Van V50 naar Skoda Octavia

lawewing

Forumguru
Aangezien ik nieuw ben op dit forum leek het me wel correct en leuk om me even voor te stellen. Mijn naam is Jurjen, 34 jaar oud en ben samen met mijn vriendin en dochtertje van nu anderhalf (en tweede in aantocht) woonachtig in het midden van Nederland.

Na jarenlang Volvo te hebben gereden (854 en V50), ben ik sinds 31 december jl. de eigenaar van een Skoda Octavia stationwagon 1.9TDI 105pk Elegance-uitvoering uit oktober 2007 met 113dkm op de teller. Qua opties zit er onder meer het volgende op: af fabriek xenon, 16" velgen, climate control, stoffen bekleding, trekhaak, dakrails en parkeersensoren voor- en achter. In mijn zoektocht naar een nieuwe (tweedehands) auto was ik eerst weer gaan kijken naar een V50, omdat die mij wel erg bevallen was. Bij een garage liep ik echter tegen deze Skoda aan, die ik simpelweg niet kon laten staan :-)

Hieronder treffen jullie een tweetal foto's van de Skoda aan.

3895334122.jpg

3895334222.jpg

Inmiddels heb ik er een paar honderd kilometer mee gereden en hij/zij rijdt erg prettig en comfortabel. Hier zie ik me nog wel vele kilometers mee maken.

Aangezien ik wel een liefhebber ben van het "upgraden" van een auto, heb ik de volgende plannen:
- 17" lichtmetalen velgen met 225/45/17 banden (al besteld; MAK Bee 17" velgen met Continental Sportcontact 3 banden);
- chiptuning (afspraakaanvraag gedaan bij DMTuning);
- inbouwen navigatiesysteem RNS510 look a like (besteld en word vandaag bezorgd);
- veerpootbrug
- verlagen (nog niet zeker of ik dit - net als bij mijn V50 - weer wil gaan doen).

Ik zal geregeld op dit forum kijken, lezen en berichten plaatsen, als ik een vraag heb of zelf een bijdrage/antwoord kan leveren. Wat dat laatste betreft heb ik direct al een vraag, namelijk of iemand wellicht weet of ik bij het inbouwen van een RNS510 look-a-like een nieuw raamwerk voor rondom de radio/airco nodig heb. Op dit moment zit er een Stream radio (met MP3) in. Mocht ik deze vraag niet in dit topic mogen stellen, dan zal ik 'm verplaatsen.

Tot dusver.

Hartelijke groet,
Jurjen

hemi24

Forumguru
Welkom hier!

Mijn dealer is tevens Volvo dealer en ik krijg meestal een volvo mee, maar de C30/S40/V50 heeft mijn hart nooit kunnen veroveren...

sitechris

Donateur
Fijne modificaties heb je gepland. Verlagen zou ik zeker doen. Komt rijgedrag bij octi ten goede. En looks. Kijk nu maar eens naar de te grote ruimte onder wielkasten.

lawewing

Forumguru
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.
Damn, nu begin ik toch weer te twijfelen haha. Ik heb het twee jaar geleden bij de V50 ook gedaan (Intrax veren, -30mm). Dat kwam de looks en wegligging zeker ten goede, maar ik moest zo ongeveer kruipend alle drempels in Nederland over. En dat zijn er tegenwoordig nogal wat....Ik ga in de lente even kijken hoe de Skoda eruit ziet met 17" Mak Bee velgen eronder. Als ik de ruimte in de wielkast toch te groot vind, dan neem ik het serieus in overweging. Weet je toevallig een set goede veren?

Rolle

Senior Member
@lawewing:

welcome to the club. Ik ben ondertussen 3 jaar geleden overgestpat van een s40 (1e generatie) overgestapt naar een O2 met dezelfde specs als de uwe, uitgezonderd 17" velgen en sportonderstel. En ik heb het me tot op heden nog geen enkel moment beklaagd.

@ Falcon

ROFL met de handleiding

Cyrus

Actief lid
@lawewing: als je gaat verlagen, zou ik zeker progressief werkende dempers of hulpveren achter monteren. Want "standaard" slaat de achterkant al makkelijk op drempels, als je passagiers achterin en/of lading mee hebt.

MarcoO2

Forumguru
Ik lees juist veel ervaringen dat dat doorslaan minder wordt na verlaging, omdat de veren korter en dus stugger zijn.

Cyrus

Actief lid
Kortere veren zijn niet per definitie stugger. Maar als de verlagingsveren die TS op het oog heeft stijver zijn dan het origineel, dan ben je er wellicht ook wel.

lawewing

Forumguru
Even een kleine update. De eerste aanpassingen zijn inmiddels uitgevoerd, namelijk:
- Inbouwen van een RNS 510 look navigatie-systeem. Ziet er mooi uit en werkt goed. Ik zal vanavond nog even een paar pics posten.
- Chiptuning door DM Tuning in Almere. Het vermogen en koppel zouden nu gestegen moeten zijn van circa 105pk en 250Nm naar circa 138pk en 300Nm. Dit benadert nog niet de vermogenscijfers die ik had met mijn V50 (165pk en 405Nm), maar het is wel een enorme verbetering.

Voor wat betreft het verlagen wacht ik even af tot ik in de lente de nieuwe zomerwielen met -banden gemonteerd heb. Als de weglegging en/of looks dan te wensen over laat/laten, dan ga ik 'm wellicht toch wel verlagen. Ik zal me dan ook eens verder verdiepen in de vraag of alleen de veren vervangen voldoende is. Ik zou de Octavia dan overigens met niet meer dan 30/35mm verlagen. Je kunt volgens mij met de originele dempers zo ver als 50mm gaan, maar dat is mij iets te laag.

Hallo Ik ben sinds dik 5 week overgestapt van een v70 edition 2 d5 met heico chip(205 pk) naar een fabia combo 1.6 16v sport op lpg. En ok de volvo was een beest en reed top maar hou nu 140 euro in de maand over aaan vaste lasten. en tankje vol voor 27 euro en 500 km ver rijden

JMB

Nieuw lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Hi gefeliciteerd! Stuk zuiniger en minder lasten idd maar bevalt ie ook goed tot nu toe?
Gr jeroen

ja bevalt verder prima. wist dat ik flink moest inleveren ten opzichte wat ik had. maar ben wel blij dat ik de 1.6 gekozen heb. toch nog beetje vermogen over:). Reed altijd al vag groep voor de v70 nu me eerste skoda en tis gewoon een vw. simpel niks te veel handig inelkaar degelijk al is het geen vw kwaliteit meer. al met al wel teverden

lawewing

Forumguru
We zijn inmiddels een maand of 4 verder en ik heb mijn wensenlijstje inmiddels nagenoeg volledig uitgevoerd:
- nieuwe velgen en banden (Mak Bee 17 inch met Continental SportContact3 in de maat 225/45)
- chiptuning
- nieuwe Amundsen+ radio/navigatie (modeljaar 2012)
- verlaging 35mm (Eibach)
- K&N vervangings luchtfilter
- Led kentekenverlichting

Alleen een veerpootbrug heb ik nog niet geplaatst, eigenlijk omdat ik daarvoor nog geen goed exemplaar heb gevonden. Rijdt er op het forum iemand rond in een Octavia II diesel met veerpootbrug?

Bovenaan Onderaan