Ventilator weer kapot!

bobracing

Forumguru
Hoi Heren,
Na ongeveer 3 weken is het WEER kapot...
Heeft er iemand voor mij het originaal onderdeel nr voor de blower die in het dashboard zit?
betreft skoda fabia combi greenline 1.2TDI... met climatronic.
Weerstand wederom gekocht, nu ook blower vervangen.

Ik hoor het graag en alvast bedankt
 

bobracing

Forumguru
Ik ga ff kijken Joske, kon het me niet herinneren, maar kan er ook naast zitten hoor! Zal ff kijken.
 

bobracing

Forumguru
Je bent een held Joske!
Stond er inderdaad: 6Q2 820 015 h

Direct besteld via ebay, ooit komt er een moment dat er totaal niks meer gaat of kan!
Vandaag trouwens me Oldtimer Mercedes 190E 2.3-16 uit 1985 laten keuren, al 8 jaar dat ik hem heb nooit wat mee mis :)
 

frits183

Forumguru
Kan kloppen @bobracing zijn gewoon goede auto's.
Ik heb wel veel oud rubber gelijk vervangen aan mijn 230 S uit1965.
En ik moet ook blijven opletten dat ze hem keuren naar de eisen van het jaar van de goedkeuring van de auto.
In mijn geval hoeft er bv niet eens voorruit ontwaseming in te zitten.


:lezen:
 

Kogamyata

Senior Member
Mercedes!

Je moet ze nou ook weer niet teveel lof toedichten, vind ik. Jullie hebben (het waarschijnlijk uitgekiend) en de 2,3 l motor genomen. Een kenner in mijn kennissenkring zei altijd dat die 2,3 motoren de beste waren die Mercedes ooit gemaakt heeft.

Ander verhaal is dat er heel wat Mercedesen vroeger heet liepen als ze moesten klimmen op 't moment dat andere merken (Fiat) al zelfdenkende ventilatoren hadden Fiat 127 en 128 vanaf 1972. Mercedes is pas laat daarop overgeschakeld en heeft op de grotere ook nog steeds achterwielaandrijving. De diesels zijn pas laat op rotodiesel overgegaan. Mijn Peugeot 405 uit 1991, Golf uit 86 en Jetta uit 85 evenals mijn huidige Fabia sturen en stuurden veel strakker dan de Mercedes 200 d uit 1983 (zoekerig). Ze hoeven ook niet te zeggen dat ze niet roesten, want die van mijn zwager 200 D uit 1983 zag er op 't oog heel goed uit, maar eenmaal in Polen om te laten spuiten bleek hij net naast de gaten dicht te zijn. Roest zat onder de vele kunsstof afdekplaten. Het schijnt dat ze zelfs heel laat pas overgegaan zijn op verzinken. Audi en Peugeot al in 1987!

Een andere kennis had 'n BMW 732i met heel veel problemen automaat, koeling, olieverbruik enz. en nieuw gekocht. Bij verjaardagen was het toch 'n goede auto. Maar in Oostenrijk tijdens wintersport vloekte hij alle duvels uit de hel.

Over de storingen e.d. kan ik niets zeggen. Volgens mij waren ze wel betrouwbaar en dat is voor velen heel belangrijk. Hoeveel mensen hebben niet trubbel gehad met Jaguar, toch blijft men ze kopen en zeggen :"Ik heb 'n Jaguar"!
 

Kogamyata

Senior Member
Maar natuurlijk@Frits, helemaal eens, daar niet van. Ik ben ook fan van oud, maar dat wordt getorpedeerd door Utrecht en half Duitsland onder noemer Het Milieu. In Utrecht en Keulen varen natuurlijk geen schepen en overvliegen geen vliegtuigen, natuurlijk, natuurlijk. Duizenden kilo's boter, weet je wel. Maar het is 'n beauty en die van @bobracing ook. Ik was ook blij met de Jetta en Golf diesels maar niet blij met die weer ingevoerde wegenbelasting. € 150,- p/mnd was me toch te gortig.
Groeten en veel plezier met je (Heckflosse denk ik).
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kogamyata

Senior Member
@Rallye Terecht dat je dit opmerkt. Helaas geld voor Nederland en daar rijd ik 't meest, 40 jaar oud. Het is (nog) 'n allegaartje in Europa. Maar dat is in de USA ook, vele staten hebben nog hun eigen wetten en regels. Momenteel hebben we (nog) met rare wetten te maken, zoals daar zijn, brandblusser, signaalvestjes 1, 2,3, 4 of 5 en alcoholtesters, GPS met en zonder flitssignalering, wel of geen fietsendrager (Portugal) en speciale markering (Spanje) etc..
 

johant

Senior Member
Over de storingen e.d. kan ik niets zeggen. Volgens mij waren ze wel betrouwbaar en dat is voor velen heel belangrijk. Hoeveel mensen hebben niet trubbel gehad met Jaguar, toch blijft men ze kopen en zeggen :"Ik heb 'n Jaguar"!

Mijn oom (een echte veeboer) reed altijd een Mercedes, en ik kan me niet herinneren dat hij ooit problemen had. Altijd donkerblauw of groen, met zo'n diesel die van 0 tot 100 in twee weken ging. Eigenlijk kan ik me alleen nog het enorme stuurwiel en de ruime achterbank goed herinneren.

Hij zij altijd dat de eerste Mercedes heel duur was, maar dat je bij inruil maar weinig bij hoefde te betalen voor een nieuwere. Volgens hem was een Mercedes diesel op de lange termijn de beste auto om in te rijden. Of dat waar was, en of dat nog zo is, weet ik niet.

Dit is al wel een jaar of veertig geleden.
 

bobracing

Forumguru
Ik heb uit voorzorgt gewoon beide onderdelen nu besteld, gezien de fan het nu ineens wel weer doe, maar het lijkt anders dan normaal gezien hij eerst uit staat en vervolgens opgang komt. Had die dag ook dezelfde storing in VCDS en ook knipperde het display weer. Storing wissen, basisinstellingen 5x doorlopen en ineens deed ie het weer de dag erop... Voordat ik die zekering had vervangen deed hij het gewoon niet meer wat ik ook deed.. Dus we wachten weer af.

En over die oude wagen :) De Mercedes uit die jaren is altijd over de top ontwikkeld, kosten nog moeite gespaard! Iets wat je nu niet meer ziet helaas. Als voorbeeld in de jaren 1983 kon je al in een simpele Mercedes 190E w201 serie al de volgende opties hebben:
Verwarmde sproeiers in motorkap,
verwarmde spiegels
ABS,
Stuurbekrachtiging
Standkachel
Stoelverwarming,
Orthopedische stoelen
Electronische stoelen
Electronische hoofsteunen,
Electronische ramen rondom
Koplampwissers
Makeup spiegels met verlichting,
Armsteunen voor en achter
Automaat vaak standaard.

En zo zijn er nog vele opties, buiten het feit is er over het ontwerp van de auto ook echt nagedacht. Een voorbeeldje wat zo irritant is aan de fabia is dat als je in de regen rijdt je totaal 0 zicht in je spiegel hebt omdat al het wat van de lekker over je zijramen loopt... Mercedes heeft al ruim 50 jaar daar een lijstje voor ontwikkeld dat voorloopt vanaf de onderkant van de vooruit tot achteraan op het dak. Dus ook met uitstappen ben je droog ivm een douche bij de deur :) Het zijn de kleine dingen die het hem doen :)
 

ertromp

Forumguru
MB is uitvinder ook van ABS maar ook bijvoorbeeld de stuurkolom die weggetrokken wordt bij een aanrijding
Dat heeft mijn W108 uit '71 zelfs
Maar ook Skoda heeft natuurlijk een behoorlijk auto verleden maar ook industrieel verleden
Van vrachtwagens tot wapens tot trams en stoomturbines van alles heeft Skoda gemaakt
 

Arreslee

Senior Member
@bobracing.
Ik heb hetzelfde ook met mijn O2 gehad. Bij de tweede keer dat de zekering kapot ging ben ik gaan zoeken naar andere verdachten. Het bleek dat de G65 sensor ook achter dezelfde zekering zit. Sensor afgekoppeld. Zekering vervangen en ventilator deed het weer.
Nu heb ik niet de beschikking over de elektrische schema's maar misschien kan @Joske iets voor je betekenen.
Succes verder
 

bobracing

Forumguru
ik heb nog geen fout gezien met die sensor, maar is dat ook een sensor die je domweg kunt loshalen en vervangen?
Gisteren al wel mijn nieuwe Hella/Behr ventilator ontvangen voor 1/3 van de dealer prijs welke ook Behr monteert.
 

Arreslee

Senior Member
Bij een O2 wel. Maar je kunt ook de connector bij de sensor loskoppelen. Ik weet niet of bij een Fabia deze sensor ook parallel zit aan de ventilator.
 
Bovenaan Onderaan