Velg beschermer op band.

Hallo,

Ik zit even met een vraagje.
Op mijn vorige auto, (Renault Megane) had ik op mijn laatste set banden zogenaamde velgbeschermers zitten. Bij de vorige sets was dit niet en vond dit nu best fijn. Niet dat ik zo’n lompe bestuurder ben die niet kan parkeren, maar wel omdat de straat waar ik parkeer de weg erg richting de hoge stoep afloopt waarvan die stoep vervolgens weer erg overhangt / schuin staat. Eigenlijk onmogelijk om strak langs de stoep te staan zonder je velg te beschadigen. Om een lang verhaal nog langer te maken, zijn er mensen die ervaring hebben met een band voor de Kodiaq met zo’n beschermer erin verwerkt. Zelf heb ik 235/45/R20. Voornemens is een all-season band. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ook als je een band hebt gehad die totaal niet beviel hoor ik het graag. Alvast bedankt.
 

Japanese Power

Donateur
Mijn ervaring is dat een veldbeschermer geen enkele bescherming biedt als je langs een stoeprand rijdt, dus maak je daar geen illusies over. Het is een dun randje rubber waar een stoeprand zo doorheen snijdt. Je hebt het zelf over 20". Een Kodiaq heeft best forse wielen van zichzelf. Ik had destijds op mijn Kodiaq 19" Craters en dan heb je voldoende rubber om geen stoepbrandschade op te lopen... En dat zal bij een 20" niet veel anders zijn.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Voornaamste reden waarom stoeprandschade bij een Kodiaq minder snel voorkomt, is dat de standaard velgbreedte relatief vrij smal is t.o.v. de bandbreedte…
 
Ik denk dat ik misschien wel de oplossing heb.
Vanmiddag even met een bandenfabrikant gesproken. Wat JP al aangaf is dat de bescherming in sommige gevallen wel tegen kan vallen. Wat wel interessant was dat hij aan gaf dat ik van 235/45r20 naar 255/40r20 kan. Deze zijn veel “boller” en daar kan geen velgbeschermer (die er ook al op zit) tegen op. Achter wielen naar voor en deze bredere achter. MAAR! Hij weet niet of dit bij de Kodiaq zomaar kan qua afrolmaat. In de computer van de Kodiaq kan het sowieso, maar hij weet niet of er storing ontstaat zodra achter en voor verschil in zit. Ik moet de aandrijvende maat invoeren. Is er hier een geleerde die dit weet? Het gaat om de Pirelli Scorpion all season sf2 255/40R20.
 

Japanese Power

Donateur
Ik had destijds op de Kodiaq 235/50 R19 liggen. In al die 4 jaar nog geen krasje op de velg gekomen.
Had wel een wat bollere wang maar dat maakte mij niet uit. Het is een SUV, geen racewagen...
 
Ik had destijds op de Kodiaq 235/50 R19 liggen. In al die 4 jaar nog geen krasje op de velg gekomen.
Had wel een wat bollere wang maar dat maakte mij niet uit. Het is een SUV, geen racewagen...
Het gaat mij ook niet om het sportieve maar om het praktische. Het oog mag ook wat, vandaar de 20 inch eronder. Maar of het rubber nou 4 cm of 9 cm hoog is interesseert me niet zo veel. Wat mij wel interesseert is dat mijn velgen heel blijven. Wat ik al zei, straat in een boog, dik aflopend en één overhellende stoep. Alle ingrediënten voor velg schade. Ook al weet ik dat ik hiermee te maken heb, toch wil je je automatisch strak en recht langs de stoep hebben. Even afkloppen, tot nu toe is het altijd goed gegaan, maar ik ben thuis niet de enige die de Kodiaq pakt.
 

Pindasaus

Forumguru
Als alle vier de banden dezelfde maat hebben, maakt dat laatste niet uit.

Houd er rekening mee dat je brandstofverbruik iets toe zal nemen met de bredere banden.
 
Van 235/45-20 naar 255/40-20 is 1% meer afrolomtrek, mij lijkt het geen probleem, behalve wanneer je een 4x4 versie rijdt, dan kan de haldex koppeling er van naar z'n grootje gaan.

Edit:
Excuus, zoals @Brian_Hijskranovic 2 berichten hieronder schrijft, niet meer, maar minder afrolomtrek :oops:
Om terug te komen op mijn vraag en jou antwoord, Skoda heeft mij nog niet teruggebeld. Ik ben niet technisch genoeg om er achter te komen of twee verschillende afrolomtrekken een storing in computer geeft, denk aan abs of andere systemen. Ook vraag ik me af (ondanks ze er heel goed uit zien qua slijtage) of de huidige achterbanden geen nadelig stuur gedrag geeft als ze naar voren gaan.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De ABS zal altijd enig verschil 'zien' (en kunnen hebben) tussen vóór- en achter-wielen, al is het alleen al omdat die assen niet dezelfde lijn volgen in bochten.
Dus zal een klein verschil in afrolomtrek tussen voor en achter net zo min effect hebben als door nomale slijtage ontstane verschillen.
Een nieuwe band in dezelfde maat heeft toch ook al zo'n 4 mm meer profiel dan een halfsleetse, en da's al vergelijkbaar met, of meer dan, het verschil tussen je beide keuzes.
 

Tees

Donateur
Lijkt me sterk dat dit een probleem gaat opleveren. Je set niet voor niets het bandenspanningsysteem na het oppompen of wisselen van de banden, dat systeem controleert alleen of de verhouding veranderd is sinds die reset.
En zonder 4x4 is er volgens mij niets anders dat een probleem kan opleveren, en sowieso is de afrolomtrek zo beperkt verschillend dat dat sowieso nooit problemen zou opleveren.
 
Dankjewel voor jullie reacties, ik ga de gok gewoon wagen. Hopen dat de banden van achter naar voren geen rare stuur eigenschappen oplevert. En dan volgend jaar aan de voorkant nieuwe 255ers erop.
 

CDO

Forumguru
Ik heb op mijn Passat bijna 6 jaar lang met van die kunststof velgbeschermers gereden. Geen schade aan de velgen , ben alleen uren bezig geweest om de tape resten te verwijderen na het verwijderen van de kunststof delen.
Ik had grijze beschermers op grijze velgen ( relatief onopvallend). wellicht ook nog een overweging
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb Michelin Primacy 4 S2 banden
Die hebben ook een velgbeschermer.
Steken echt wel wat verder buiten de velg uit dan de Continental banden die er achter nog op liggen bij dezelfde maat
 

Japanese Power

Donateur
Maar toch blijf ik erbij dat het een leuk verkoopargument is maar op het moment dat je te dicht bij een stoeprand parkeert of rijdt deze velgrandbeschermers weinig tot geen nut hebben. Een band met bollere wang daarentegen vangt veel meer op als bescherming van de velg.
 
Bovenaan Onderaan