Variabel onderhoud

Atria

Actief lid
Goedemiddag. Hoe zijn jullie ervaringen met het variabel onderhoud van de skoda Fabia, Ik rij regelmatig in de Fabia 1.0 tsi van mijn schoonmoeder. Deze auto is nu 4 jaar oud en heeft sinds het begin long life variabel onderhoud gehad. Dus ongeveer iedere 30000 km een beurt. Nu ineens sinds dit jaar (toevallig sinds de dealer is overgenomen door een grotere partij ;)) is de olieservice en inspectie apart van elkaar. Begin dit jaar heeft de auto dus een beurt gehad, in mei moest de olie vervangen worden en nu roept ie na exact 15000 km weer dat er een olieservice nodig is. Dat betekend dus dat ze 3 keer in een jaar naar de garage moet voor onderhoud, terwijl dat hiervoor gewoon om de 30000 km was. Ik heb bij de garage aangegeven, dat ze waarschijnlijk het verkeerde onderhoudsinterval hebben opgegeven bij de laatste oliewissel (geen longlife maar om de 15000 km olie verwisselen), maar zij houden bij hoog en laag vol, dat de auto het zelf bepaald en dat het nu dus bij 15000 moet. Volgens de factuur is de auto wel voorzien van longlife olie voor een variabel interval. Aan het rijden is niks veranderd. Geen alleen korte stukken maar ook vaak lange snelwegritten. Wordt wel een hele dure hobby zo om de Fabia te blijven rijden, want de beurtjes kosten niet niks steeds. Meer mensen deze ervaring of wordt ze gewoon "opgelicht"?
 

EdK

Forumguru
dat de auto het zelf bepaald en dat het nu dus bij 15000 moet.
Zover ik heb begrepen bepaald de wagen dit zelf aan de hand van je rijgedrag ( lange of korte afstanden ) maar dan wel in de opgegeven range 15 of 30K (longlife onderhoud)
Mijn inziens moet je wel erggggg vreemd rijden als de wagen bepaald dat je met 15K moet terugkomen als er 30K is ingesteld.
Met me privé wagen ( benzine) begint hij meestal een 2K eerder te melden dat ik dus met 28K voor beurt moet komen.
Maar me Zakelijke Caddy diesel die heeft vaak pas nadat ik de 30K overschreden heb pas te melden dat ik naar garage moet komen, maar goed daar rij ik ook voornamelijk lange ritten mee in 60/80/100 gebied
 

hemi24

Forumguru
Verkeerd gereset van LongLife interval naar vast interval van 15d km.

In principe alleen de eerste 2 jaar of max 30d km, daarna blijft de olieservice op 2 jaar en 30d km.
Inspectie is dan jaarlijks of 30d km.
 

Atria

Actief lid
Mijn inziens moet je wel erggggg vreemd rijden als de wagen bepaald dat je met 15K moet terugkomen als er 30K is ingesteld.
Daarom, rijgedrag is niet anders dan in de afgelopen 3 jaar en toen was het altijd bij de 30.000 kms.
 

Atria

Actief lid
Er staat nu op de site van skoda dat het na 2 jaar altijd 1 keer per jaar een inspectie is en na max 30000 olieservice.
 

hemi24

Forumguru
Klopt olie max. elke 2 jaar en na het 2e jaar is de inspectie service max. 1 jaar.
Maar hoeveel kilometers rijdt ze ongeveer per jaar?
 

hemi24

Forumguru
Dus na 2 jaar olieservice,
Na 3 jaar inspectie + remvloeistof
Na 4 jaar weer olieservice
En volgend jaar weer inspectie met remvloeistof.
 

Atria

Actief lid
En nu dus in januari inspectie, in mei longlife olieservice en nu in oktober na 15000 km weer en in jan 2025 weer inspectie
 

hemi24

Forumguru
Gewoon even weer terug laten zetten op het 30d km longlife interval…
Moeilijker wordt het niet!
 

hemi24

Forumguru
Aangezien de auto klaarblijkelijk vanaf de fabriek is gekomen met instelling voor longlife onderhoud, zou ik niet weten waarom deze ineens op een 15d km interval zou moeten worden gezet.
Al helemaal niet gezien het gebruik wat je omschrijft.
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 dat kan omdat de fabricant heeft geleerd dat het interval te lang is en in een schrijven naar het dealer netwerk de dealers verplicht om het interval op 15 dkm te zetten. Was bij mijn GTE ook het geval. Die stond op longlife en is nar 15 dkm gezet.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Met 4 jaar is de auto toch uit de garantie? Dan kun je toch zelf beslissen over wat nodig en/of gewenst is qua onderhoud(-sinterval)?
 

Maggy

Forumguru
Als het 30k was en nu 15k, dan is die op vaste interval gezet, zoals al genoemd. Lekker op 15k laten staan, ll interval is niet echt goed voor een automotor, wat de experts ook zeggen. Wil je lang doen met de auto, gewoon vaste interval aanhouden van 15.
 
Bovenaan Onderaan