VEEJAYS Octavia

sitechris

Donateur
Vanavond een zinvol en leuk avondje gehad :). VEEJAY en ik hebben afgesproken en in elkaars auto gereden. VEEJAY in zijn zwaar getunede Octavia 1.9 TDI en ik in mijn 130i. Mijn bevindingen over de Octavia.

Even de gebruikelijke plussen en minnen. Ik begin direct met de grootste plus. De tuning is weergaloos goed gelukt. De 1.9 TDI is ongelooflijk rap. Onder de 2500 toeren aardig koppel maar niet schokkend veel, koppel is wat geknepen om DSG bak te sparen. Vanaf midtoeren (2500) gaat de voelbaar grote turbo echt als een bezetene tekeer. De auto is zeer zeer rap (@VEEJAY, helaas vergeten de stopwatch eronder te hangen). Auto trekt zeer soepel, snel en gewillig naar hoge snelheden. Acceleratie in handmatige modus (6e versnelling) van bv 130 naar 180 zeer indrukwekkend. In 5e versnelling hetzelfde van 100 naar 160. Ook 80-120 sprintjes zeer rap. Ik schat in zo rond de 4,5 seconden. Mss zelfs wel iets rapper.

De tuning is echt vakwerk. De motor loopt prachtig regelmatig en bijzonder knap, het turbogat is er wel, maar lang niet zo sterk als in mijn toenmalige Abt 2.0 TDI 8 klepper. De gasrespons is voor een diesel (pompverstuiver!) verrassend direct. Wel een nadeel van de pompverstuiver, bij hoge toeren klinkt hij rauw. Dan wil je voor het gehoor overschakelen, alhoewel de auto totaal niet doodvalt in hoge toeren. Prestaties zijn ook in hoge toeren echt prima. Verrassend, omdat dit ook een 8-klepper is. Maar toch heb ik voorkeur voor middentoerental. Dan heb je bakken trekkracht en nog steeds flitsende acceleratie. Automaat (DSG6) past goed bij de diesel. Met name de snelle schakeltijden zijn een genot. Wel merk je wat lichte trillingen bij volgas bij lagere toerental, maar als ik diep terug graaf had mijn 2.0 TDI dat ook. Er komt natuurlijk ook nodige koppel los. Dus ook veel knipperende lampjes bij volgas acceleratie in 1e versnelling.
Als ik een schatting doe, denk ik dat de auto ergens tussen de 190 en 200 pk levert. Auto voelt sneller aan als de gechipte diesel die ik zelf heb gereden. Sowieso is de subjectieve snelheidsbeleving hoog, omdat je ook veel koppel voelt. Heerlijk!

Het is alweer een tijdje terug dat ik een ouderwetse pompverstuiver heb gereden. En ik moet zeggen, die bieden toch heel veel fun. Ik rijd nu zelf in een 1.4 TSI en vind de Octavia een wat saaie auto (goed, maar weinig inspirerend). Met deze dikke, enigszins onbehouwen diesel krijgt de auto een totaal ander karakter. Wolf in schaapskleren. Ja, de diesel is niet de stilste, heeft een matige loopcultuur enzovoorts. Maar het is wel een gemene grizzly die even wat verwoesting aanricht. Past mooi imo bij het no-nonsense karakter van de Skoda Octavia. Je voelt je een beetje een houthakker in Canada. Lekker losgaan!

In vergelijking met de 130i. Die is wel een stukkie sneller (265 pk), maar je moet er wel voor werken. We hebben een 100-180 gedaan in 5e versnelling en dan zie je dat de Octavia optimaal profiteert van trekkracht en zeker in begin wegloopt. Pas boven de 160 in 5e versnelling ging ik echt terrein terugwinnen omdat ik boven de 5000 toeren uitkwam. Wil ik de Octavia losrijden moet ik echt in toerengebied 5000 - 7000 blijven.

Terug naar de Octavia, grootste minpunt is dat onderstel het vermogen niet goed aan kan. Rechtuit voldoende, maar in bochten komt het onderstel echt tekort. Zeker in vergelijking met de BMW. @VEEJAY, mocht je ooit de loterij winnen, dan verlaging en grotere banden imo goede investering.

Verder kort over de auto:
Auto ziet en rijdt als nieuw ondanks 120k op teller. Interieur zonder gebruikssporen, automaat voelt prima aan. Mooie uitvoering ook (Business Edition) met xenon, PDC etc etc. Echt een goed onderhouden auto, dat is hem ook aan te zien.

Verder natuurlijk de plussen die we allemaal kennen, ruimte, goede afwerking, mooie materialen, prettig imago, goede uitrusting, prijs-kwaliteit, etcetera.

Ook wat minnetjes die wrsnl wel herkenbaar zijn.:
- Windgeruis in pre-facelift Octavia is echt een stukkie erger als in de facelift versie.
- Rechtuitstabiliteit niet 'je van het'.

Al met al: toppertje!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wasmachineman

Forumguru
Top review ! Lijkt me een geweldige wagen Veejay ! Waar hebben jullie gereden eigenlijk ? :grin:
Waar blijven de foto's, Veejay ? Of valt er niet zoveel te zien ? Motorkap ?
 

___JC___

Forumguru
Ik had op gummen al gereageerd en lui als ik ben zal ik dat hier gewoon ff kopieren. ;)

Hee Chris, dat van die rijeigenschappen is niet echt verbazend want volgens mij gaat het hier om een Octavia met normaal onderstel en 16 inch ballonbanden. Leuk om te horen dat de mannen van JD en JB het 1.9 torretje zo een power hebben kunnen geven. Ik wil zeker ook nog wel even een stukje rijden een keer om het vergelijk te kunnen maken met mijn oude gechipte 2.0TDI.

Ik had overigen wel verwacht dat het verschil met je 130i wat groter zou zijn moet ik eerlijk zeggen. Zo zie je maar weer dat koppel toch een erg grote rol speelt.
 

sitechris

Donateur
@JC: Vanaf de 5000 (tot 7000) is de 130i (uiteraard) sneller. Je moet er voor werken. En dat is logisch, want het is een motor die het niet moet hebben van trekkracht, maar juist van toeren.
 

Ralph

Lid
Leuke test! Ik kan me nog herrinneren dat we het wel eens over jou 130i hebben gehad tegenover mijn gechipte 2.0 TDI. ;))

Ben benieuwd wat mijn huidige gechipte RS tegen de 130i zou doen!
 

VEEJAY

Forumguru
Op wat wordt het koppel geschat van de gechipte auto van Veejay ? Rond de 400 nm ?

Hoi Wasmachineman, ik gok op gevoel rond de 360NM. Hij is zelfs wat terug gezet op mijn verzoek. Als ik mijn DSG softwarematig laat aanpassen zou 400NM geen probleem moeten zijn volgens de tuner. Hoe het precies werkt weet ik niet.

Het blijft bij op maat tuning altijd een balans tussen betrouwbaarheid, kracht & drivability. Vooral de eerste en dat laatste was voor mij belangrijk wegens veel filerijden. Daarom complimenten voor JD engineering en JB autoservice. Want de auto is daarbovenop ook nog steeds zuinig (mits er rustig gereden wordt). Of het allemaal heel blijft kan ik natuurlijk pas na verloop van tijd zeggen, maar ik weet dat er mechanisch de juiste spullen gebruikt zijn door Jos van JB en softwarematig ken ik niemand die een betere naam dan JD heeft.

Als ik ooit overtuigd ben van een verenset die het comfort dat ik nu heb niet aantast dan zal ik het zeker aanschaffen. Goede remmen moeten zeker nog komen want na 3x een flinke 'noodstop' begint het zaakje te roken en faden..
 

sitechris

Donateur
ik ben overigens ook wel benieuwd wat VEEJAY zijn Octi tegen een standaard RS zou doen. Ik schat dat 50/50 in, acceleratie van 0-100 moet de diesel van VEEJAY denk ik ruim onder de 8 seconden kunnen (schat dat dit in 7,5 seconden wel moet lukken). Balen dat we stopwatch niet erop gezet hebben. Maw.....onderschat de Octavia van VEEJAY dus niet! Echt een hele rappe auto. Voelt merkbaar rapper aan als gechipte 2.0 TDI, 1.8 TSI etcerera.

Mbt vermogen, ik ben benieuwd wat hij op de rollerbank doet. 200 pk moet haalbaar zijn imo.

Een gechipte RS versus 130i. Zal close call zijn. RS heeft meer koppel, 130i net wat meer piekvermogen (uitgaande van standaard gechipte en 240 pk leverende RS). Gewicht van beide auto's is redelijk hetzelfde.
 

___JC___

Forumguru
Op gummen zijn vergelijkingen gedaan tussen een 130i en gechipte Leon FR (heeft dezelfde motor). De 130i is toch nog wel wat sneller volgens mij want geen turbogat en de 6 in lijn heeft ook best wat koppel.

Chris je zegt sneller dan een gechipte 2.0TDI, maar dat blijkt dan niet uit de cijfers. De 1.9TDI is toch ongeveer net zo zwaar als een 2.0TDI en die laatste heeft echt meer koppel en ongeveer net zoveel vermogen (mijne had bijvoorbeeld 390NM en 186pk en dat in combinatie met en 6bak die minder vermogensverlies heeft).
 

sitechris

Donateur
ik heb nooit echt uitvoerig in jouw auto gereden, wel in de mijne. Die had 176 pk/390 nm op dezelfde rollerbank. Het is natuurlijk lastig teruggraven, maar de getunede 1.9 TDI voelde echt sneller aan. Met name op gebied van sprintsnelheid voelt de Octi van VEEJAY echt razend rap aan. Nogmaals jammer dat we gisteren vergeten zijn de stopwatch eronder te hangen.

De Octavia van Veejay was zeker wel sneller dan mijn vorige BMW 330XD (204 pk/410 nm van 1700 kg en automaat).
 

___JC___

Forumguru
Nou VJ rollen dat ding want hij moet wel meer dan 200pk hebben lijkt me. Een echte sleeper als ik het zo lees.
 

VEEJAY

Forumguru
Laten we niet over Peekaas bomen, we weten dat je liever een 180pk auto kunt hebben die over de hele linie goed presteert dan dezelfde auto met 200pk die minder fijn loopt over de hele linie of moet zwoegen om dit neer te zetten.

Het zit hem in de karakter van de auto. Ik heb vier jaar de 2.0TDI 16v gereden en die heeft gewoon een ander karakter, minder explosiever qua gevoel maar zeker niet traag ofzo die had 197pk op de rollerbank. In de 2.0TDI handbak had ik niet veel zin om iedere keer terug naar de 5 te gaan om ff vlot in te halen. De DSG die ik nu heb zorgt er ook voor dat je iedere keer in de juist versnelling zit voor maximale power. Verder zijn de turbo en verstuivers goed voor veel meer vermogen dan ik nu heb waardoor je het gevoel heb dat de 1.9 Skoda het allemaal met gemak doet. De 2.0tdi zat ik op het maximaal veilig (via software) haalbare en dat merkte je goed als je voluit ging.

Maar om een lang verhaal kort te maken, we gaan gewoon een keer afspreken Jack. Ik denk dat een 1.8TSI met chip beter te vergelijken is met die 1.9TDI die ik nu heb dan deze te vergelijken met een ongeblazen 130i.

Ik vind overigens meningen van ervaren mensen (zoals Chris) die in mijn auto gereden hebben velen malen waardevoller dan een rollenbank uitdraai.
 

___JC___

Forumguru
Tuurlijk zegt de beleving van mensen met 'ervaring' veel. Maar in mijn ervaring kan een auto sneller aanvoelen dat ie is en ook langzamer. Een DSG bak zorgt er voor dat een auto sneller voelt. Veel koppel van een diesel bijvoorbeeld ook.

Jaren terug had ik nog een standaard O1 RS (180pk) en mijn collega een gechipte Leon 2.0TDI (ook 180pk). Zijn diesel voelde echt veel en veel sneller aan door het koppel. Toen we uiteindelijk samen gingen rijden bleek mij RS toch echt ietsje sneller te zijn (mits in de goede versnelling uiteraard).

Dat gevoel is gewoon wat beter hard te maken met metingen. Of dat nou een rollerbank is of tijden 80 - 120, meten is weten! :grin:

Maar het zal zeker een bommetje op wielen zijn en ik wil graag een keer een proefritje maken uiteraard!
 

VEEJAY

Forumguru
Rollerbank geeft vermogen weer, maar gewicht en cw waarde worden daarin niet meegenomen. Metingen ja, maar dan IRL is sowieso leuker dan een rollerbank. Rollerbank is meer om te zien hoe het verloop is en of er geen rare dipjes zitten of het koppel er niet te hard inkomt, meer wetenschappelijk zeg maar.

Ook hangt eea af van de versnelling waarin gemeten wordt. Mijn vorige O2 is 4 keer op een bank geweest:

2.0TDI 16v 103kw zonder dpf
Zonder chip: 161PK op JD bank
met chip: 198PK JD bank
Van Beek rollerbank: 181PK
Een rollerbank in de buurt van Lochem via SO actie: 181PK

Maar ik ga zeker een keer rollen.

Vanmiddag afgesproken met een vriendje die gisteren een Golf IV 1.8T 150PK heeft gekocht. Hij wil graag vergelijken met mijn 140PK Octavia diesel. (hij weet nog niet van mijn aanpassingen, denkt dt ik nog de standaard chiptuning heb, dat wordt lachen ;)


Ben trouwens net gigantisch weggereden door een A4 station op weg naar kantoor op de A12, ik vond het vreemd, totdat ik de 4 uitlaten en S4 badge zag. :)
 

MarcoO2

Forumguru
Zaterdag heb ik de auto van Veejay IRL rondom de Nurburgring gezien. Erg mooie auto, die je absoluut onderschat. Jammer dat het ging regenen en de baan dicht ging, anders had ik hier nog een paar mooie foto's kunnen plaatsen van een over de Ring knallende VJ! :winkie:

We hebben nog wel even samen door de bergen gereden, maar 't is er niet van gekomen om de auto's eens goed met elkaar te vergelijken.

Volgend voorjaar, Veejay? :grin:
 

VEEJAY

Forumguru
Zeker weten volgend jaar!. Enne de auto van Marco is erg bijzonder. Ik zie maar weinig T rode SI, pre fl O2's op de weg. En al helemaal niet met 220PK onder de kap! :-)
 

sitechris

Donateur
Hoe waren de ervaringen met standaard O2 onderstel op de Ring? Ik vond je auto in de bochten niet direct overtuigen (wel in rechte lijn).
 
Bovenaan Onderaan