Van Opel Astra naar Skoda Octavia....naar Opel Astra.

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Afgelopen vrijdag contact gehad met de wagenparkbeheerder en de verkeerde configuratie besproken. Dit gaan hem nu worden:

Skoda Octavia Combi 1.0TSI Ambition Business

Kleur: Race Blue Metallic
  • Alarm met interieursensor (in geval van KESSY)
  • DAB (Digitale radio ontvangst)
  • Dakrailing zilverkleurig
  • Elektrisch te openen en sluiten achterklep
  • Hill Hold Control
  • KESSY (Keyless Entry, Start and exit System)
  • Optical Parking Assistent achter (parkeercamera)
  • Parking Distance Control voor en achter
  • Reservewiel (volwaardig)
  • TECHPAKKET Ambition Business
    • Stoelbekleding leder stof
    • Multifunctioneel sportstuurwiel 3-spaaks
    • Sunset
    • Chromen raamomlijsting
    • Stoelverwarming op de voorstoelen
    • MaxiDOT met kleurendisplay
  • Uitneembare bagageruimtelamp
  • Vanuit bagageruimte neerklapbare achterbank
  • Variabele bagagevloer
Daarnaast nog de volgende accessoires:
  • Trekhaak afneembaar, voorzien van 13-polige kabelset met trekhaakvoorbereiding
  • Hulpveren (MAD)

Ik ben toch nog weer even in de stoelen gedoken, maar na het nodige beraad besloten het zo te laten. Op de Ambition (Business) is elektrische stoelverstelling niet mogelijk. Dit kan alleen op de Style (Business). Maar die is in de basis zo veel duurder dan de Ambition (Business), dat mijn maandelijkse kosten teveel gaan worden. Het leasebudget is er, maar die bijtelling.....:cry: Doordat ik nu mijn budget niet opmaak, gaat mijn eigen bijdrage aan de werkgever naar 0 euro, dus dat scheelt dan ook wel weer.
Ben daarom wel blij dat ik voor het eerst in 20 jaar verplicht Benzine moet rijden i.p.v. Diesel.......:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Doordat ik nu mijn budget niet opmaak, gaat mijn eigen bijdrage aan de werkgever naar 0 euro, dus dat scheelt dan ook wel weer.
Een aan de werkgever betaalde eigen bijdrage komt in mindering op het bijtellingsbedrag. Afhankelijk van je salarisschaal biedt dat ook weer interessante mogelijkheden, als de werkgever een beetje wil meedenken...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Een aan de werkgever betaalde eigen bijdrage komt in mindering op het bijtellingsbedrag. Afhankelijk van je salarisschaal biedt dat ook weer interessante mogelijkheden, als de werkgever een beetje wil meedenken...

Het wordt van het bruto bijtellings bedrag afgetrokken. Maar daarna weer bij de netto bijtelling opgeteld. Afhankekijk van je belastingschaal kost het je dus uiteindelijk netto de helft.
 

RoyK

Senior Member
Welkom op het forum!
Voordat ik mijn Skoda kocht heb ik ook proefgereden in een Astra met agro-stoelen. Dat zit idd fenomenaal. Succes met wachten!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Als aanvulling: dan moet je die eigen bijdrage wel goed benoemen, zie https://www.adp.nl/kennis/wet-regelgeving/dossiers/auto-van-de-zaak/eigen-bijdrage/
Even een contractje dus, of een goede leaseregeling opmaken.
Dat klopt, de eigen bijdrage aan de werkgever moet expliciet genoemd worden als bijdrage voor het prive gebruik van de auto van de zaak. Hetzelfde geldt voor de overschrijding van het leasebedrag. In mijn geval is voorzien in een duidelijke leaseregeling.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zo, we zijn een tijdje verder en de configuratie is een beetje gewijzigd. Ik kreeg een onverwachte meevaller van een extra korting op mijn eigen bijdrage, die dus naar 0 euro ging (dus alleen maar bijtelling). Ik was in eerste instantie blij met de maandelijkse korting op mijn bij te betalen bedrag aan bijtelling t.o.v. de huidige Astra.

Maar ruim twee weken terug ging het toch ineens knagen. Ik kreeg spijt van het feit dat ik geen Full LED koplampen zou gaan krijgen, terwijl die mogelijkheid nu wel binnen bereik zou komen door het wegvallen van een eigen bijdrage.

Maar wat doe je dan. Door de gewijzigde eigen bijdrage kwam ook ineens een Style Business uitvoering weer binnen bereik. Maar die keuze zou dan wel ten koste gaan van wat gekozen leuke opties (elektrische achterklep, parkeercamera etc.).

En wat verder meespeelde was het feit dat ik de standaard bekleding op de Style Business uitvoering niet mooi vond. Dus dan heb je twee keuzes: het Tech Pakket met volledig leer, maar dat werd te duur, of het Dynamic pakket met sportstoelen. Maar, nog afgezien van hoe ze zitten, ik vond die ook niet echt mooi, zo met die vaste hoofdsteun. En ik had niet zulke goede ervaringen met de stoffen bekleding in mijn Astra. De AGR stoelen in de Astra zitten geweldig, maar de stoelbekleding is enorm vlekgevoelig en deze lijkt vrij veel op de bekleding van het Dynamic interieur.

Daarnaast had ik niet echt zin om zo'n 4 jaar met de 17" velgen te rijden, daar ik niet alleen in de auto rij ;) 4 jaar lang stoeprand-vrees heb ik geen zin in. Mijn Twingo met 15" inch LM velgen bewijst dat het risico te hoog is, helaas. De 16" velgen van mijn Astra hebben de stoepranden 4,5 jaar lang met succes overleefd :thumbsup:
Toegeven, 17" staat wel mooier dan 16", maar van 17" velgen met borduurschade, daar kan ik echt wel enorm van balen :cry:

Daarnaast was ik ook niet zo gecharmeerd van de LED strips in het interieur op de portieren. Veel te veel in het zicht. Op de Megane IV is het bijvoorbeeld indirect aanwezig, vanonder het deurpaneel, dat is veel mooier. En ik heb ook nog eens een soort van vlekvrees, dus van de fysieke volume draaiknop op de Admunsen radio wordt ik ook wel blij. En ach, ik heb dan geen Canton met subwoofer, maar ik luister onderweg toch alleen maar Radio 1.....

Dus....het is gewoon een Ambition Business uitvoering gebleven, met als extra optie de Full LED koplampen :D

Skoda Octavia Combi 1.0TSI Ambition Business

Kleur: Race Blue Metallic
  • LED koplampen met koplampsproeiers
  • Verlichting voor voetenruimte
  • DAB (Digitale radio ontvangst)
  • Dakrailing zilverkleurig
  • Elektrisch te openen en sluiten achterklep
  • KESSY (Keyless Entry, Start and exit System)
  • Optical Parking Assistent achter (parkeercamera)
  • Parking Distance Control voor en achter
  • Reservewiel (volwaardig)
  • TECHPAKKET Ambition Business
    • Stoelbekleding leder stof
    • Multifunctioneel sportstuurwiel 3-spaaks
    • Sunset
    • Chromen raamomlijsting
    • Stoelverwarming op de voorstoelen
    • MaxiDOT met kleurendisplay
  • Uitneembare bagageruimtelamp
  • Vanuit bagageruimte neerklapbare achterbank
  • Variabele bagagevloer
Daarnaast nog de volgende accessoires:
  • Trekhaak afneembaar, voorzien van 13-polige kabelset met trekhaakvoorbereiding
  • Hulpveren (MAD)
Dus met een mooi leder/stoffen interieur en optisch en qua extra opties aardig Style Business waardig ;)
Het is alleen jammer dat het in geen enkel opzicht mogelijk was om de luxe LED achterlichten te kunnen krijgen op de Ambition Business uitvoering. Dat is echt jammer, dat had de Octavia van buiten helemaal naar mijn zin gemaakt.

Maar al met al, het was een heel uitzoekwerk en het heeft een keuze opgeleverd die niet iedereen zou maken. Maar ik ben er blij mee :)

Levering staat nog steeds gepland op week 3-2019.
 

CharlesTucker

Forumguru
Klinkt als een zeer goed doordachte keuze, en uiteindelijk gaat het er alleen om of je er zelf blij van gaat worden. Succes met wachten nu dan ...
 

Okki

Donateur
Raar...bij de meeste auto's zijn de achterlichten ook LED als je LED koplampen besteld...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Wat een ingewikkelde boel die bijtelling :( en over hoeveel meer gaat dat dan indien je de 1.5tsi zou genomen hebben ?
Het blijft rekenen. Een 1.5TSI in Ambition Business trim was dan net gegaan, maar dan vrijwel standaard qua extra's naast de kleur.....
Zou alleen wat zijn geweest als de 1.0 voor geen meter zou rijden. Maar ik was zeer positief verrast!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zo, nadat ik vrijdag melde dat de configuratie gewijzigd wordt i.v.m. de LED koplampen, lijkt het erop dat het nu dan ook echt bijna definitief is. Na zo'n 34 mailtjes, ontelbare telefoontjes naar drie verschillende instanties (wagenparkbeheerder, leasemij en dealer) en bijna 2,5 week verder is het dan echt bijna geregeld :jaja:

Bottom line: of bestel meteen de goede configuratie of accepteer het feit dat je een foute keuze hebt gemaakt.

Het is namelijk een regelrechte ramp om via drie verschillende schakels + je werkgever iets gewijzigd te krijgen, wat een drama :banghead:
Je voelt je ook nog eens schuldig dat je voor de tig-ste keer iemand belt, maar geloof me, als je er niet zelf boven op zit, dan gaat het never nooit goed komen......:(

Maar het zal wel extra genieten worden straks :D
 

hemi24

Forumguru
Het is namelijk een regelrechte ramp om via drie verschillende schakels + je werkgever iets gewijzigd te krijgen, wat een drama :banghead:
Je voelt je ook nog eens schuldig dat je voor de tig-ste keer iemand belt, maar geloof me, als je er niet zelf boven op zit, dan gaat het never nooit goed komen......:(

Ik vind het elke keer weer ongelooflijk dat mensen die helemaal niks op lijken te hebben met auto's op een dergelijke functie terecht komen..!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Slecht nieuws ontvangen van de dealer..........nadat echt iedereen zijn plasje had gedaan over mijn gewenste wijzigingen blijkt dat de order voor mijn Octavia inmiddels definitief is. Wijziging is dus niet meer mogelijk, dus geen LED koplampen :laugh:

Nu kan ik de hele wereld de schuld geven, maar dat heeft geen zin meer. Heb zelf te laat overwogen om in actie te komen om de bestelling aan te passen :banghead:
 

Jessedew

Senior Member
Ruim 4 jaar terug moest ik kiezen: Opel of Ford. Ford had ik nooit wat mee, dus werd het Opel. Had geen keuze, er werd "een Opel" besteld. Een zwarte Astra Sports Tourer. Toegeven, de AGR gekeurde stoelen zaten echt geweldig, die zou ik zo in iedere volgende auto willen meenemen. Maar voor de rest waren het 4 lange jaren.....ik had er precies helemaal niets mee. Het was puur een vervoersmiddel. Van de vier zomervakanties in Frankrijk zijn er drie niet geheel probleemloos verlopen, deze vakantie zelfs de Astra moeten achterlaten en met een vervangende auto terug naar huis.
Heel wat anders dan de Golf Highline DSG die ik er voor had. Dat was een vette bak, maar dat was nog in de tijd dat ik geen bijtelling had (max. 500km prive). Mijn gehele budget werd opgemaakt, wat in 2009 resulteerde in een Golf van ruim 35.000 euro :D Overigens wel twee keer gestrand onderweg, dat is dan wel weer minder (1x afgelopen multiriem en 1x de mechatronics van de DSG kapot).

Maar nu kon ik weer kiezen uit van alles en nog wat, maar, wel met de bijtelling in het achterhoofd en dan kies je toch anders. Goedkoopste was wederom de Astra ST met 1.4 Turbo en 150pk. Mooi voor de caravan. Maar wederom hetzelfde als de afgelopen jaren. Op het moment dat ie op mijn oprit zou komen te staan, zou ik hem hoogstwaarschijnlijk al zat zijn :cry:

Het is ontzettend jammer dat de 1.5 TSI mij teveel zou gaan kosten qua bijtelling en eigen bijdrage, maar na een zeer positieve proefrit en het opzij zetten van de nodige scepsis over de 1.0 TSI toch (naast de portemonnee) met mijn hart gekozen en het volgende besteld:

Skoda Octavia Combi 1.0TSI Ambition Business

Kleur: Race Blue Metallic
  • 2 USB aansluitingen
  • 230V aansluiting
  • DAB (Digitale radio ontvangst)
  • Dakrailing zilverkleurig
  • Elektrisch te openen en sluiten achterklep
  • Hill Hold Control
  • KESSY (Keyless Entry, Start and exit System)
  • Optical Parking Assistent achter (parkeercamera)
  • Parking Distance Control voor en achter
  • Reservewiel (volwaardig)
  • TECHPAKKET Ambition Business
    • Stoelbekleding leder stof
    • Multifunctioneel sportstuurwiel 3-spaaks
    • Sunset
    • Chromen raamomlijsting
    • Stoelverwarming op de voorstoelen
    • MaxiDOT met kleurendisplay
  • Uitneembare bagageruimtelamp
  • Vanuit bagageruimte neerklapbare achterbank
  • Variabele bagagevloer
Daarnaast nog de volgende accessoires:
  • Trekhaak afneembaar, voorzien van 13-polige kabelset met trekhaakvoorbereiding
  • Hulpveren (MAD)
Er is nog niets bekend over de leverdatum, bestelling moet nog worden gedaan. Hoop niet op al te veel WLTP ellende. Keuze en prijzen waren overigens gebaseerd op NEDC2.0.



Geen saai kleurtje dat blauw! Niet mijn favoriet en al helemaal niet van mijn vrouw.
Veel plezier met je aankoop straks! ik heb de style business uit 2013, redelijk vergelijkbaar uitgerust en dat is erg prettig kan ik je vertellen.

Ik reed Audi en ben overgestapt op Skoda, qua comfort zeker geen straf.
De stoelen in de Octavia vind ik prima zitten, oké niet hetzelfde strakke gevoel als in een S-Line, maar zeker als je stoelverwarming hebt, erg prettige stoelen.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog aardig pissig om ben en dat is nog voorzichtig uitgedrukt. Als er nu meteen een week geleden, nadat alles officieel rond was, gezegd was dat het niet meer kon, dan kon je er nog vrede mee hebben. Eigen schuld dat je dan niet meteen of eerder de juiste keus gemaakt had.
Maar nadat je eerst een week lang door de dealer 'aan het lijntje' wordt gehouden en dat je dan doodleuk krijgt te horen dat het niet meer kan, dan zakt je broek echt af. Zelfs de leasemaatschappij kon het niet geloven en heeft zelf ook nog geïnformeerd naar het hoe en waarom.
Allerlei uitvluchten bedenken, min of meer onwaarheden benoemen....het zijn juist van die zaken die mij heel boos kunnen maken. Dat maakt dat ik op dit moment nog even niet met plezier kan uitzien naar mijn nieuwe wagen :nono:
 
Bovenaan Onderaan