Velgen sealant en plastic bescherming

hendrik38

Forumguru
Ik ben een leek op detailling gebied maar ben op zoek naar een goede velgen sealant voor mijn vega velgen. Ook ben ik op zoek naar spul om de plastic randen rond de wielkuipen v d kodiaq goed te houden. Wie kan mij helpen met tips?
 

Highway

Forumguru
Ik gebruik de RIM van het merk Gyeon. Ik ben hier erg tevreden over. Dan moet ik ook wel noemen dat ik EBC Redstuff remblokken heb, deze geven veel minder remstof af en het remstof die eraf komt is niet zo agressief als de standaard remblokken.

Voor plastic gebruik ik de TRIM van Gyeon. Wel voor het aanbrengen goed reinigen.
 

Highway

Forumguru
Ja met de wheel sealant van poorboys heb ik ervaring. Potje is wel zo goed als leeg bij mij thuis, schoonvader gebruik die.

Deze werkt ook zeker, eenvoudig op brengen (net als een wax, erop smeren in een dun laagje en na drogen de restant af poetsen.

Nadeel van de poorboys is dat het een wax is (wax die tegen hogere temperaturen kan en beter bestendig is tegen remstof), en waxen moet je om de zoveel tijd opnieuw aanbrengen.

De Gyeon RIM is een coating. Voordeel is dat deze harder is en veel langer blijft zitten (ik doe mijn velgen 1 keer per jaar en dan is de bescherming nog prima). Ik heb ook het idee dat die wat beter werkt dan alleen een wax. Nadeel is wel dat je de velgen voor aanbrengen eerst erg goed moet reinigen. Aanbrengen luistert ook een stuk nauwer. Opbrengen in dunne laag, en binnen een bepaalde tijd weer eraf poetsen. Ben je te laat met af poetsen (vooral als je het er te dik op het gezet), gaat het een beetje plakken en is het lastig het restant te verwijderen.
 

hendrik38

Forumguru
Ja met de wheel sealant van poorboys heb ik ervaring. Potje is wel zo goed als leeg bij mij thuis, schoonvader gebruik die.

Deze werkt ook zeker, eenvoudig op brengen (net als een wax, erop smeren in een dun laagje en na drogen de restant af poetsen.

Nadeel van de poorboys is dat het een wax is (wax die tegen hogere temperaturen kan en beter bestendig is tegen remstof), en waxen moet je om de zoveel tijd opnieuw aanbrengen.

De Gyeon RIM is een coating. Voordeel is dat deze harder is en veel langer blijft zitten (ik doe mijn velgen 1 keer per jaar en dan is de bescherming nog prima). Ik heb ook het idee dat die wat beter werkt dan alleen een wax. Nadeel is wel dat je de velgen voor aanbrengen eerst erg goed moet reinigen. Aanbrengen luistert ook een stuk nauwer. Opbrengen in dunne laag, en binnen een bepaalde tijd weer eraf poetsen. Ben je te laat met af poetsen (vooral als je het er te dik op het gezet), gaat het een beetje plakken en is het lastig het restant te verwijderen.
Klinkt ook direct beetje eng. Als ik te laat ben...is het dan nog wel weer netjes te krijgen? Ik ben een leek hé :nailbiting:
 

Cordoba

Forumguru
Rim en Trim van Gyeon zijn coatings (die zijn er overigens ook van andere goede merken, zoals bijvoorbeeld Nanolex) en die kun je ook door een ervaren detailer aan laten brengen als je eng vindt om zelf te doen. (zoals bijv. @nicknameless )

Een andere optie om je velgen makkelijker schoon te krijgen is een wheelwax, ik gebruik regelmatig die van Autoglym. Dat is even de velg inspuiten met de spuitbus, en vervolgens met een microvezel doekje de velg afnemen, dus gaat supermakkelijk.

wheel_protector.jpg


Voor trims (ongelakte kunststofdelen) kun je een coating zoals Gyeon Trim gebruiken, maar ook het voeden van die trims met een geschikt middel, zorgt al dat deze trims langer mooi blijven en makkelijker schoon zijn te maken. In het verleden veel Poorboys Trim Restorer gebruikt, maar tegenwoordig geef ik de voorkeur aan AutoFinesse Revive (wordt volgens mij niet meer verkocht door Carclean).
 

Highway

Forumguru
Als je de RIM te lang laat zitten - ja dat krijg je nog wel goed maar het poetst lastig weg (veel boenen).

Deze soort coatings kan je er altijd weer af krijgen, maar dan door te polijsten.
 

nicknameless

Forumguru
Zelf gebruik ik voor de velgen de Gyeon Rim coating.
Hiermee wordt het schoon maken van de velgen een stuk makkelijker en sneller.

Voor de trims zou je de Gyeon Trim kunnen gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan