Velgen Skoda Superb II

Miez1

Forumguru
Met betrekking tot de 18" velgen kwam ik onlangs bij BMW tot een (voor mij;)) nieuwe ontdekking. De 320 eD welke BMW aanbied in het 20% segment heeft een type goedkeuring tot en met 16" en altijd zonder trekhaak. Ze hebben deze auto's dus een afwijkende goedkeuring meegegeven dan andere 3-series om te garanderen dat deze auto's binnen de norm blijven. Bij Skoda ligt dat verhaal anders, deze zijn allemaal waarschijnlijk goedgekeurd tot misschien wel 20" en grotere wielen zouden hiermee nooit tot een discussie kunnen leiden. Maar, het blijft glad ijs natuurlijk......
 

andrehj

Forumguru
6.5J is geen probleem. Is eigenlijk zelfs beter dan 7", omdat de velg wat smaller is en daardoor veel minder snel beschadigt wanneer je wat te dicht bij de stoeprand komt.
De ET42 houdt wel in dat je bij sneeuwkettingen maximaal 9 mm dikke sneeuwkettingen mag monteren. Als je de (standaard) 12 mm wilt kunnen monteren moet je ET waarde tussen de 45 en 50 liggen.
Verder moet je er natuurlijk wel op letten dat de velgen die je koopt een naafgat hebben van 57.1mm en met 5 bouten worden bevestigd op een steekcirkel van 108 mm.

En dan zit je nog met de bevestigingsbouten: Normaal krijg je die erbij (bij de velgen), omdat de meeste (maar niet alle) aftermarket velgen geschikt zijn voor bouten met een konische kraag (i.t.t. de standaard VAG velgen die allemaal bolvormige kragen onder de boutkop hebben). Zorg dus dat je deze bouten (in de juiste lengte, geschikt voor een Superb II) erbij krijgt of koopt.

Ook de draaglast (in kg) van de velg is nog belangrijk. Bij een snelle zoekactie kon ik van deze velgen niets vinden, maar normaliter kan de fabrikant vertellen of de velg sterk genoeg is voor de maximale aslast van je Superb.

In Duitsland is dit allemaal wat beter geregeld en kun je zogenaamde ABE of Gutachten documenten downloaden waarin het een en ander exact gespecificeerd staat. Helaas worden deze SWH velgen volgens mij niet in Dld aangeboden, zodat je hier niets aan hebt.
 
Wie het weet mag het zeggen, maar ik denk dat ABT hier een beetje te hoog van de toren blaast!

Ik denk dat ABT helemaal niet hoog van de toren blaast. We weten allemaal dat het (rollen)bank ritje dat wordt gebruikt om het gem. verbruik en daarmee de CO2 uitstoot te bepalen in de verste verte niet lijkt op een normale rit. Gezien de cijfers wordt het gaspedaal (vrijwel) niet gebruikt. De motor draait dus vooral in deellast. Heeft dezelfde motor nu 100 of 130 pk, het gebruik bij deellast is vrijwel gelijk.
 

andrehj

Forumguru
Oeps. Je hebt uiteraard gelijk. Was er even met de kop niet bij. Steekcirkel moet uiteraard 5x112 zijn. Kan mij posting nu niet meer aanpassen. Kan dat maar een dag of zo?
 

___JC___

Forumguru
Mooie velgen die MAK velgen. Heb ik zelf ook nog even over getwijfeld. Uiteindelijk toch maar voor origineel gegaan en gewoon de Themisto's genomen.Overigens denk ik dat 18 inch beter smoelt onder eeen SuperB.
 

quip

Nieuw lid
@Golfertjuh: Mooie velg! Post zeker eens een foto van je wagen hier als je ze erop hebt liggen!
 
Erg mooi met mocca! Heb ook getwijfeld mbt deze velg. Toch maar iets bescheider velgje gekozen. Foto post ik zodra de voiture binnen is! You too! :-))
 

s-line

Forumguru
Op een superb hoort eigenlijk in mijn ogen min. 18inch of beter nog 19 inch.
Gr.michiel
l P1000378.jpg
 
In mijn ogen hoort een Superb prettig en ontspannen te rijden zonder dat je ieder bobbeltje voelt. Dus 17" is prima. Anders wordt het naar mijn smaak, zeker met een zunige Superb een wannabee bak....
 
Het staat zeker niet lelijk zo op de foto. Maar voor mij staat deze erg laag. Kan me niet voorstellen dat ie lekker soepel veert en dat je zo toch wat meer meekrijgt van de hobbels em bobbels. Laat staan de drempels. Nee, voor mij is 18 de max bij een auto als deze maar heb ik bewust vanwege de het zachtere rij/veer gedrag en ook de leasekosten gekozen voor wat minder groot. 
 

kwaazaar

Actief lid
Velen zijn bang dat 18" erg oncomfortabel is. Ik heb zelf de combi op 18" en het af-fabriek sportonderstel wat zo'n 1,5cm verlaagd is. Dat sportonderstel maakt dat de wegligging NORMAAL is. De standaardveren vind ik namelijk erg zacht. De verlaging is daarmee dan ook puut optisch. Met 18" voel je de weg iets meer, maar verschil met de 16" die ik op mn vorige auto had is toch nog vrij subtiel en zeker op de goede gladde wegen hier in NL nauwelijks minder comfortabel.

18" en verlaagd klinkt dus misschien heftig/hard, maar is het verre van. Uiteraard mijn persoonlijke mening. :)
 
Bovenaan Onderaan