Van Opel Astra naar Skoda Octavia....naar Opel Astra.

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De liefde voor mijn huidige Opel was al lange tijd uitgedoofd, maar nu heeft de Opel er zelf ook geen zin meer in.......maakt een ongelooflijke bak herrie bij de koude start.
Diagnose van de dealer: distributieketting + kettingtandwiel vervangen. Kostenraming: 2000 euro :sterretjes:

Wordt een aardig rijtje zo de laatste anderhalf jaar: turbo vervangen, olielekkage bij temperatuurvoeler, 3 gloeibougies vervangen, auto gerepatrieerd vanuit Frankrijk na herhaaldelijke motorstoringen en nu dit als klap op de vuurpijl :banghead:

Wat ben ik toch toe aan een mooie nieuwe auto :D Laat die nu al mooi onderweg zijn naar Nederland :yeah:
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Hij wordt gewoon gerepareerd. Denk dat ze er nu hooguit de kiloprijs voor krijgen, dus het verlies zal dan meer zijn dan die 2000 euro.
Dat is volgens mij de enige verklaring, maar ik had het eigenlijk ook niet verwacht dat ie nog gerepareerd zou mogen worden.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zo, de eerste 200 kilometers zitten er al weer op :)

Eerste indruk:

-Rijdt heerlijk!
-Dynamic stoelen zijn de perfecte keuze. Lijken wel op mijn maat gemaakt. Mis alleen het feit dat je de voorkant van de zitting niet net iets hoger kan zetten.
-Gelijk al vette vingers op het scherm....

Auto heeft als goedmakertje een Waxoyl lakverzegelings behandeling gehad met 3 jaar garantie, super

IMG_20190321_100110.jpeg IMG_20190321_135247~2.jpeg
 

CDK

Forumguru
Gefeliciteerd @RichTrip veel plezierige ritten toegewenst. Voor wat betreft het goedmakertje ben ik bang dat je binnen 6 maanden 'garantie' mag gaan claimen. Waxoil staat niet bepaald bekend om z'n lange standtijd, dus waar ze 3 jaar garantie op geven is me een raadsel.....
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zo, de nieuwe O3 is al intensief gebruikt, al ruim 500 km weggereden de afgelopen 4 dagen :thumbsup:

Inclusief rondje Intratuin voor de nodige zakken potgrond, bodembedekking en kiezelsteentjes op vrijdag en daarna met een aanhanger rond de 400 kilo vulzand opgehaald. Zaterdag de Octavia al vol gehad naar de voetbal van zoonlief. Heb de Skoda-reclame wel eer aangedaan :D

Maar wat bevalt ie goed. Met deze 1.0 kom je in het dagelijks verkeer echt niets te kort. Koppeling grijpt mooi aan en de versnellingen laten zich prima inleggen. Maar wat een pit zit er in. Wist het al bij de proefrit, maar ook nu ben ik erg happy met deze motor. Lekker racy geluidje. En het koppel is ook merkbaar aanwezig. Inderdaad pas echt goed merkbaar boven de 2000 toeren, maar dan gaat het echt prima vooruit :thumbsup:De schakelindictor is alleen wel heel erg optimistich.....dus die wordt al snel genegeerd.

En de twee maanden extra wachttijd op de LED koplampen waren het wachten dubbel en dwars waard. Absoluut geen spijt van, wat een bak licht geven die. Super dus.

Zoals al eerder gezegd zijn de stoelen echt geweldig, hier ga ik het wel op uithouden. En de boys zijn ook erg blij met de ruimte op de achterbank.

Heb de afneembare trekhaak (van Brink). Die wordt geleverd met een opbergzak. Maar in de piepschuimen binnenring in het reservewiel, waar de krik + toebehoren in zitten opgeborgen, is ook een ruimte aanwezig voor de trekhaak kogel. Dat zal wellicht voor een ander merk trekhaak zijn, want de mijne paste niet helemaal. Maar na het weghalen van het nodige piepschuim past ie nu perfect.

Met de Admunsen radio/navi ben ik best tevreden. Zit een mooi geluid in en het scherm is mooi duidelijk. Wel valt bij mij af en toe het volume van de DAB+ zender even weg. Ben nog aan het uitzoeken of de USB koppeling met de telefoon hier iets mee heeft te maken. De volumeregeling op het stuur is vele malen beter dan in de Astra. Dus doe het nu wel vaker via het stuur dan via de unit zelf. Met de koppeling van de Admunsen met de telefoon ben ik minder happy. Android Auto is nog niet mijn ding. Ik heb de telefoon in een (Action) houder, perfect binnen handbereik. Flitsmeister er op en de radio aan. In principe heb ik Android Auto helemaal niet nodig. Ik had wel de hoop dat Mirrorlink zou werken, dat leek mij veel handiger. Maar dat wordt vooralsnog niet ondersteund met mijn Nokia 7 Plus. Het zal er dus op neer komen dat ik, gewoon zoals in mijn Astra, de radio en de telefoon gewoon 'apart' zal bliljven gebruiken.

Door de gemonteerde hulpveren staat de auto nu wel iets hoger dan normaal. Ik heb de hoop dat de auto wel iets zal inzakken in de loop van de tijd. Qua wegligging gaat ie perfect, alleen snel genomen drempels slaan wel iets door van achteren, door de hulpveren en vrijwel geen gewicht achterin.

Ik heb niet de virtuele cockpit genomen (kon het de eerste keer niet kiezen en de tweede keer waren er al zo veel wijzigingen dat ik het uiteindelijk maar zo heb gelaten). Maar ik ben wel happy met het dashboard. Mooi duidelijk en met de Maxi-DOT weergave in kleur toch luxe genoeg. Ook mijn vrouw was wel happy met de 'gewone' klokken. In het donker mooi verlicht. Ik mis alleen de mogelijkheid om de totaalstand van de kilometers permanent in beeld te hebben. Ik wist al dat dit niet kon, maar dat is inderdaad wel erg jammer.

De variabele kofferruimte is erg mooi en handig. Pefect vlakke laadvloer en de mogelijkheid om de bodem zo te laten zakken voor meer ruimte. Dan moet je wel eerst de inhoud er onder verwijderen, maar het kan wel. Ook kan je de bodem zo opklappen dat het half-half is. Dus vooraan diep en achteraan hoger. Voor de vakantie is het voor mij ideaal. Ik kan bijvoorbeeld zo de gehele voortent en grondzeil onder de dubbele bodem leggen. Helaas heb ik wel een thuiskomer in plaats van een normaal reservewiel. Kwam er nu pas achter dat het toch een restrictie bleek te zijn als je de variabele kofferbakvloer hebt. Handig dat de achterbank leuningen zo plat zijn te gooien middels de hendels in de kofferbakruimte. Alleen is de veer van het grote leuningdeel minder krachtig dan het kleine deel zodat het grote deel toch net niet vanzelf neerklapt. Aandachtspuntje voor de eerste beurt, zal het wss ook wel eens testen bij een andere Octavia met dezelfde optie. Wellicht dat anderen, die de optie ook hebben, dit kunnen bevestigen of ontkrachten?

De electrische achterklep is erg handig. Maar dat had ik al ondervonden bij onze huurauto tijdens de vakantie.

Vooralsnog louter positieve reacties gehad over de kleur. Ben er zelf ook erg happy mee.

Qua verbruik is het nog te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen. Na ruim 500 kilometers is de tank nu redelijk leeg (120 kilometer resterend). Wel veel in de stad gereden en een paar proefritjes gedaan met vrienden en familie.

We gaan het beleven de komende jaren. Over 4 weken de vuurdoop met de caravan, daar ben ik zeer benieuwd naar. Maar ik verwacht geen wonderen, dan zal het zeker niet tegen vallen. Heb voorzichtige hoop dat het wel eens erg mee zou kunnen vallen.
 

Rallye

Forumguru
Waarom ben je net tevreden met de koppeling van je telefoon? Je bent toch niet verplicht Android Auto te gebruiken? Of gaat dat automatisch? Bij mij werkt Smartlink met een snoertje.

Oh ja. Je navi heet Amundsen. Naar de ontdekkingsreiziger: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen
Er zijn er overigens meer hier die zijn naam verbasteren.....;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Je verwacht dat bijvoorbeeld Android Auto een soort van verbetering gaat geven als je het gebruikt. Maar dat heb ik nog niet echt. En het werkt inderdaad alleen als je hem koppelt aan de Amundsen. Ik zal hem dus waarschijnlijk maar weer gaan laden middels de (Action) houder. Daar zitten twee USB poorten bij op om te laden. Werkt prima en ziet er best OK uit :thumbsup:

En wat betreft Admunsen/Amundsen, dat was me eerlijk gezegd nooit echt bewust opgevallen....:bloos:
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Hier een plaatje bij het praatje....:D


82e7a7b8f9156a1f6e4972c522f8e73e.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Mijn Octavia staat bij de dealer :(

Vandaag tot twee maal toe na het drukken op de startknop een raar zoemend geluid gehad wat zeker 10 seconden duurde. Vermoed de startmotor. Tijdens het geluid brand het EPC lampje en het motorstorings lampje. Bij loslaten van de koppeling lichtte een rood stuurtje op.
Wilde de tweede keer het geluid opnemen, maar was net te laat. Geluid stopte na 10 seconden vanzelf. Beide keren startte hij bij de tweede poging wel.
Bij dealer geen foutcodes. Senior monteur kijkt morgen verder...... Nu een Audi A1 mee.
f7c88b45b98e71afaddc2ddf6e0fccf9.jpg
 
Laatst bewerkt:
D

Deleted member 24009

Leuke beschrijving van je eerste ervaringen en mooi dat je tevreden bent over de 1.0 motor. Wel balen dat ie nu bij de dealer staat....Android Auto was ook niet mijn ding, werkte niet echt lekker met mijn Nokia 6.
 

Cordoba

Forumguru
Hopen dat de O3 snel weer 'beter' is, misschien vragen of de Waxoyl behandeling gelijk een update kan krijgen: uit tests bij Waxoyl die echt volgens de regels der kunst is aangebracht is bij een test al een standtijd van 5-6 weken naar voren gekomen. Als je dan ook weet dat vaak bij het aanbrengen van Waxoyl met het bijbehorende sponsje een rondje om een stuk of 3-4 auto's wordt gelopen... dan weet je wat je er van mag verwachten. Met een beetje behoorlijke sealant van een paar tientjes per bus ben je veel goedkoper uit, en is de auto langer beschermd.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@Cordoba : De O3 staat bij mijn lokale dealer. Niet bij de dealer die de O3 heeft geleverd. Dat ligt zo'n 180 kilometer uit elkaar. Ik zie het wel met die Waxoyl. Het zal de O3 wel geen kwaad doen en ik had er niet op gerekend.

Hoe zou ik nu echt goed kunnen controleren of de sealant niet meer werkt? Ik mag graag klussen aan auto's en caravans en dergelijke, maar poetsen, daar ben ik niet echt van. Gebruik hoogstens voor de polyester voorkant van mijn caravan wel eens een spuitbus met wax van de Acti*n......:D
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Leuke beschrijving van je eerste ervaringen en mooi dat je tevreden bent over de 1.0 motor. ..........

Tot gisteren ging het prima. Ook met het verbruik ben ik al best tevreden, al betaal ik het natuurlijk niet uit eigen zak. De vorige Opel diesel deed over de laatste 6500 kilometer een gemiddelde van 1 liter op 15,4 kilometer. Heb dat ding nooit echt zuinig gevonden. De laatste twee tankbeurten met de Octavia leverden 1 liter op 16,0 kilometer en 1 liter op 16,2 kilometer op. En daar zaten ook gewoon de stadse kilometers bij in. Ik vindt dat netjes, beter dan de diesel :thumbsup:
Gisteren bij de laatste tankbeurt had ik dus ook 740 kilometer op 1 tank gereden. Vlak voor de 700 kilometer ging het lampje branden.
 

servies

Forumguru
Met de Admunsen radio/navi ben ik best tevreden. Zit een mooi geluid in en het scherm is mooi duidelijk. Wel valt bij mij af en toe het volume van de DAB+ zender even weg. Ben nog aan het uitzoeken of de USB koppeling met de telefoon hier iets mee heeft te maken.
Heeft waarschijnlijk met de ontvangst te maken. DAB gaat niet ruisen, maar stopt er op een gegeven ogenblik gewoon mee op zo'n manier dat het lijkt op haperingen in het geluid tot volledig wegvallen
Met de koppeling van de Admunsen met de telefoon ben ik minder happy. Android Auto is nog niet mijn ding. Ik heb de telefoon in een (Action) houder, perfect binnen handbereik. Flitsmeister er op en de radio aan. In principe heb ik Android Auto helemaal niet nodig. Ik had wel de hoop dat Mirrorlink zou werken, dat leek mij veel handiger. Maar dat wordt vooralsnog niet ondersteund met mijn Nokia 7 Plus.
En die ondersteuning voor Mirrorlink gaat er ook niet komen, dat is een dood spoor... Het verbaast mij überhaupt dat Skoda het nog ondersteunt...
 
Bovenaan Onderaan