Veilig handschoenenkastje verwijderen?

De ventilator achter het handschoenenkastje maakt vervelende bijgeluiden.
Ik heb niet de optie om de airbag voor de bijrijder uit te schakelen met de sleutel.
Kan ik dan zonder problemen het hanschoenenkastje (voorzichtig) verwijderen?
Omdat ik dan elektrisch gezien alleen te maken heb met de verlichting, die ik moet loskoppelen?
 

Tees

Donateur
Volgens mij zit in de F1 de airbag bóven het handschoenenkastje. Alleen die draaischakelaar zit erin.

Veiligheidshalve kan je inderdaad de accu loskoppelen van tevoren, ik heb het handschoenenkastje verwijderen een paar jaar terug bij de F1 gedaan door de schakelaar op uit te zetten voordat ik aan de gang ging, ook uit voorzorg. Hoe kan t trouwens dat je de airbag niet met de sleutel uit kan zetten? Zou standaard moeten zijn...

En verder is t een klusje van niets, stuk of wat Torx schroeven losdraaien en 2 stekkertjes losmaken, dan komt ie er zo uit.
 
Even samenvattend, het is geen twijfel of angst, meer even alles op een rijtje hebben voor ik er aan begin.
Bang voor airbags ben ik niet, wel je koppie er bij houden, maar dat hebben ze bij mijn brandweeropleiding wel vaak genoeg gezegd...
Dat losschroeven gaat wel lukken, de ventilator gaat iets meer werk opleveren denk ik.
Het klopt, de airbag zit er boven, maar de schakelaar om het uit te zetten zit normaal er in.
Wat betreft het kunnen uitschakelen van de airbag, mijn Fabia I Combi 2.0 Elegance uit 2003 heeft die optie toch echt niet:

Handschoenenvakje.jpg
 

Tees

Donateur
Bijzonder, ik dacht dat dat verplicht was om een bijrijdersairbag uit te kunnen zetten. Misschien nog niet in 2003, mijn F1 was van eind 2004 en was een stuk meer basic dan de jouwe, maar had daar wel een schakelaar.
 
Maar de boosdoener is gevonden, nu is de herrie nog duidelijker hoorbaar.
Hij loopt aan, of er zit iets los of er zit iets in wat er niet in hoort. Vanmiddag even loshalen en kijken.
Links het loshangende kabeltje van de verlichting en daarnaast het rubberen slangetje voor de koeling van het handschoenenvak.
Ik neem aan dat de gele stekker van de airbag is, daar zal ik netjes vanaf blijven...

Ventilator.jpg
 

Tees

Donateur
Die ventilator is een bekend slijtageonderdeel. Als je pech hebt moet ie vervangen worden, dan zijn de lagers op. Maar gelukkig is dit bij de F1 redelijk goed te doen (bij bijv de F2 moet het halve dashboard eruit...)

Die gele stekker zal idd van de airbag zijn schat ik zo.
 
Operatie geslaagd, veel vuil, maar verder niet kunnen vinden.

Gedemonteerd.jpg

Om hem los te krijgen moest wel twee kabelbinders doorknippen (geel omcirkeld) en de stekker loshalen:

Kabelbinders.jpg
Met goed vasthouden en dan de ventilator starten zijn bijgeluiden te horen als ik op bepaalde manieren dat ding vast hou.
Waaronder in de stand dat die heeft vastgezeten.

Heeft het zin om voor een tweedehands te gaan, of beter maar gelijk een nieuwe ergens bestellen?
Ik heb geen zin om dit nog een keer te moeten doen de komende jaren, zonde van mijn tijd.
En ik heb na even zoeken het partnummer gevonden:

Partnummer.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Ga voor een nieuwe, bij een sloper is het maar de vraag of je er lang plezier van hebt.
Eerste keuze bij mij zou zijn mijnautoonderdelen.nl of carparts.nl, daarna winparts keuze is daar reuze de duurste is dubbel zo duur als de goedkoopste.
 

Ted

Forumguru
Heeft hij speling in de lagers? En als je de lagers smeert en de waaier e.d. schoon maakt biedt dat soelaas?
 

Cordoba

Forumguru
Bij een serieuze sloperij krijg je een aantal maanden garantie op gekochte onderdelen. Bij mijn F1 was het vervangen van de kachelmotor één van de laatste klussen die ik heb gedaan, maar heb met een sloopexemplaar nog zeker driekwartjaar rondgereden (zonder klachten).
Ik zal eens kijken of ik de prijs terug kan vinden. (ik heb daar destijd 35 euro voor betaald). De sloperij doet vaak ook nog wel een check of er overmatige speling op lagers zit en of de kachelmotor inderdaad netjes rondgaat op alle snelheden, dus normaal moet je zelfs met een vrij slecht exemplaar van de sloop een paar jaar vooruit kunnen.

Bij dit soort zaken moet je ook afwegen hoe lang je nog met de auto wil rijden, als je de auto bijvoorbeeld over een half jaar weg wil doen, is het onzin om voor nieuwe onderdelen te gaan (en slechte nieuwe imitatie onderdelen zijn niet zelden slechter dan goede gebruikte).

Gele stekker is volgens mij niet van de airbag, want die zit daarboven (en is gewoon aangesloten als het goed is). Ook mijn 2003 Fabia had geen sleutelschakelaar om de airbag uit te zetten, dat was volgens mij alleen als optie verkrijgbaar, en achteraf inbouwen is ook nog een aardige klus, je moet namelijk ook het verklikkerlampje boven de radio toevoegen, en elektronisch moet er volgens mij ook nog het één en ander aangepast worden.

Edit: ik heb nog even mijn oude foto's bekeken, mogelijk dat die gele stekker van de voorschakelweerstanden voor de kachelmotor is.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tis net niet goed genoeg te zien op de foto's, maar wat ik me herinner zat de voorschakelweerstand iets verder naar achteren. Heb die indertijd vervangen bij m'n F1, was een lastig klusje met die grote handen van me, heb ze wat geschaaft maar was wel gelukt. Ik dacht dat de stekker niet zo toegankelijk was, maar dat je de stekker eerst in de weerstand moest steken en dan de weerstand monteren. Maar goed, dit is alweer 5-6 jaar terug, dus ik kan me vergissen...
 
Bovenaan Onderaan