritjes naar het werk. Zonder die ritten zou ik rond de 6.8 liter uit kunnen komen.

Inmiddels heeft VAG een mooie nieuwe motor ontwikkeld, die ik graag (over een paar jaar, als de kinderziektes er uit zijn) zou inruilen voor mijn 1.8: de nieuwe 140 pk 1.4 met cilinderuitschakeling, zoals die nu in de Polo GTI zit. Met deze motor zou ik makkelijk onder de 6.0 liter uit moeten kunnen komen. Jammer alleen dat de ECE verbruikscijfers door bedrieglijke zaken als start-stop-systemen steeds moeilijker haalbaar worden.

Met dezelfde combi als Jasper02 haal ik 7.2l/100 km.
Is dat een incidentele meting, of gemiddeld over (veel) tankbeurten en met werkelijk getankte liters berekend? Heb je een account bij een site als Spritmonitor? Want met dit werkelijke verbruik zou je bij Spritmonitor direct op nummer 2 binnenkomen.:laugh:

Overigens is mijn ervaring dat de verbruiksmeter steeds nauwkeurig wordt (hoe dat kan snap ik nog niet). De (via VCDS instelbare) correctiefactor moest ik eerst op 106% instellen om op het juiste verbruik uit te komen. Dit voorjaar heb ik de correctie bijgesteld naar 103%, en inmiddels lijkt ie al naar 101 a 102% te moeten om het werkelijke verbruik weer te geven.
 

jalex_h

Forumguru
Ik heb een 1.8 tsi met dsg die zeer wisselend gebruikt wordt. Momenteel maak ik de helft van de kilometers in de stad, met veel ritjes van net geen kilometer met 2 stoplichten die vaak en lang op rood staat. Het verbruik zit nu dan ook op ca. 10l/100 km. Maar dit extreme verbruik is voor het eerst (nou ja, behalve als er een caravan van 1500 kg achter hangt, dan staat er een draaikolk in de tank).

Normaliter ligt het verbruik tussen de 8 en 7 liter per 100 km. En in periodes met veel lange snelwegritten buiten de files om nog wel wat lager. En ik doe nou niet bepaalt moeite om zuinig te rijden.
Ieder natuurlijk het zijne, maar ik vind het een heel net verbruik voor een auto van dit formaat en dit vermogen.
 

Rallye

Forumguru
Inmiddels heeft VAG een mooie nieuwe motor ontwikkeld, die ik graag (over een paar jaar, als de kinderziektes er uit zijn) zou inruilen voor mijn 1.8: de nieuwe 140 pk 1.4 met cilinderuitschakeling, zoals die nu in de Polo GTI zit.

Je bedoelt, om verwarring te voorkomen, de Polo GT, toch?

Ik vind een verbruik van 1:11,7 niet zo slecht. Dat rij ik met mijn RS meestal ook.
 

Ridley

Forumguru
Maatje van me heeft een Passat 1.8 tsi en die komt ook uit op 1 liter op 10 km, prima waarde toch? En zoals MichelSchreurs al aangaf: ook bij mij kun je om komen ruilen ;)
 
Bovenaan Onderaan