Veel lawaai kachel en werkt alleen in stand 4

Niels83

Forumguru
Mijn kachel ventilator maakt al vanaf ik hem heb wat lawaai. Een zacht piepend in stand 1 tot een harder schrapend in stand 3. Met extra bij geluiden bij een drempel.

Nu heb ik mij laten vertellen dat dit de lager is van de kachel of de ventilator. Sinds 2 weken is het geluid flink toegenomen en wil ik het dus toch vervangen. Weet iemand uit mijn uitleg welke van de 2 het is

Nu zag ik in een how to dat je er in een faab 1 relatief makkelijk bij kan wanneer je het dashboard kastje verwijderd.

Daarnaast werkt alleen stand 4 nog. 2 jaar terug is er een stekker onder het dashboard kastje vervangen. Zou dit het zelfde zijn?
 

turboturbo

Forumguru
Heb je semi-automatische clima of volledig automatisch? Dat maakt dacht ik uit voor hoe gemakkelijk je bij de aanjager kan komen.

Ik herinner me dat er een manier is om op de tast er bij te kunnen zonder geheel demonteren van het dashboard, wat vooralsnog wel de officiële manier is, als ik dat goed begrepen heb. Zoek even naar de posts van @Monteurtje in die topics... (helaas al 2 jaar niet meer actief hier)
 
Je kan inderdaad via het dashboardkastje bij de motor komen. Maar dat is niet alleen losschroeven. Door een stuk los te breken kom je erbij maar voor mij was dat niet heel eenvoudig, maar goed ik ben ook geen automonteur. Mijn ventilator maakte een hard geluid zodra het kouder werd en vooral bij het remmen. Ik heb uiteindelijk een specialist gevraagd en die heeft zowel de weerstand als de motor zelf vervangen. Lager was de boosdoener en is volgens mij wel een bekend kwaaltje bij Fabia.
 

Huibert

Forumguru
De ventilator is binnen de vag groep inderdaad een bekend probleem. Bij jou loopt de ventilator zwaar, piepen. Hierdoor is de kachel weerstand doorgebrand, vervangen van weerstand en motor is dus nodig. Heb je een automatische airco dan ontkom je niet aan het geheel verwijderen van het dashboard anders zou het moeten kunnen door eerst het dashboardkastje te verwijderen en dan hierachter een gat te maken. Volgens mij staat er op het forum ergens een howto.
 

Cordoba

Forumguru
Bij een Fabia I kom je er vrij makkelijk bij door het dashboardkastje te verwijderen, maar een Fabia II heeft nog hetzelfde onderstel als een Fabia I, dus mogelijk zijn de verschillen niet zo groot als het lijkt. Bij een Fabia I kun je ook bij de kachelventilator komen, door de parafan te verwijderen, en dan de afdekkap in de bak daaronder weg te halen. Via deze kant, kun je waarschijnlijk de fan niet verwijderen (bouten zullen van binnenuit los moeten), maar mogelijk kan het wel helpen om te bepalen waar je een gat moet maken om er bij te komen.
 

Joske

Forumguru
Zoals je in de pdf kan zien is de aanjager en bediening 1 unit.

De "officiële manier" om deze te vervangen is het dashboard uitbouwen, misschien bestaat er een eenvoudigere manier maar ik ben geen monteur dus kan je daar niet bij helpen.
 

Bijlagen

  • Aanjager F2.pdf
    82,9 KB · Weergaven: 32
  • Aanjager uitbouwen F2.pdf
    67,2 KB · Weergaven: 29

Niels83

Forumguru
Dank jullie..

Ik heb climatic is dat automatische airco?
Als ik de weerstand alleen vervang zal die weer doorbranden denk ik he?
 

Niels83

Forumguru
Hallo.

Ik wil iig de weerstand gaan vervangen. Auto is eigenlijk op en versleten maar rijst nog.

Toen ik de auto kocht 2 jaar terug is ook de weerstand vervangen. Toen trok hij iets onder het dashboard kastje los. En kon hij zo bij de weerstand.

Is er toen wat anders vervangen? Ik lees nu dat het achter het dashboardkastje zou zitten.
 
Bovenaan Onderaan