Veel storingen tegelijkertijd Octavia II 2007

Ik heb al een tijdje last van deursloten die niet meer opengaan als de motor niet loopt. Start ik de motor, dan kan ik via de slotbediening aan bestuurderszijde de sloten alsnog openen. Ook een deurslot wat ik vorig jaar heb vervangen reageert op zelfde manier.
Daar komt sinds deze week bij dat de auto in noodloop gaat. Uit laten meten: 2 van de 3 toerentalsensoren geven geen signaal. Het is een automaat, en rijdt nu dus permanent in derde versnelling (van de 4).

Vervangen van de sensoren kost me 300 euro. Maar dan bestaat de kans volgens de garage dat het toch in de bedrading zit. En is dat weggegooid geld. Nu kunnen dit losstaande problemen zijn, maar ik ga dan twijfelen of deze dingen niet met elkaar hebben te maken.

Iemand met soorgelijke ervaring of met tips wat te doen?
 

Tees

Donateur
M'n eerste gedachte: meten is weten. Als jij of de monteur twijfelt aan de bedrading, dan moet je die doormeten. Als dat in orde is, dan is de kans toch groot dat het aan de sensoren ligt. Neem aan dat je m uit hebt laten lezen dat je weet van die toerentalsensoren? Ik vind het wel heel verdacht dat er 2 tegelijk de geest gegeven zouden hebben, dan denk je inderdaad toch eerder aan kabelschade (marter?)

Ik zie zelf niet meteen een verband tussen de 2 zaken, maar wie weet heeft iemand anders daar nog een lumineus idee over.
 

Duijzer

Donateur
De deursloten kan de microswitch zijn, of de kabeldoorvoer in je deur. Maar dat heeft niets met je toerentalsensor te maken. wat geeft hij aan foutcodes bij uitlezen aan?
 

VAG-man

Forumguru
De oorzaak van de foutcodes heb je neem ik aan opgezocht via bijv. gerritspeek.nl?

Brand er ook een waarschuwingslampje op het dashboard?

De foutcode is die jij hebt gevonden:
Mogelijke oorzaken:
  • Onderbreking in bedrading en/of aansluitingen van/naar (G28)
  • Sensor Toerental Motor (G28) zit los, is defect (Bron Gerritspeek.nl)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Alle drie de foutcodes gaan over verschillende sensoren, de eerste is toerentalsensor motor, de tweede toerentalsensor versnellingsbak en de derde is de snelheidssensor. Mijns inziens twee mogelijkheden: serieuze kabelschade of een ECU die helemaal in de war is.

Het laatste heb ik gehad toen ik m'n auto net had. De garage waar ik m gekocht had had de accu er een tijd af gehad en blijkbaar is toen de ECU behoorlijk in de war geraakt (of dat nou daardoor kwam is nog even de vraag). Had toen om de haverklap noodloop. Oplossing was toen de ECU naar fabriekswaarden laten herstellen door de dealer.

Maar ik zou eerst op kabelschade (laten) controleren, dat lijkt mij het meest waarschijnlijk.
 

Michel

Forumguru
Ik zou sowieso eens kijken of de massa-aansluitingen goed zijn, gezien het feit dat de problemen zich op meerdere punten manifesteren.
 

Antera

Donateur
Je zal aan de hand van een schema eerst eens de bekabeling gaan meten zonder zomaar sensoren te vangen. Gissen is missen. Meestal word als eerste de hardware vervangen en dan pas verder gekeken. Mocht je een schema wensen kan ik wel even op zoek gaan voor je
 
Ik had toevallig gisteren ook de foutcode p0322 sensor motortoerental met mijn ovtavia 1. Heb de accu eerst maar eens vervangen omdat obd eleven een laag voltage aangaf (tussen de 11,3 en 11,6 volt) en hij soms moeite begon te krijgen met starten.
 
@Antera Schema zou fijn zijn. Ik heb vandaag aantal zekeringen gecheckt en schoongekrabt. De deurssloten werken weer, dat is al winst. Vervolgens de foutmelding gereset, en een stuk gereden. Geen foutmeldingen meer en geen noodloop, want begint weer te rijden vanuit laagste versnelling.
Echter, pas bij hoog toerental (zo rond de 4500 schakelt ie met een schok door naar de volgende versnelling. En daar blijft het bij: schakelt niet door naar de hoogste versnelling. Wel blijft de foutmelding weg. Lijkt dus iets anders te zijn dan de toerentalsensor.
 

Duijzer

Donateur
Hoe staat het met je automaatolie? Als de auto goed rijdt maar slecht schakelt zou ik het in de bak zoeken. Olie of de mechatronic.
 
Twee jaar geleden is de automaat geflusht en voorzien van nieuwe olie. Dus dat zou het niet moeten zijn. Nu zo’n 265000 op de teller. Weet niet hoe lang ze mee zouden moeten gaan.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of je de auto al lang in bezit hebt, maar is het mogelijk dat de auto (deels) onder water is geweest, en er daardoor op allerlei punten corrosie in elektrische verbinden zit?

(die problemen lijken kort na een 'te-water-lating' vaak mee te vallen na goed drogen, maar steken dat alsnog na een periode van een half jaar tot een jaar de kop op)
 

Duijzer

Donateur
De bak zou langer mee moeten gaan, maar als je bijvoorbeeld veel stadsverkeer of file rijdt kan een mechatronic sneller slijten. Blijven de andere storingen nu weg en rijdt de auto nog goed? Dan zou ik toch eens richting bak gaan zoeken.
Schakelt hij wel door als je handmatig opschakelt, of gaat hij helemaal niet naar de hoogste versnelling? Welke bak is het, DQ200 of DQ250? Kijk anders voor info even op de site van TVS/DSG dokter. En bel ze desnoods even, waarschijnlijk kunnen zij beter aangeven wat het kan zijn. Op afstand en zonder alle gegevens is dat toch gissen...
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij gaat het hier om een O2C uit 2007 op LPG, dus mijn beste gok is dat het een 1.6MPI met een reguliere 6-traps automaat is...
Dus geen DSG.
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Oei. In dat geval met de klachten zoals TS omschrijft (laat opschakelen, niet naar de hoogste versnelling) vrees ik toch dat er een bakrevisie aan zit te komen....
 

hemi24

Forumguru
Kan het zijn dat de bak in de sportstand staat?
Pas opschakelen bij 4500 omw. en niet naar de hoogste versnelling gaan, zouden daarbij passen...

Zet de keuzehendel eens in de manuele stand en kijk of je handmatig wel naar de hoogste versnelling kunt doorschakelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Auto heeft geen sportstand. Als ik handmatig schakel doet ie het prima. Na een paar dagen stil te hebben gestaan in de kou is nu storing 0722 weer terug (als enige). Ik neig dan toch naar een slechte verbinding. Maar waar vind ik de sensor (volgens gerrit speek de wagensnelheidssensor)die bij deze storing hoort?
 

hemi24

Forumguru
ls het goed is zou het er bij jouw auto als volgt uit moeten zien als je een O2 uit 2007 hebt (tenzij je een O1 Demarrage hebt uit 2007) :

upload_2020-12-9_22-5-30.png
 
Bovenaan Onderaan