Ventilator blijft draaien

J126R

Lid
Hoi,

ik ben 11juli2012 mijn nieuwe superb combi gaan ophalen. Nu heb ik tot nu 2 maal gemerkt dat de ventilator onder de motorkap blijft draaien, ook na het stilleggen van de motor en de auto af te sluiten, ook is er dan een sterke chemische geur waarneembaar (lijkt van de xenon koplampen te komen). De ventilator stopt echter wanneer ik de auto opnieuw start en stilleg. de auto heeft nu iets over de 4000km en het gebeurde telkens na een ritje van +/- 35km en zonder over de 3000rpm te gaan. Mijn vraag is nu of dit volkomen normaal is of dat ik toch eens naar de dealer moet gaan? Vorige week is hij op garantieonderhoud geweest en hebben ze niets gemerkt bij het uitlezen ofzo... (had het toen ook niet vermeld omdat het maar 1x was voorgevallen maar nu toch al een 2de keer...). Verder nog een vraagje met de geur, is dat normaal?



Met vriendelijke groeten,


J126R

PS: ik heb de dealer ook gemaild maar uit ervaring weet ik dat hier sneller en vooral gedetailleerder gereageerd word!
 

The bone collector

Senior Member
Dat de ventilator even blijft nadraaien, na het stilleggen van de auto is normaal hoor. Die van mij doet dat ook, uiteraard enkel wanneer hij al draaide voor het stilleggen van de wagen (bij filerijden bijvoorbeeld). Kan soms nog wel eens een minuut draaien, maar daarna valt hij zeker stil. Als je dan de motor even terug start en opnieuw stillegt, stopt die ventilator, ook dat is normaal.

Die chemische geur is iets anders natuurlijk, daar heb ik geen uitleg voor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat de ventilator even blijft nadraaien, na het stilleggen van de auto is normaal hoor.
Is inderdaad volkomen normaal - afhankelijk van de motortemperatuur op het moment van stilleggen, om te voorkomen dat door het wegvallen van de rijwind de temperatuur stilstaand te hoog oploopt, dan wel te langzaam afkoelt.
Dit is ook beslist geen nieuw verschijnsel - ik kan me dit al herinneren van vele auto's geleden (jaren '80-'90 of zo). Hoort er gewoon bij. Het zou me trouwens niet verbazen als dit verschijnsel ook ergens in het instructieboekje wordt genoemd - wat destijds wel het geval was - maar dat heb ik nu niet bij de hand.
 

Tonno

Actief lid
Inderdaad, de meeste auto's hebben de koelvin onafhankelijk werkend van het contactslot.
Een nieuw motorblok kan ook chemisch ruiken.
 

andrehj

Forumguru
De OP heeft een diesel. Kan die chemische geur niet van het roetfilter komen wat op dat moment geregenereerd wordt?
 

Canon-Eye

Forumguru
van het roetfilter komen wat op dat moment geregenereerd wordt?
Ligt niet echt voor de hand, denk ik. Als ik me goed herinner gebeurt dat alleen tijdens een rit met minimaal 80km/u gedurende voldoende lange tijd om de boel voldoende op temperatuur te hebben.
 
Heb dat met mijn Alhambra ook en op hete dagen blijft ie soms zelfs heel lang draaien ( >10 minuten).
Gaat uiteindelijk wel uit en schijnt zo te horen
 

veld94

Lid
Ik herken het verschijnsel. In de anderhalf jaar dat ik met mijn Yeti rij, heb ik dit ook (al) twee keer mogen meemaken. Elke dag rij ik smorgens rustig weg voor een rit van totaal 12 km , waarvan 4 km max 90 km/h. En op een morgen bleef hij ook doordraaien, terwijl deze rit niets anders was dan alle voorgaande dagen. Na c.a. 5 min heb ik de auto opnieuw gestart en weer uitgezet. Ventilator ging ook direct uit. Ik denk een storinkje in de computer?? Zolang dit niet regelmatig voorkomt, maak ik me geen zorgen. Als ik zelf een keer moet niezen, ga ik ook niet direct naar de dokter, gaat vanzelf wel weer over.
 

theike

Nieuw lid
Yep, heb ik ook. Ben naar de dealer gegaan. Die vertelde mij dat dan het roetfilter geregenereerd wordt. Zou elke paar duizend kilometer gebeuren. Ventilate\or draait nog minstens een minuut of 5, misschien wel 10. Best wel wat geurend, en er komt veel "hitte" van de auto af. Is normaal dus.
 
Dit komt regelrecht uit de handleiding..

VOORZICHTIG
Na een langdurige hoge motorbelasting moet u aan het einde van de rit de motor
niet direct afzetten maar deze nog ongeveer 2 minuten stationair laten draaien.
Zo voorkomt u het ophopen van de warmte bij de afgezette motor.
Let op
Na het afzetten van de motor kan ook bij uitgeschakeld contact de koelluchtventilator nog ca. 10 minuten doordraaien. De koelluchtventilator kan zichzelf echter ook na enige tijd weer inschakelen, als de koelvloeistoftemperatuur door de
stuwwarmte oploopt of als bij warme motor de motorruimte door sterke zonnestraling nog eens extra wordt verwarmd.
 

theike

Nieuw lid
Klopt, maar bij mij was er zeker geen sprake van hoge motorbelasting. Integendeel, 25 minuten gereden waarvan het grootste deel op CC met +/- 85 km/u op een vlakke, rechte weg. En niet wegsprinten als je ergens stil staat of langzamer hebt moeten rijden. Dit was wat mij betreft "op oude van dagen stand" rijden. Dit is anders dan als je de auto eens stevig onderhanden neemt.

De ventilator draait flink door en blaast zo hard dat (onder de auto vandaan) veel hitte vrij komt, vooral achter de auto lijkt dat vrij te komen. Ik zou zeggen net NIET voor aan het motorcompartiment. Voelt als klamme, heel warme lucht, en daar zit ook een "wat ander luchtje" aan. Maar ik kan niet zeggen dat dit chemische geur is. Nu is mijn neus niet echt een fijn meetinstrument, maar ik zou het eerder als vochtige warmte beschrijven. Volgens de dealer ongeveer elke 2500-3000 kilometer zou dat regenereren gebeuren.
 

turboturbo

Forumguru
In ieder geval lijkt het er dan niet op, dat die vin ten onrechte staat te waaien (stel dat er een sprake zou zijn van een defect in de aansturing oid) als er zoveel hitte onder de auto weg komt.
Kennelijk is er iig sprake van warmte stuwing, of dat nou van de motor (en/of hete airco?) of van het regeneratie systeem komt....
 

Leys

Nieuw lid
Hoi,

ik ben 11juli2012 mijn nieuwe superb combi gaan ophalen. Nu heb ik tot nu 2 maal gemerkt dat de ventilator onder de motorkap blijft draaien, ook na het stilleggen van de motor en de auto af te sluiten, ook is er dan een sterke chemische geur waarneembaar (lijkt van de xenon koplampen te komen). De ventilator stopt echter wanneer ik de auto opnieuw start en stilleg. de auto heeft nu iets over de 4000km en het gebeurde telkens na een ritje van +/- 35km en zonder over de 3000rpm te gaan. Mijn vraag is nu of dit volkomen normaal is of dat ik toch eens naar de dealer moet gaan? Vorige week is hij op garantieonderhoud geweest en hebben ze niets gemerkt bij het uitlezen ofzo... (had het toen ook niet vermeld omdat het maar 1x was voorgevallen maar nu toch al een 2de keer...). Verder nog een vraagje met de geur, is dat normaal?



Met vriendelijke groeten,


J126R

PS: ik heb de dealer ook gemaild maar uit ervaring weet ik dat hier sneller en vooral gedetailleerder gereageerd word!

Ik herken dit probleem, maar dan in een Volkswagen Tiguan. Bij mij lijkt het te gebeuren als ik de auto eerst een tijdje stationair laat draaien voordat ik wegrijdt. Tijdens het rijden merk ik dan al dat de schakelindicator verkeerd om gaat werken: die blijft roepen dat ik terug moet schakelen, zelfs dat ik naar 1 moet terugschakelen als ik 30-40KM/h rijdt. Maar de dealer zegt het probleem niet te herkennen.
 

J126R

Lid
Ik herken dit probleem, maar dan in een Volkswagen Tiguan. Bij mij lijkt het te gebeuren als ik de auto eerst een tijdje stationair laat draaien voordat ik wegrijdt. Tijdens het rijden merk ik dan al dat de schakelindicator verkeerd om gaat werken: die blijft roepen dat ik terug moet schakelen, zelfs dat ik naar 1 moet terugschakelen als ik 30-40KM/h rijdt. Maar de dealer zegt het probleem niet te herkennen.

Hey, de auto stationair laten draaien doe ik eigenlijk nooit, ook de schakelindicator werkt goed bij mij, misschien toch een ander probleem dan. ik heb het niet maar gehad en denk dan dat het normaal is, de dieselpartikelfilter zoals hier ergens vermeld. groeten
 
Bovenaan Onderaan