Velgenwissel winterbanden vet op bouten??

Tees

Donateur
@Frup goed verhaal. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, een beetje (!) vet zal ook vast niet zo'n probleem zijn. En een slagmoersleutel om wielen vast te zetten...:nono:

Maar ik hou me liever aan de voorschriften van de fabrikant in dezen: droog (en schoon) erin, aantrekken met de momentsleutel, na een paar 100 km nog eens nalopen.

Een handvol kogellagervet is dan weer een ander verhaal, dat spul is notabene bedoeld om metaal op metaal soepel te laten lopen. Geen goed idee voor bouten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Timmer

Donateur
Droog erin, ik dacht op 120nm vasttrekken.
Doe dit al jaren, heb nog nooit een wiel gehad dat me inhaalde of een bout die alleen op wandel ging.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat gewicht idd een belangrijke rol speelt. Zaken als hoeveel bouten, naafdiameter, etc zal ook uitmaken, uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid druk die het contactoppervlak van de bouten met de velgen én van de velgen met de naaf moet komen te staan. En aangezien druk gelijk staat aan kracht per oppervlak, is de kracht gekoppeld aan het contactoppervlak.
 

hemi24

Forumguru
Sommige Franse merken hebben afwijkende wielbouten met losse conische of vlakke ringen… (voorbeeld is van PSA)

upload_2021-11-23_19-12-58.jpeg
 
Bovenaan Onderaan