Van Skoda naar Kia

Michel

Forumguru
Na ruim 20 jaar Skoda te hebben gereden, heb ik sinds deze week de (geplande) overstap gemaakt naar Kia.
Sinds 2002 reed ik achtereenvolgens in de volgende modellen:
- Skoda Fabia hatchback - 1e generatie (2002-2005)
- Skoda Fabia Combi - 1e generatie (2005-2009)
- Skoda Octavia hatchback - 2e generatie (2009-2013)
- Skoda Superb Combi - 2e generatie (2013-2018)
- Skoda Octavia Combi - 3e generatie (2018-2022)

Mijn laatste Skoda, de Octavia Combi was een leaseauto. De andere reed ik particulier.

Doordat mijn vrouw en ik al langer ervaring hebben met het merk Kia en we sinds vorig jaar met veel plezier in een Kia XCeed privé rijden, ging ik voor de opvolger van mijn lease Octavia ook rondkijken bij Kia. Ik heb ook kort naar Skoda gekeken, maar werd niet blij van de levertijd. Achteraf gezien was dit bij Kia net zo slecht (lees: de levertijd was ook erg lang), alleen vond ik de Kia-organisatie daar minder transparant in. In november had ik dus een Proceed besteld - die is het dus geworden - maar heb er op een week na een jaar op mogen wachten, terwijl men in eerste instantie een levertijd van +/- 12 weken in het vooruitzicht stelde.

Wat waren de argumenten waarom ik deze overstap heb gemaakt, naast de goede ervaringen met onze privé XCeed?
Allereerst het uiterlijk: zowel de XCeed en Proceed vind ik prettig op het netvlies liggen. Ieder op hun eigen manier hebben ze een leuke, stoere uitstraling. Mijn vrouw vindt ze ook mooi en leuk.

Verder heb ik op basis met mijn ervaringen met de laatste Octavia ook mijn keuze gemaakt. Want eerlijk gezegd vind ik niet dat VAG en daarmee Skoda de laatste tijd de juiste richting inslaat. Zoals veel van de bediening in schermen stoppen, terwijl fysieke knoppen gewoon prettiger werken. De Superb II die ik hiervoor had was voor mij de fijnste en beste auto, maar hoewel de Octavia een (prijs)klasse lager is, vond ik hem een behoorlijke stap terug. In ieder geval meer dan ik had verwacht en zelfs t.o.v. mijn Octavia van de 2e generatie. Waar ik me vooral aan stoorde bij dit model was:
- De algehele uitstraling en afwerking van het interieur. Het is op zich wel netjes afgewerkt, maar voor +/- € 36.000,- verwacht ik geen harde plastics op allerlei plekken. Bijvoorbeeld op de bovenkant van de binnenkant van de deuren. Ook zoiets: het dashboardkastje heeft geen demper. Het doet allemaal wat goedkoop aan
- De redelijk belabberde stoelen. Bij langere ritten had ik geheid rugklachten, terwijl ik niet het kaalste model had. Verder vond ik de toegepaste stof niet bijzonder.
- Deze Octavia is uitgerust met een semi-onafhankelijk geveerde achteras, terwijl de Octavia II en Superb II bij mijn weten een multilink wielophanging hebben, die een harmonischer veergedrag gaven. Dit verschil is echt te voelen op minder vlakke wegdekken.
- Andere afwerkings-/bezuinigingsdingetjes die mij stoorden: de klotsende brandstof als de auto (nagenoeg) volgetankt was, het minimaal één keer week moeten resetten van het multimediasysteem, omdat bijvoorbeeld Apple Carplay weer eens niet wilde werken en het weinig fijnzinnige gedrag van het start-stopsysteem.

Motor en bak konden mij wel bekoren, hoewel de DSG weleens zorgt voor ongewild ruw wegrijden. Verder heeft zo'n Octavia ruimte in overvloed. De Proceed is dan toch wat krapper. Die heb ik ook zonder optioneel panoramadak besteld, want anders zit ik continu met mijn kruin tegen het dak. Maar ook de beenruimte op de achterbank is minder dan bij een Octavia. En wat absoluut beter is bij Skoda is de geluidsisolatie, want de Proceed laat betrekkelijk veel bandengeluid horen. Dat laatste ga ik nog naar kijken, ook al is deze auto niet mijn eigendom. Ik moet/mag er toch weer vier jaar in rijden en dan is een beetje extra geluidsisolatie wel zo fijn.

Omdat plaatjes meer zeggen hierbij foto's van de (uitgaande) Octavia, onze privé XCeed en mijn lease Proceed.

Uiteraard blijf ik hier wel hangen op dit forum, want het blijft hier immer gezellig. En het kan natuurlijk gebeuren dat ik bij een nieuwe keuze wederom voor een Skoda ga, maar voorlopig ben ik blij met beide Kia's.
 

Bijlagen

  • IMG_7017.jpg
    IMG_7017.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 97
  • IMG_7016.jpg
    IMG_7016.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 92
  • 93c2788d-dd9d-47ff-88dc-a08db17f43bb (1).jpg
    93c2788d-dd9d-47ff-88dc-a08db17f43bb (1).jpg
    430,8 KB · Weergaven: 92
  • IMG_7001.jpg
    IMG_7001.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Wel vaker naar gekeken op de weg. Enkele jaren geleden in een Kia station taxi gezeten en is was toen onder de indruk.
Was alleen niet ruim achterin. E.a. heeft een positive indruk achter gelaten.

Jouw opmerkingen m.b.t. je Superb II is voor mij een rede om de mijne dan nog maar even te houden.
Ik heb ook de indruk dat die nog met value for money gebouwd is. Zeker met een 2.0Tdi motor.

Veel rijplezier in je nieuwe Kia!
 

hemi24

Forumguru
Niks mis met een Kia; de Koreanen zijn de Japanners al lang en breed voorbij gestevend als het om kwalitatief goede auto’s gaat, zeker voor de Europese markt!

Vandaag een stukje gestuurd in een nieuwe Niro EV van een collega, prima wagen!
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Michel feli met je aankoop. Ook ik doe zo dergelijks, alleen geen Kia maar een Hyundai. Zeg maar de moeder (vader?) van Kia. Ook bij mij is de levertijd verlengd, alhoewel deze uit Turkije komt.
De Bayon vervangt een Citigo, en het is geen Fabia geworden. Hadden ze nog de Fab combi gehad dan was mijn keuze anders geworden. Ook ik keek of er nog Hoetsies of Toetsies Anwezig waren. De 1e niet maar toetsjes gelukkig wel. Ook aangeschaft om reden dat deze mild hybrid is, wat op zich weinig voorstelt. Maar goed, klinkt milieuvriendelijker, toch?

Grtsss
 

CharlesTucker

Forumguru
Zeker niks mis met die Koreanen tegenwoordig. Zoals elders vermeld heb ik er dit jaar ook eens wat kilometers in gestuurd (huurauto's in Hongarije), zowel een Kia als een Hyundai (Ceed and i30), die Kia won het licht voor mij. Prima auto's en zeker de Ceed staat hoog op de lijst als ik de Octavia ga vervangen. Het uiterlijk van de Proceed is iets te sportief voor mij :giggle:

In ieder geval veel veilige kilometers toegewenst, en leuk dat je blijft hangen op het forum, ik denk dat er met mij wel meer mensen zijn die oprecht geinteresseerd zijn in je ervaringen met de Kia.

Het gaat wel steeds meer een auto-forum worden in plaats van een Skoda-forum, als Skoda verkoper zou ik me langzamerhand zorgen gaan maken ...
 

Michel

Forumguru
Dat sportieve uiterlijk vind ik juist een pré en is één van de redenen waarom ik voor dit model heb gekozen, al heeft het wel wat nadelen, zoals:
- Relatief weinig beenruimte op de achterbank, een Xceed op hetzelfde onderstel heeft meer binnenruimte, zo weet ik uit ervaring
- Relatief weinig hoofdruimte voorin. Om die reden heb ik ook geen panoramadak gekozen, want dan pas ik er niet lekker in
- Het uitzicht door de achterruit is beperkt. Je kijkt in je binnenspiegel door een soort van brievenbus

Qua sturen rijdt een Proceed weer anders dan zijn neefje/broertje Xceed. Die laatste is wat meer allround. Hij staat natuurlijk iets hoger op zijn poten en heeft een soepeler vering en demping. De demping van de Proceed is stugger en ik vermoed dat ook de rubber bussen in de ophanging wat stijver zijn. Hierdoor voel je veel meer in je stuur waar de voorwielen mee bezig zijn. Die stugge bussen zijn volgens mij ook de oorzaak van de aanwezigheid van meer contactgeluid. Voor mij het voornaamste nadeel van de Proceed. De Xceed is op dat punt ook weer iets comfortabeler.
Qua motor en versnellingsbak zijn beide niet met elkaar te vergelijken. Onze Xceed heeft een 1.0 driecilinder met handgeschakelde zesbak, terwijl de Proceed een 1.5 viercilinder met zeventraps DCT heeft. De Proceed heeft nog geen 1.000 km gereden, maar is al zuiniger dan onze Xceed. De XCeed gemiddeld 1:15, de Proceed 1:16.
 

Bijlagen

  • 3F8F0756-2EBC-4828-BBF5-45F3EA8EA1F9.jpeg
    3F8F0756-2EBC-4828-BBF5-45F3EA8EA1F9.jpeg
    204,2 KB · Weergaven: 32

Rallye

Forumguru
- Deze Octavia is uitgerust met een semi-onafhankelijk geveerde achteras, terwijl de Octavia II en Superb II bij mijn weten een multilink wielophanging hebben, die een harmonischer veergedrag gaven. Dit verschil is echt te voelen op minder vlakke wegdekken.
Is de achteras bij de Octavia 4 niet afhankelijk van de motorisering? Alleen een multilink bij de grotere motoren (RS, 2.0TDI)? Voor de Octavia 2 en 3 gold dat volgens mij wel.

Gefeliciteerd met de nieuwe auto overigens.
 

Cordoba

Forumguru
Bijzonder dat je in een Proceed meer bandengeluid hoort dan in een Octavia, Skoda is binnen de Vaggroep wat dat betreft het budgetmerk, en je hoort in een Skoda meer bandengeluid dan de broertjes/zusjes van de andere Vagmerken.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb zelf al menig keer proef gereden met een Proceed GT maar dat banden geluid is mijn niet opgevallen, misschien maakte het uitlaatje het wat minder doen opvallen want die klinkt wel leuk bij Kia. Ik zal er eens beter op gaan letten. De beenruimte was naar mijn idee toch niet veel minder dan de O3? Wel kunnen de voeten minder lekker eronder. Ik blijf het een mooie machine vinden de Proceed.
 

Michel

Forumguru
Is de achteras bij de Octavia 4 niet afhankelijk van de motorisering? Alleen een multilink bij de grotere motoren (RS, 2.0TDI)? Voor de Octavia 2 en 3 gold dat volgens mij wel.

Gefeliciteerd met de nieuwe auto overigens.
Dat was bij de Octavia III ook al zo. Alleen de 180 PK en grotere vermogens hadden een multilink. Ik had de 1.4 TSI met 150 PK.

Edit: de Xceed mag binnenkort naar de garage voor wat herstelwerk, omdat iemand vanochtend even niet oplette toen mijn vrouw voorrang moest verlenen en stil bleef staan. Dat wordt een nieuwe achterbumper en nog wat andere onderdelen. Mijn vrouw is geschrokken, maar naar omstandigheden gaat het goed met haar.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De Octavia 2 heeft ongeacht de motorisatie multilink achter. Daarna zijn ze hierop gaan bezuinigen, en heeft de O3 dit idd alleen bij de zwaardere motorisatie gekregen.

En zeker een mooi kleurtje! De stijl van Kia is niet de mijne, maar die kleur doet m goed!
 

sitechris

Donateur
Soort band en type band maakt natuurlijk echt wel verschil qua herrie. De groter/breder de meer herrie ze natuurlijk ook maken. Maar ook tussen merken onderling verschilt het gewoon.
 

Michel

Forumguru
Klopt, maar eerlijk gezegd lijkt het nu wat rustiger te worden qua bandengeluid. Sowieso was de bandendruk te hoog en dat lijkt de hoeveelheid lawaai ook te verhogen. Bij onze Xceed hebben we dit ook gemerkt.

Er zitten overigens Continental Allseasons banden onder. Inderdaad vier seizoenen banden, maar dat is ook eis vanuit mijn werkgever. Ze zijn 18 inch en ook redelijk plat, maar op de Xceed zijn ze dat ook. Die heeft Vredestein vier seizoenen banden en die voldoen prima.
 

BelKodi

Senior Member
Mooie wagen, zo'n Proceed. Als vervanger voor mijn Octavia RS ben ik vorig jaar ook eens gaan kijken naar een Proceed GT. Leuke auto, goed uitgerust, leuke motor en veel value for the money.
Alleen viel de auto meteen af aangezien ik te groot bleek om er vooraan comfortabel in te zitten. Ik zat meteen met mijn kruin tegen het panodak :LOL:
Veel succes ermee!
 

Michel

Forumguru
Inmiddels bijna 15.000 km verder, dus tijd voor tussentijdse evaluatie.

Tot nu toe bevalt de Proceed nog steeds prima. Weliswaar heeft hij minder ruimte dan een Octavia, maar op een aantal punten bevalt hij gewoon beter, namelijk:
- Het weggedrag is veel neutraler, de besturing geeft meer gevoel en de verhouding vering en demping zijn meer in balans
- De stoelen zijn stukken beter, niet zo gek met sportstoelen, dus niet helemaal een eerlijk vergelijk
- De DCT-automaat schakelt veel beter en is alerter dan de VAG DSG die ik uit de Octavia ken. Verder kruipt deze automaat veel minder, waardoor je veel soepeler kunt manoeuvreren. Niettemin heeft de DCT ook een nadeel, zie hieronder
- In tegenstelling tot de Octavia IV nog heel veel knoppen aanwezig voor allerhande functie. Zoveel fijner dan al die menu's en swipeacties
- Het start-stop systeem werkt zoveel rustiger en fijner als bij de Octavia. Je voelt welhaast niet als de motor weer wordt ingeschakeld. Niettemin is dit systeem niet vlekkeloos, want soms reageert hij te traag als je weg wilt rijden.
- Het model en (in dit geval) de kleur
- Het ding is zuinig. Met normaal doorrijden haal ik er makkelijk 1:17 mee.

Nadelen/mindere punten:
- De geluidsisolatie, met name vanuit de wielkasten. Het bandengeluid is meer aanwezig dan bij een Octavia, zeker als het wegdek ruw is
- De hoofdruimte houdt niet over. Iets om goed naar te kijken als de keuze op dit model valt. Ik pas er in, maar ik heb in het begin wel heel vaak allerlei stoelinstellingen veranderd, voordat ik een goede zit had icm met dat dak. En dan heeft de mijne niet eens een panoramadak
- Het is niet de meest practische auto, maar dat weet je als je dit model uitkiest. De ruimte op de achterbank is minder dan die van de XCeed, ook omdat de voorstoelen forser zijn. Ook de kofferbak is door zijn hoogte niet heel royaal. Voor mij overigens voldoende.
- Het model lijdt meer dan zijn neefje/nichtje XCeed aan het OVV (Overdreven Veilgheids Virus). Voor iedere onregelmatigheid klinkt wel een waarschuwing. Niet zo erg hard als bij de Octavia als die - onterecht - een obstakel voor zich zag, want ik heb daar menig hartverzakking bij gehad. Ik vind het onbegrijpelijk dat je bij de dodehoeksignalering in de Proceed niet het geluid uit kunt zetten. Als nu een auto naast je bij het verkeerslicht komt te staan dan gaat het ding al gillen als je richtingaanwijzer aan die kant aanstaat.
- Straatje keren met de DCT gaat traag. De hersens van het ding zijn niet zo snel in het van voor naar achteren of vice versa schakelen van de tandwielen
- De afdekhoes van de bagageruimte is een onding
- Krasgevoeligheid van de plastics, met name die aan de binnenkant van de deuren. Skoda gebruikt daar betere materialen voor.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan