Vaste trekhaak heeft speling op auto

bobotravel

Nieuw lid
Mijn vaste Thule trekhaak welke vanaf fabriek is geleverd bleek na enkele jaren spelling te hebben op de auto. Terug naar de garage gegaan waar alles is vast gezet. Nu, vier maanden verder, heeft de trekhaak weer speling op de auto bevestiging ! Heeft hier iemand ervaring mee?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat zou toch met zelfborgende moeren vast moeten zitten en die worden geacht niet los te lopen...
 

bobotravel

Nieuw lid
De trekhaak zit er van af het begin op gemonteerd, mogelijk dat deze pas later bij de dealer gemonteerd wordt ipv in de fabriek maar dat is mij niet bekend. Wat los zit is dus het gehele frame wat met 4 bouten aan het chassis gemonteerd is. En inderdaad zijn hier zelf voegende moeren voor gebruikt. Bij de eerste keer zijn er zelfs extra moeren gemonteerd. Maar nu toch weer spelling op het frame. ☹
 

bobotravel

Nieuw lid
Er hangt een caravan achter van het juiste gewicht en kogel druk dus dat moet toch kunnen. Kan me ook niet voorstellen dat bij de montage bij de dealer er andere bouten en moeren zouden zijn gebruikt dan dat Thule mee leverd. Ik rij al best lang met caravans in combinatie met diverse merken auto maar heb dit nog nooit meegemaakt of van gehoord.
 

bobotravel

Nieuw lid
Mee eens maar tweemaal het zelfde probleem is toch heel raar. Ben nu onderweg met caravan in Polen en krijg hier nu weer mee te maken met veel kilometers voor de boeg.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij is het onmogelijk om een dubbele moer toe te passen, tenzij de monteur met z’n hand in die kleine opening van de koker kan komen...

In elke handleiding van de trekhaak staat trouwens dat je de bouten na 1.000 km gebruik moet (laten) natrekken.
 

Antera

Donateur
Zou er locktide aan doen om zeker te weten dat ze vast blijven zitten. Wel apart dat die elke los komt
 

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba Op een gewone bout kun je toch een zelfborgende moer draaien, met zo'n blauw borgringetje erin?
De moer is dan het borgende element, niet de bout.
 

hemi24

Forumguru
Zitten beide ringen wel achter de bout?
De moeren zijn doorgaans lasmoeren aan het frame, daar kun je weinig mee.
Die vallen ook in de koker, dus daar kun je ook slecht/niet bij...
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Wat ik bedoelde is dat bij de meeste auto's de trekhaak met bouten vastgeschroefd wordt. Die bouten draai je dan in schroefdraad (of lasmoer zoals hemi noemt) dat normaal bij de fabricage van de auto al is voorzien. (ik bedoelde dus niet het stuk met de kogelkop dat vaak met een paar bouten en moeren vastzit, en als ik de TS goed begrijp, komt bij hem ook de complete trekhaakconstructie los)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
't Is uiteraard maar net wat er precies losgaat. Als het om bouten in lasmoeren gaat dan zou ik zelf geneigd zijn om Loctite toe te passen zoals hiervoor al genoemd. Kost weinig geld en geen moeite...
 

Duijzer

Donateur
Zitten de borgringen er wel tussen? Tussen balk en bout hoort volgens mij een ring te zitten die de bout onder spanning houdt. Als je die vergeet, of er een gewone ring tussen zet, kan een bout lostrillen.
 

basmaf

Lid
I.p.v. nylon borgmoeren kan je beter de ringen vervangen door nord-lock ringen.
Deze zijn ontworpen om bij trillingen en dynamische belasting niet los te komen.

Als je bij gebruik van een nord-lock een moet handvast zet heb je een sleutel nodig om het los te krijgen.

Dubbele moeren op een verbinding doen niets en kunnen zelfs eerder los komen bij vibratie.
 
Bovenaan Onderaan