Velgenboom in de aanbieding bij de Lidl (18-03-2013)

CDK

Forumguru
vanaf 18-3 is er bij Lidl een velgenboom in de aanbieding om je winter/zomerset op te bergen, compleet met hoes en diverse accessoires o.a. een profieldiepte meter voor €15,00

greetz Corné

Chatslet

Forumguru
Kijk, die gaan we scoren! Ik zag ook een hydrolische krik en een setje assteunen. Iemand een idee of dat wat is? Of is het pisbakkenstaal?

ertromp

Forumguru
Is perfect spul! Enkele jaren geleden ook zo'n set gekocht bij LIDL. Zit (als het goed is) TUV keur op. Ik maak er al jaren gebruik van voor m'n hobby een Mercedes van ca. 1700 kg. DSCN1871.jpg

Cordoba

Forumguru
Assteunen zijn er volgens mij voor 2 gewichtsklassen, maar mijn broer heeft een paar jaar terug ook zo'n setje gekocht bij de Lidl en heeft ze ondertussen onder verschillende V70's en en Volvo 850's met dieselblok gebruikt om te sleutelen (dus een Skoda moet al gauw lukken, zijn wat lichter). Garagekrik heeft ie daar geloof ik ook gehaald.

E

Ex-lid 2926

Die krik lijkt mij wel wat, alleen de bevestiging onderaande Octavia zorgt nog voor een paar hoofdbrekens. De kop van de normale schaarkrik heeft een inkeping waardoor de felsrand van de carrosserie niet omgebogen wordt. Zal nog eens kijken of dat op te lossen is door een stuk rubber op maat te maken om als klosje te dienen tussen de krik en de carrosserie. De zomerbandwissel staat er namelijk weer aan te komen.

Chatslet

Forumguru
Kijk ook eens hier: http://www.skodaforum.nl/board/f44/krikpunten-voor-garagekrik-fii-combi-21326.html
Ik zat met het zelfde probleem. Unibody auto's hebben tegenwoordig alleen nog maar de krikpunten op de felsrand. Wilde er vandaag aan beginnen maar mijn garagekrik is dood en de schaarkrik die ik heb draai je je een ongeluk aan. Ik ga deze krik dus bij de Lidl aanschaffen. Met een flink blok hout gaat ie onder de trekhaakbevestiging zodat de hele achterkant omhoog komt. Voorwielen moet ik nog even kijken hoe ik dat op ga lossen. Ik denk gewoon met een blokje hout zonder inkeping achter de felsrand om het risico op splijten tegen te gaan. De originele krik grijpt namelijk niet op de felsrand aan maar op de punten daar voor en achter. De felsrand zou zo het blokje op ze plaats moeten houden en het blokje zorgt er op zijn beurt weer voor dat het gewicht mooi verdeeld wordt en er geen krassen oid ontstaan.

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk gewoon met een blokje hout zonder inkeping achter de felsrand om het risico op splijten tegen te gaan.
Ik heb twee blokjes vastgeschroefd/gelijmd op een stevig stukje blokmeubelplaat. De felsrand valt precies tussen de blokjes zodat de auto er net niet op rust. Ging wel goed. Zal er zondag even een plaatje van schieten.

Chatslet

Forumguru
Andere optie zou misschien multiplex zijn. Als je daar een gleuf in slijpt zal het niet splijten. Maar of het geheel stevig genoeg is?

Canon-Eye

Forumguru
Maar of het geheel stevig genoeg is?
NEE - als je er een gleuf in gaat slijpen neemt de sterkte van je multiplex af met elke laag die je doorslijpt. Immers, de sterkte van multiplex bestaat uit de treksterkte van elke laag in de lengterichting van de nerf; daarom zitten die lagen kruislings op elkaar.

Ik heb m'n blokje gemaakt van een stuk meubelplaat (ander principe, maar vergelijkbare sterkte als multiplex)en twee stukjes timmerpaneel - allemaal stukjes afvalhout waar ik niets anders aan hoefde te doen dan op elkaar lijmen en schroeven. De felsrand valt in de gleuf en raakt net niet de onderplaat; de auto rust dus op de blokjes. De krik bijt een beetje in het hout aan de onderkant - puike borging tegen eraf glijden. Overigens staat de krik op wieltjes, dus hou wel de handrem erop en de versnelling ingeschakeld.
20130317_krikblokje-9291.jpg

Ik overweeg om er nog een extra stukje plaat onder te zetten, want eigenlijk boog het geheel me net iets te veel door toen ik vorige week bij lekker weer bezig was met 8 winter en 8 zomerwielen. Maar ja, ik kom nu eenmaal uit een familie van scheepsbouwers en scheepsmachinisten - en dan is het niet gauw te sterk naar ons zin...:eek:

turboturbo

Forumguru
Ik zit dit draadje al een tijdje mee te lezen, maar ik vind het toch iets wonderbaarlijk hoor.
Dan koop je een handige garage-krik en dan moet iedereen vervolgens nog massaal zelf klosjes gaan maken alvorens dat ding goed te kunnen gebruiken? Ik lees hier zeker niet voor het eerst van een kromme felsrand, dus dat het nodig is, begrijp ik. Waarom zit er dan fabrieks af niet eigenlijk een adapter bij voor onze auto's?

Doet me denken aan de bed verhogers die mijn vrouw destijds kreeg voor de kraamhulp. Deze waren zo geconstureerd dat alleen jaren '60 bedden met ronde pootjes erin passen. Als je Box-spring of een IKEA MALM hebt, waar tegenwoordig heel de wereld op ligt te rambammen had je er niets aan.
Vond ik op internet ook allerlei oplossingen zoals kratjes bier (die kunnen trouwens knappen, niet echt een lekker gevoel) of inderdaad: zelf klosjes gaan zagen en maken. Er waren zelfs mensen die die dingen maken en verkopen op Marktplaats?!

Canon-Eye

Forumguru
zelf klosjes gaan zagen en maken.
< Off-topic >
Heb ik inderdaad ook nog gedaan... ;) (omdat de eerste twee weken vroeger kwam dan verwacht, op een zaterdag toen het Groene Kruis dicht was en vrouw&kind al op zondagochtend per ambulance naar huis gebracht werd).
Tot grote vreugde van de kraamhulpen, want ze bleken ruim 15cm hoger dan standaard (scheelde nogal in de belasting van de rug).
< on-topic >
Waarom zit er dan fabrieks af niet eigenlijk een adapter bij voor onze auto's?
Bedoel je bij de krik, of bij de auto?

Die Lidl- (of Formido-, waar ik 'm vandaan heb) krikjes zijn zo goedkoop, daar kun je niet veel toeters en bellen bij verwachten. En van de autofabrikanten hoef je in dit verband al helemáál niks te verwachten, in deze tijd van spuitbaggerflesjes. Dat is immers weer minstens 100 gram extra gewicht... ten behoeve van iets wat je helemaal niet wordt geacht zelf te gebruiken, nl. een garagekrik. 't Woord zegt het toch al!

turboturbo

Forumguru
Bij de krik, bedoel ik idd.

En tja, what's in a name: een beetje garage gebruikt zo'n krik toch niet meer? Die hebben hefbruggen tegenwoordig. Dus die garage krik zal vooral door consumenten gebruikt worden, vermoed ik.
En veel auto's hebben zo'n randje. Zullen wel een hoop groentje - beunhazen een eerste keer mee in de fout gaan, vermoed ik :eek:

Cordoba

Forumguru
Overigens kunt je nog een kleine wijziging in het ontwerp van Canon-Eye toevoegen: een plaatje metaal ter grootte van de grote houten plaat, die kun je tussen de houten blokjes en de grote houten plaat plaatsen. Het idee is, dat je met een metalen plaat de kans reduceert dat het grootste houten plaatje splijt onder de felsrand.

Je kunt allerlei alternatieven bedenken, maar het belangrijkste is dat de felsrand vrij ligt, en je het simpel en goedkoop zelf kunt maken.

van_der_P

Senior Member
Die assteunen heb ik vorig jaar eens gekocht. Maar vond het nogal een gammele bedoeling. Dus weer teruggebracht. Ik moet er wel van op aan kunnen. Niet dat als je onder je auto aan het werk bent de zaak omlaag valt.

De krik plaats ik onder een stevig punt van de auto. Bijvoorbeeld waar het subframe aan de carrosserie gebouwd is, die bouwt valt precies in de bovenzijde van de krik, dat voor voor. En achter plaats ik de krik onder de achteras, die zit bij de Fabia iets voor het wiel.

turboturbo

Forumguru
^^ Kijk aan. Adapters. Toch niet zo'n gek idee van mijn :rolleyes:

Ik heb me vanmorgen zo'n Felgenbaum aangeschaft.

Hier volgt mijn klus verslag van het in elkaar zetten van de baum :grin:

Ik moet zeggen dat ik het materiaal allemaal niet erg keurig netjes in elkaar past, maar misschien is dat de bedoeling. Je moet 4 poten in een plastic voetje schuiven, en 'eventueel nakloppen met een rubber hamer' zegt de handleiding. Nou ben ik ook maar een simpele boer, dus ik heb met de erop te schuiven poot flink staan hameren op de stoep. Pas toen ging zakte de buis een beetje in de voet. Het plastic vloog me om de oren :uitlachen: Gelukkig hoefde ik dat niet al te lang te doen, want dan waren de plastic 'einddoppen' helemaal naar hun grootje. Het zit wel mega-vast zo, begrijp niet waarom die 4 parkers daar nog bij nodig zijn. Maargoed, ze er toch maar wel in gedraaid.

Ook de paal paste niet goed in de voet, daar heb ik eens flink op staan dreunen en draaien. Tot slot het zwarte plastic vergaarbakje (voor je wasco's e.d. ;)) die in 2 delen op elkaar geschroefd moet. Laten we zeggen dat het geen 2 gelijke delen waren die goed op elkaar aansloten / pasten.

MAAR. Al met al. Wat wil je voor maar 15,-. En hij staat! Als een muur! En doordat alles zo in elkaar getimmerd moest, staat ie wel muur en muurvast en goed stabiel. Dat is toch het belangrijkst.

En wat ook super goed bedacht is: de accessoires. Je krijgt o.a. 4 plastic gekleurde discjes, die je op het ventiel klikt. Daar staat dan op op welke as en aan welke kant het wiel zat. Werkt natuurlijk een stuk beter dan dat geklooi met wasco krijtjes op de band kalken (die altijd stuk gaan en kwijt raken) Verder nog een profieldiepte meter en een bandenspanning metertje, die doen wel iets, maar hoe precies dat is geloof ik allemaal wel.

Eindoordeel: geweldig ding, maar let dus goed op je vingers bij het in elkaar schuiven van de parts! :xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan