Atria
Actief lid
Goedemiddag. Hoe zijn jullie ervaringen met het variabel onderhoud van de skoda Fabia, Ik rij regelmatig in de Fabia 1.0 tsi van mijn schoonmoeder. Deze auto is nu 4 jaar oud en heeft sinds het begin long life variabel onderhoud gehad. Dus ongeveer iedere 30000 km een beurt. Nu ineens sinds dit jaar (toevallig sinds de dealer is overgenomen door een grotere partij
) is de olieservice en inspectie apart van elkaar. Begin dit jaar heeft de auto dus een beurt gehad, in mei moest de olie vervangen worden en nu roept ie na exact 15000 km weer dat er een olieservice nodig is. Dat betekend dus dat ze 3 keer in een jaar naar de garage moet voor onderhoud, terwijl dat hiervoor gewoon om de 30000 km was. Ik heb bij de garage aangegeven, dat ze waarschijnlijk het verkeerde onderhoudsinterval hebben opgegeven bij de laatste oliewissel (geen longlife maar om de 15000 km olie verwisselen), maar zij houden bij hoog en laag vol, dat de auto het zelf bepaald en dat het nu dus bij 15000 moet. Volgens de factuur is de auto wel voorzien van longlife olie voor een variabel interval. Aan het rijden is niks veranderd. Geen alleen korte stukken maar ook vaak lange snelwegritten. Wordt wel een hele dure hobby zo om de Fabia te blijven rijden, want de beurtjes kosten niet niks steeds. Meer mensen deze ervaring of wordt ze gewoon "opgelicht"?