Veilige temperatuur motorolie ?

Greenliner

Senior Member
Weet iemand hoe hoog de motorolietemperatuur mag worden? Die wordt bij mij met de caravan erachter zomaar 138 graden ! Kan dat kwaad?
 

aiva tco adoks

Forumguru
Even niet maar langdurig zal niet goed zijn. Olie heeft een hoger kookpunt dan water.
100 graden is prima te doen voor olie.

Heb je de koelsleuven in de wielkast wel open??
Die van mij zaten dicht.
Eenmaal verwijderd bleef de olie temp. rond de 110 graden.
 

CDK

Forumguru
Een 100% synthetische olie zoals toegepast bij auto’s met een VOI (variabel onderhoud interval) heeft gegarandeerd een smerende werking tot 150 graden, maar of het lekker voor je motor is en of je dat moet willen is iets anders. Persoonlijk zou ik de temperatuur niet langdurig boven de 130*C willen laten komen.
 

brepus13

Forumguru
Toevallig vandaag met de vouwwagen erachter gereden. Mijn olie temp bleef steken op 100 graden. Maar goed echt hard hoeft hij er ook niet voor te werken.
 

svda

Actief lid
Ik had van de week bij 31 graden buiten en rond de 110 km/h dat hij opliep naar 115 graden met de vouwwagen erachter ( en fietsen op het dak )

Over koelsleuven gesproken, ik heb ze nog niet gezien?
 
138 graden is niet okay! Kortstondig kan het geen kwaad maar het is op zich al niet goed dat de olie zo heet wordt.
Zou het toch wel even laten checken.
 

Highway

Forumguru
Autobahn, 1.8tsi in 6de versnelling (handbak) met 4 personen, flink beladen geen dakkoffer. 160km/h op lange stukken, max. temp gezien van 106 graden in de MFD.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb ook wel eens als stelregel gelezen dat je je bij buitentemperatuur +100 graden geen zorgen heeft te maken. Hoogste wat ik zelf ooit heb gehad is 125-130 graden toen ik per ongeluk een pas van >10% nam met een flinke caravan. Omdat dit een lange klim was heb ik bij het bereiken van 125 graden even een pauze genomen en (met lopende motor uiteraard) even de motorkap opengezet en de boel wat af laten koelen.
 

svda

Actief lid
@svda Meld dan ook even in welke versnelling....
En als je de koelsleuven niet ziet, zullen ze (nog?) niet open zijn.:)
Overigens is 115 graad Celcius niet te heet voor motorolie hoor.

Ik rijd continu in mijn 5e versnelling, onder de 100 schakel ik wel even terug als ik in moeten halen.
Heb in mijn wielkast gekeken maar zie daar geen koelsleuven?
 

bouwdirk

Senior Member
zit er ook geen verschil in olietemperatuur bij een diesel / naft?
bij m'n rapid 1.2tsi hangt de gemiddelde olietemp al op 100° bij rustig rijden en buitentemp rond de 25° zonder aanhangsels
 

svda

Actief lid
Heb van de week een beurt aan mijn auto gehad en de garage vermoede dat de olie al iets ouder was de 30.000 km, ook vanwege de rare geur. Nu met de nieuwe olie is hij een stuk stiller maar ook komt hij niet meer boven de 100 graden uit bij 130 km/h. Nu zit ik rond de 96 graden.

De koelsleuven waarover gepraat word, mijn hele wielkast niets te bekennen.
 

bouwdirk

Senior Member
bedoelen ze met die koelsleuven misschien die plastic covers om makkelijker aan de lampen te kunnen?
 
Bovenaan Onderaan