Vaste of afneembare trekhaak?

Chrisjemol

Forumguru
Goedemorgen, ik ben sinds gisteren in het bezit van een F2 combi GL uit 2011, voorzien van af-fabriek PDC

nu wil ik een trekhaak, en ik lees hier terug dat een vaste trekhaak met PDC niet gaat omdat die dan altijd een vaste pieptoon zal geven in de achteruit

nu zie ik bv deze auto aangeboden: https://link.marktplaats.nl/m178013...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

deze heeft zo te zien ook af-fabriek PDC en gewoon een vaste trekhaak.

ik ben nu dus benieuwd of er mensen met ERVARING zijn die me kunnen zeggen of een vaste trekhaak wel of niet gaat werken met origineel PDC
Dus niet enkel de theorie, maar de praktijk of het wel of niet gaat

alvast bedankt!
 

Canon-Eye

Forumguru
Absolute onzin, tenzij je een PDC hebt met 3 sensoren waarvan er een in het midden zit.
Ik heb 7 jaar en 160000 km gereden met mijn 2011 F2c Greenline met PDC - gewoon 4 sensoren - en vaste trekhaak (bewuste keuze, want ik wil niets anders). Nooit een probleem gehad!
En als de trekhaak correct is aangemeld, dan wordt de PDC uitgeschakeld zodra er een stekker van aanhanger (of fietsdrager) is aangesloten; bij mij verscheen dan ook een plaatje van auto+aanhanger op de radiodisplay.
Bovenstaande gold trouwens ook voor de Octavia combi die ik vóór de Fabia 4 jaar heb gereden.
 

Chrisjemol

Forumguru
Daar hoopte ik ook op! Alleen zag ik hier op het forum die me deden twijfelen. Ik heb origineel PDC dus met 4 sensoren.

welk merk trekhaak had je erop? Dan weet ik in ieder geval welke werkt ;)
 

Chrisjemol

Forumguru
Dan heb ik nog de extra vraag of de trekhaak van een F1 combi ook past?
Las dat chassis hetzelfde is, en kan aan een f1c trekhaak komen voor gunstige prijs. Kabelset koop ik zoiezo los en type specifiek
 

Canon-Eye

Forumguru
Merk weet ik niet, heb ik me ook nooit afgevraagd. Ik had hem bij het configureren meebesteld, zal waarschijnlijk door de dealer zijn gemonteerd. Dikke kans dat het Westfalia was, maar dat kan ik niet meer nagaan want de auto is al ruim 3 jaar niet meer in mijn bezit.

Het zal trouwens wellicht niet zozeer afhangen van het merk trekhaak - ik sluit niet uit dat er aan die PDC ook nog iets in te stellen valt via VCDS. Maar daar weten anderen véél meer van.
 

Erik_NL

Forumguru
Onze Skoda-dealer heeft achteraf een Brink trekhaak gemonteerd bij aanwezige PDC. Geen problemen.
 

Tees

Donateur
Let wel op dat een kabelset specifiek geschikt is voor F2 mét parkeersensoren, en (dus) een CANbus module heeft. Hiervoor moet je wel een losse 12V draad trekken ergens vandaan halen (meestal van voren uit trekken) én m inleren met VCDS/OBDeleven.

Ik heb bij m'n F1c (met PDC achter) zelf een trekhaak geïnstalleerd, en die had nog geen CANbus voor de verlichting, dat was een stúk minder werk, kwestie van aansluiten op de achterlichtunits. De installatie van de trekhaak zelf viel me alles mee, al had ik wel een brug tot m'n beschikking. Enige nadeel was de constante piep bij achteruitrijden met fietsendrager erop, maar dat was me de minderprijs en minderwerk wel waard. Bij de F2 kan dit niet meer, die is een stuk geavanceerder qua electronica.
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb een kabelset met module voor canbus besteld, waar staat dat deze ook voor lampdetectie en PDC is
Na alles erin zit moet ik idd nog de boel laten inleren. We gaan er volgende week mee aan de slag
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan