Michel
Forumguru
Na ruim 20 jaar Skoda te hebben gereden, heb ik sinds deze week de (geplande) overstap gemaakt naar Kia.
Sinds 2002 reed ik achtereenvolgens in de volgende modellen:
- Skoda Fabia hatchback - 1e generatie (2002-2005)
- Skoda Fabia Combi - 1e generatie (2005-2009)
- Skoda Octavia hatchback - 2e generatie (2009-2013)
- Skoda Superb Combi - 2e generatie (2013-2018)
- Skoda Octavia Combi - 3e generatie (2018-2022)
Mijn laatste Skoda, de Octavia Combi was een leaseauto. De andere reed ik particulier.
Doordat mijn vrouw en ik al langer ervaring hebben met het merk Kia en we sinds vorig jaar met veel plezier in een Kia XCeed privé rijden, ging ik voor de opvolger van mijn lease Octavia ook rondkijken bij Kia. Ik heb ook kort naar Skoda gekeken, maar werd niet blij van de levertijd. Achteraf gezien was dit bij Kia net zo slecht (lees: de levertijd was ook erg lang), alleen vond ik de Kia-organisatie daar minder transparant in. In november had ik dus een Proceed besteld - die is het dus geworden - maar heb er op een week na een jaar op mogen wachten, terwijl men in eerste instantie een levertijd van +/- 12 weken in het vooruitzicht stelde.
Wat waren de argumenten waarom ik deze overstap heb gemaakt, naast de goede ervaringen met onze privé XCeed?
Allereerst het uiterlijk: zowel de XCeed en Proceed vind ik prettig op het netvlies liggen. Ieder op hun eigen manier hebben ze een leuke, stoere uitstraling. Mijn vrouw vindt ze ook mooi en leuk.
Verder heb ik op basis met mijn ervaringen met de laatste Octavia ook mijn keuze gemaakt. Want eerlijk gezegd vind ik niet dat VAG en daarmee Skoda de laatste tijd de juiste richting inslaat. Zoals veel van de bediening in schermen stoppen, terwijl fysieke knoppen gewoon prettiger werken. De Superb II die ik hiervoor had was voor mij de fijnste en beste auto, maar hoewel de Octavia een (prijs)klasse lager is, vond ik hem een behoorlijke stap terug. In ieder geval meer dan ik had verwacht en zelfs t.o.v. mijn Octavia van de 2e generatie. Waar ik me vooral aan stoorde bij dit model was:
- De algehele uitstraling en afwerking van het interieur. Het is op zich wel netjes afgewerkt, maar voor +/- € 36.000,- verwacht ik geen harde plastics op allerlei plekken. Bijvoorbeeld op de bovenkant van de binnenkant van de deuren. Ook zoiets: het dashboardkastje heeft geen demper. Het doet allemaal wat goedkoop aan
- De redelijk belabberde stoelen. Bij langere ritten had ik geheid rugklachten, terwijl ik niet het kaalste model had. Verder vond ik de toegepaste stof niet bijzonder.
- Deze Octavia is uitgerust met een semi-onafhankelijk geveerde achteras, terwijl de Octavia II en Superb II bij mijn weten een multilink wielophanging hebben, die een harmonischer veergedrag gaven. Dit verschil is echt te voelen op minder vlakke wegdekken.
- Andere afwerkings-/bezuinigingsdingetjes die mij stoorden: de klotsende brandstof als de auto (nagenoeg) volgetankt was, het minimaal één keer week moeten resetten van het multimediasysteem, omdat bijvoorbeeld Apple Carplay weer eens niet wilde werken en het weinig fijnzinnige gedrag van het start-stopsysteem.
Motor en bak konden mij wel bekoren, hoewel de DSG weleens zorgt voor ongewild ruw wegrijden. Verder heeft zo'n Octavia ruimte in overvloed. De Proceed is dan toch wat krapper. Die heb ik ook zonder optioneel panoramadak besteld, want anders zit ik continu met mijn kruin tegen het dak. Maar ook de beenruimte op de achterbank is minder dan bij een Octavia. En wat absoluut beter is bij Skoda is de geluidsisolatie, want de Proceed laat betrekkelijk veel bandengeluid horen. Dat laatste ga ik nog naar kijken, ook al is deze auto niet mijn eigendom. Ik moet/mag er toch weer vier jaar in rijden en dan is een beetje extra geluidsisolatie wel zo fijn.
Omdat plaatjes meer zeggen hierbij foto's van de (uitgaande) Octavia, onze privé XCeed en mijn lease Proceed.
Uiteraard blijf ik hier wel hangen op dit forum, want het blijft hier immer gezellig. En het kan natuurlijk gebeuren dat ik bij een nieuwe keuze wederom voor een Skoda ga, maar voorlopig ben ik blij met beide Kia's.
Sinds 2002 reed ik achtereenvolgens in de volgende modellen:
- Skoda Fabia hatchback - 1e generatie (2002-2005)
- Skoda Fabia Combi - 1e generatie (2005-2009)
- Skoda Octavia hatchback - 2e generatie (2009-2013)
- Skoda Superb Combi - 2e generatie (2013-2018)
- Skoda Octavia Combi - 3e generatie (2018-2022)
Mijn laatste Skoda, de Octavia Combi was een leaseauto. De andere reed ik particulier.
Doordat mijn vrouw en ik al langer ervaring hebben met het merk Kia en we sinds vorig jaar met veel plezier in een Kia XCeed privé rijden, ging ik voor de opvolger van mijn lease Octavia ook rondkijken bij Kia. Ik heb ook kort naar Skoda gekeken, maar werd niet blij van de levertijd. Achteraf gezien was dit bij Kia net zo slecht (lees: de levertijd was ook erg lang), alleen vond ik de Kia-organisatie daar minder transparant in. In november had ik dus een Proceed besteld - die is het dus geworden - maar heb er op een week na een jaar op mogen wachten, terwijl men in eerste instantie een levertijd van +/- 12 weken in het vooruitzicht stelde.
Wat waren de argumenten waarom ik deze overstap heb gemaakt, naast de goede ervaringen met onze privé XCeed?
Allereerst het uiterlijk: zowel de XCeed en Proceed vind ik prettig op het netvlies liggen. Ieder op hun eigen manier hebben ze een leuke, stoere uitstraling. Mijn vrouw vindt ze ook mooi en leuk.
Verder heb ik op basis met mijn ervaringen met de laatste Octavia ook mijn keuze gemaakt. Want eerlijk gezegd vind ik niet dat VAG en daarmee Skoda de laatste tijd de juiste richting inslaat. Zoals veel van de bediening in schermen stoppen, terwijl fysieke knoppen gewoon prettiger werken. De Superb II die ik hiervoor had was voor mij de fijnste en beste auto, maar hoewel de Octavia een (prijs)klasse lager is, vond ik hem een behoorlijke stap terug. In ieder geval meer dan ik had verwacht en zelfs t.o.v. mijn Octavia van de 2e generatie. Waar ik me vooral aan stoorde bij dit model was:
- De algehele uitstraling en afwerking van het interieur. Het is op zich wel netjes afgewerkt, maar voor +/- € 36.000,- verwacht ik geen harde plastics op allerlei plekken. Bijvoorbeeld op de bovenkant van de binnenkant van de deuren. Ook zoiets: het dashboardkastje heeft geen demper. Het doet allemaal wat goedkoop aan
- De redelijk belabberde stoelen. Bij langere ritten had ik geheid rugklachten, terwijl ik niet het kaalste model had. Verder vond ik de toegepaste stof niet bijzonder.
- Deze Octavia is uitgerust met een semi-onafhankelijk geveerde achteras, terwijl de Octavia II en Superb II bij mijn weten een multilink wielophanging hebben, die een harmonischer veergedrag gaven. Dit verschil is echt te voelen op minder vlakke wegdekken.
- Andere afwerkings-/bezuinigingsdingetjes die mij stoorden: de klotsende brandstof als de auto (nagenoeg) volgetankt was, het minimaal één keer week moeten resetten van het multimediasysteem, omdat bijvoorbeeld Apple Carplay weer eens niet wilde werken en het weinig fijnzinnige gedrag van het start-stopsysteem.
Motor en bak konden mij wel bekoren, hoewel de DSG weleens zorgt voor ongewild ruw wegrijden. Verder heeft zo'n Octavia ruimte in overvloed. De Proceed is dan toch wat krapper. Die heb ik ook zonder optioneel panoramadak besteld, want anders zit ik continu met mijn kruin tegen het dak. Maar ook de beenruimte op de achterbank is minder dan bij een Octavia. En wat absoluut beter is bij Skoda is de geluidsisolatie, want de Proceed laat betrekkelijk veel bandengeluid horen. Dat laatste ga ik nog naar kijken, ook al is deze auto niet mijn eigendom. Ik moet/mag er toch weer vier jaar in rijden en dan is een beetje extra geluidsisolatie wel zo fijn.
Omdat plaatjes meer zeggen hierbij foto's van de (uitgaande) Octavia, onze privé XCeed en mijn lease Proceed.
Uiteraard blijf ik hier wel hangen op dit forum, want het blijft hier immer gezellig. En het kan natuurlijk gebeuren dat ik bij een nieuwe keuze wederom voor een Skoda ga, maar voorlopig ben ik blij met beide Kia's.
Bijlagen
Laatst bewerkt: