Van O3 Scout naar Kodiaq Style: less is more

Topic in 'Mijn auto' gestart door G.P., 29-01-2019.

1. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Dit moet 'm worden:
    upload_2019-1-29_12-50-23.png

Een Style 1.5 TSI met DSG. Minder pk dan m'n huidige auto, aandrijving op minder wielen, maar wel meer comfort :)

Achteraf gezien was de keuze eigenlijk heel eenvoudig. Het moest een auto worden die zwaar en stabiel genoeg is om een paardentrailer te trekken. Daarnaast ruim genoeg voor een paar bijna-volwassenen op de achterbank, het moet comfortabel zijn. En een automaat. En goede audio.

Mijn definitie van 'stabiel': minimaal 1400 kilo kentekengewicht, 1500 kilo mogen trekken en minimaal 75kg kogeldruk. 4-wielaandrijving is een pré. De O3 Scout kan dat, maar is niet meer leverbaar in NL.

Als je dan ziet dat deze 1800 mag trekken met max 100 kilo kogeldruk, en wat de concurrentie voor prijzen vraagt voor vergelijkbare cijfers, is de keuze heel eenvoudig.

Na een proefrit in een Kodiaq Style zijn me vooral de kwaliteit van de stoelen en de stilte in het interieur bijgebleven. Veel beter dan in mij O3. En daarnaast vond ik het onderstel comfortabel, maar niet deinerig.

Wat me verder opviel is dat er een vrij groot verschil zit in de stoelen van de Ambition en die van de Style. De van de Ambition vind ik te zacht met te weinig zijdelingse steun. Verder is de stoel van de bestuurder in de Style in meer richtingen (elektrisch) verstelbaar dan die in de Ambition.

Dus een Style, want daar kun je Canton bij bestellen en heeft betere stoelen. Verder nog meebesteld:
    - DAB+, want meer zenders en klinkt beter dan FM;
    - ACC, omdat ik me altijd erger als ik de CC uit moet zetten vanwege een langzamere voor mij;
    - Sunset, want dat heb ik altijd en omdat er mensen zijn die zich ergeren aan donkere ramen
    - wegklapbare haak, zodat ik mijn knieën niet meer tegen de haak stoot.

2. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru Donateur

Bij een auto die een paardentrailer moet trekken had ik zeker de 2.0 TSI i.c.m. 4x4 genomen, als bonus krijg je daar namelijk een veel betere versnellingsbak bij. Verder een erg mooie configuratie :thumbsup:

3. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Het kan natuurlijk altijd beter :) Ik had hiervoor een O2 met 1.4 tsi (122 pk). Die had qua vermogen geen probleem met de trailer, wel qua stabiliteit.

Er is geen 2.0 TSI met 4x4, maar als die weer komt wil ik kijken of ik de bestelling aan kan passen. Ik moet toch echt iets hebben na september ;)

4x4 is zeker fijner met een trailer (ook zonder, trouwens). Ik heb de Scout overwogen. Zou me € 150 per maand extra kosten (netto) en dan krijg ik er een heleboel accessoires bij waar ik niet op zit te wachten. Dat laatste had ik geen zin in en dan schiet ik in de weerstand ;)

Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  4. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

De paardentrailer kan ook de deur uit je hebt straks zoveel ruimte dat het beest riant op de achterbank kan zitten

5. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru Donateur

Nog steeds niet configureerbaar? Dacht dat de WLTP ellende ondertussen wel voorbij was :pieker:

6. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Vandaag even de dealer gebeld vanwege MY2020. Productie is gepland in week 26, dus daar geen verrassingen. Tenzij...

Deel deze pagina