Van Octavia naar Tiguan

AdB

Senior Member
Eergisteren de sleutels van mijn Octavia III Combi 2.0 TDI ingeruild voor de sleutels van de nieuwe Tiguan. Tijdens het laatste ritje zei vrouwlief nog "En toch blijft het een mooie en fijne auto, die Octavia". Ik kon het beamen, maar de knoop was nu eenmaal onherroepelijk doorgehakt: na drie-en-een-half jaar trouwe dienst en met ruim 130.000 km op de teller blieft manlief een nieuwe bolide. En als Bruun het kan trekken, waarom niet? Na veel keuzestress is het de nieuwe Tiguan geworden (en niet de andere hoogzitters Volvo XC60, de Golf Sportsvan, de BMW Active Tourer of Mercedes B200). En ik moet zeggen: na een paar flinke ritten heb ik geen spijt van mijn keuze. Je voelt je echt de King of the Road in de Tiguan. Het is een 2.0 TDI Comfortline met 18 inch LM velgen, Executive Pakket en nog wat toeters en bellen. Kleur: Tungsten Silver (echt heel mooi en sjiek, de kleurtint lijkt te varieren afhankelijk van de lichtomstandigheden: de kleur is het best te omschrijven als silver met een vleugje bruin er doorheen). Als hij bij mij thuis op de oprit staat, staat daar echt wel een flink stoer bakbeest (jaloerse blikken van buurmannen verzekerd!). Het navigatiescherm is heerlijk groot en zit ook op een fijne kijkhoogte. Wat ook prettig is, is dat je bij 'traffic' alle actuele filemeldingen in beeld krijgt. Het muziekgeluid valt alleszins mee. Doet niet onder voor het Canton-geluidssysteem in de Octavia. Héérlijke stoelen met een fijne hoge zit (maar daar was het mij ook om te doen).
Zijn er dan geen zaken die me toch een beetje doen terugverlangen naar de Octavia? Jazeker! Het zal geen verbazing wekken dat ik het met minder bagageruimte moet doen. In de Octavia schoof ik bijvoorbeeld de bench van de hond zomaar onder het afdekzeil. Plek zat. In de Tiguan moet je eerst het afdekzeil verwijderen en thuis achterlaten en de achterbanken ook flink naar voren schuiven. En dan 'ken het net'. Maar ja, je gaat niet elke dag met je hond op stap zullen we maar zeggen en inmiddels heeft het laatste kind het ouderlijke nest verlaten en ben je met je tweetjes over.. En wat ik ook zal missen is het geweldige verbruik. Met een beetje moeite haalde ik met de Octavia met gemak 4.5 liter/100 km. Dat is nu ineens een halve liter meer geworden (met dezelfde motor).
De Tiguan stuurt goed, maar ik moet nog wel een beetje wennen aan de Lane Assist. Het lijkt soms wel of je te maken hebt met een flinke zijwind. Maar het dwingt je wel om wat consequenter de richtingaanwijzer te gebruiken bij verandering van rijbaan.
Kortom: dik tevreden en trots op mijn nieuwe bolide!
PS: Ik sta deze dagen opvallend vaak achter het voorraam naar de oprit te staren.. :)

Foto's volgen wellicht nog.
 
Laatst bewerkt:

BBO

Senior Member
Proficiat met je aankoop. Als je het mij vraagt, doe maar de oude Tiguan. Of de Seat Ateca. Het interieur van de nieuwe Tiguan vind ik wel een verbetering. Maar als totaal pakket vind ik de vorige Tiguan kanpper. In België heeft VW enorme mooie kortingen gegeven op de vorige Tiguan de laatste maanden van zijn loopbaan. Het was opendeur weekend voor de voorstelling van de Nieuwe Tiguan en de parking stond nog vol met oude Tiguan's te wachten op hun eigenaar. En er waren er nog veel opkomst. De nieuwe zie ik nog niet veel in het straatbeeld.
 

AdB

Senior Member
De nieuwe Tiguan is t.o.v. zijn voorganger breder en langer (maar minder hoog). Daardoor meer binnenruimte en een gunstiger brandstofverbruik. Qua uiterlijk zal het een kwestie van smaak zijn. Mijn zoons kozen unaniem voor dit model en ik geef ze geen ongelijk :) Zoals in een ander topic vermeld heb ik ook de (nog iets grotere) Kodiaq overwogen maar wat moeten wij met z'n tweetjes met drie stoelrijen?? De Tiguan gaf me een beter gevoel. En daar draait het toch vaak om: niet alleen het verstand, maar ook het gevoel.. :)
 

BBO

Senior Member
Als ik het goed heb begrepen is de extra 2 stoelen een optie bij de Kodiaq.

Dat de Tiguan een steengoede wagen is, daar twijfel ik geen seconde aan .

Het design is gewoon niet mijn ding.
 

030

Forumguru
Niet voor het R-line pakket gegaan? Echt een must have qua looks imho. Zonder ziet de auto er wat tam uit.
 

AdB

Senior Member
@030: dat was geen optie gezien het feit dat het een demo-auto was van een paar maanden oud.. Overigens: wat jij 'tam' noemt past misschien wel meer bij mijn leeftijd en stijl: voor mij hoeft die uiterlijke opsmuk niet zo.. :) Ik vind 'm zó al mooi zat :)
 

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de tiguan. Al een paar keer 1 in het wild gezien, toch wel knappe verschijning.(ook zonder r-line)

Proficiat met je aankoop. Als je het mij vraagt, doe maar de oude Tiguan. Of de Seat Ateca. Het interieur van de nieuwe Tiguan vind ik wel een verbetering. Maar als totaal pakket vind ik de vorige Tiguan kanpper. In België heeft VW enorme mooie kortingen gegeven op de vorige Tiguan de laatste maanden van zijn loopbaan. Het was opendeur weekend voor de voorstelling van de Nieuwe Tiguan en de parking stond nog vol met oude Tiguan's te wachten op hun eigenaar. En er waren er nog veel opkomst. De nieuwe zie ik nog niet veel in het straatbeeld.
mijn schoonouders hebben ook nog een "oude" tiguan gekocht op dat moment. De kortingen dat zij gekregen hebben, niet normaal. Denk dat ze in die periode niet anders dan tiguans hebben verkocht, ook niet echt onlogisch tegen die prijzen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Gefeliciteerd, goede keuze. Wellicht voor mij ook de volgende auto, dan zijn de kinderen ook de deur wel uit en zal een hogere zit wel gewaardeerd worden. Nu was de kleinere ruimte nog een aanleiding om het niet te doen en te kiezen voor een O3.
Mijn vader twijfelt overigens ook om er één aan te schaffen, hij rijdt nu de oude versie - naast een Peugeot 308 cabriolet waar hij steeds moeilijker uit komt - en de oude versie van de Tiguan bevalt hem ook prima, vandaar.
 

philippe bakker

Forumguru
Gefeliciteerd, goede keuze. Wellicht voor mij ook de volgende auto, dan zijn de kinderen ook de deur wel uit en zal een hogere zit wel gewaardeerd worden. Nu was de kleinere ruimte nog een aanleiding om het niet te doen en te kiezen voor een O3.
Mijn vader twijfelt overigens ook om er één aan te schaffen, hij rijdt nu de oude versie - naast een Peugeot 308 cabriolet waar hij steeds moeilijker uit komt - en de oude versie van de Tiguan bevalt hem ook prima, vandaar.
tegen uw volgende auto is het misschien al iedereen elektrisch verplicht ????
 

philippe bakker

Forumguru
es gezien. ze hebben daar wel toffe motoren in ! bij de naft ne 220 pk met ne 4 motion erbij. en bij de diesels ne 240 pk maar waarvoor staat SCR ?
 

skodaroomy

Actief lid
Gefeliciteerd met de tiguan. Goede keuze. De hoge zit is zeker prettig. Als je er eenmaal aan gewend ben dan wil je niet anders meer. Veel veilige kilometers.
 

Antera

Donateur
Gefeliciteerd met je Tiguan. Is een zeer mooi groot model en de looks zijn ook erg mooi geworden. Heel veel plezier ermee
 
Bovenaan Onderaan