Velgen en bandenvraag

Herzog Jan

Forumguru
Ik ben al een tijd op zoek naar Turini velgen, maar die worden niet zo vaak aangeboden. Of flink aan de prijs.
Nou viel mijn oog op een set 17" VW Dijon velgen, die lijken er wel wat op (misschien eerder op Teron) en misstaan m.i. niet onder een Octavia.
Kunnen de naafkapjes gewoon vervangen worden voor Skoda exemplaren ?
En is de bandenmaat 205/50/R17 de juiste ? Het gaat om winterbanden.
 

hemi24

Forumguru
Kijk even goed rond: 225/45R17 is meer gangbaar en past om dezelfde velg; kan je zo een 100 euro op een setje banden schelen..!

205/50R17 wordt alleen geplaatst omdat deze voor dit type velg is vrijgegeven voor gebruik mét sneeuwkettingen (op de Golf 7).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Voor winterbanden zou ik wel de smallere blijven gebruiken, een fractie meer bodemdruk per vierkante centimeter, en als het echt glad wordt, zullen alle beetjes helpen.
 

Herzog Jan

Forumguru
Zo meteen even in Germanië een set Dijon velgen ophalen :)

Er zitten nu 16" Ilias velgen onder, kan ik dezelfde wielbouten gebruiken ?
Toen ik de auto kocht zat er ook een winterset bij met een zakje wielbouten en boutkapjes.
Die winterset komt overigens binnenkort bij het vraag & aanbod topic te staan.
 

1983jeroen

Forumguru
Fijn dat de naafkapjes ook zo passen. Mijn winterbanden zitten op Seat velgen, maar die gebruiken net een andere maat die ook voor Skoda niet te vinden is. Ik geloof 63mm

Heb er nu van 60mm in zitten. Valt niet echt op, maar sluit natuurlijk niet mooi aan
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik denk dat er een klein misverstand ontstaat, pasringen of centreerringen voor naafkapjes lijken me nogal overdreven.

Ik ken ze wel als de pasring of centreerring voor velg op remschijf,
 
Nee nee, bedoel echt voor naafkappen. Zo zijn er merken van velgen (ik dacht uit de productenlijn van Alcar) die adapter ringen verkopen om ipv hun naafkap de OEM naafkap te monteren. Nu passen díe natuurlijk niet op de seat velgen, maar wellicht is daar wat op te vinden.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Let wel: als je andere velgen gaat monteren, kan het zomaar zijn dat het 'hart' van de velg dikker is. Hierdoor kun je niet ongestraft dezelfde bouten gebruiken!!!

Beetje hetzelfde idee als dat je een spacer tussen de velg en naaf zou plaatsen, ook dan heb je langere wielbouten nodig.

Puntje veiligheid die absoluut niet over het hoofd gezien mag worden.
 

Herzog Jan

Forumguru
Let wel: als je andere velgen gaat monteren, kan het zomaar zijn dat het 'hart' van de velg dikker is. Hierdoor kun je niet ongestraft dezelfde bouten gebruiken!!!

Beetje hetzelfde idee als dat je een spacer tussen de velg en naaf zou plaatsen, ook dan heb je langere wielbouten nodig.

Puntje veiligheid die absoluut niet over het hoofd gezien mag worden.
Daar heb ik naar gekeken, de bout steekt aan de flenskant bij de oude en nieuwe velgen even ver uit. Ik heb de windingen niet geteld maar op het oog is het gelijk.
 
Bovenaan Onderaan