Van Fabia naar Octavia III

Pollewop

Forumguru
Na bijna twee jaar, met genoegen, gereden te hebben met m'n Fabia Combi 1.2 TSI 63 kW Tour (uit aug. 2011), hier in Zwitserland op zoek gegaan naar een vervanger. Het aantal kilometers dat ik reed was toch groter dan verwacht. Geregeld heen en weer gereden naar NL, en dat is telkens weer 1800 km.
De Fabia is een fijn auto maar, eerlijk is eerlijk, voor lange afstanden is de Fabia toch wat minder geschikt. Vooral de relatief kleine stoelen en het rumoer vond ik op den duur storend. De motor echter is uitstekend. Zeer soepel en zeer zuinig. 6.0 liter/100 km gaat makkelijk.
Bij een VW dealer zag ik een Touran van 1,5 jaar oud, met 30000 op de teller voor 27500 franken (22000 euro). Met 49.000 km op de teller en goed onderhouden verwacht je toch een leuke inruilwaarde voor je Fabia. Nieuwprijs in 2011 NL was ca. 15000 euro. Wat denk je... Ik kon 5000 franken (4000 euro) terug krijgen voor m'n Fabia, want de Zwitsers vertrouwen auto's uit het buitenland niet, daarom zijn ze minder waard.
Dat was even slikken... Het blijkt dat sowieso gebruikte auto's hier veel minder waard zijn als in NL.
Dit landje is zo welvarend dat de meeste mensen een nieuwe auto willen, en dat ook kunnen betalen blijkbaar.
Nou moet ik zeggen dat auto's hier een stuk goedkoper zijn als in NL. BTW is 8% en BPM kennen ze niet. Bij mijn Skoda dealer zag ik de nieuwe Octavia staan en ik vond hem prachtig.
Proefrit gemaakt in een 1.4. TSI Combi en mijn vrouw en ik waren verkocht.
Een offerte aan gevraagd voor een 1.2 TSI met veel toeters en bellen, en wat blijkt, nu is m'n Fabia 8000 franken waard (6500 euro). Is nog niet veel, maar goed beter dan 4000 euro. Daarnaast kreeg ik nog wat korting op de Octavia, dus vandaag het "Verkaufvertrag" getekend en nu maar afwachten wat de levertijd wordt. De dealer dacht zelf een 3-4 maanden... Zou mooi zijn...

Dus vandaag besteld:

Octavia Combi 1.2 TSI 77 kW Ambition in Brillant Silver metallic, met Schuifdak, Chrome pakket, Climatronic, Amundsen Navi + digitale ontvanger, Minoris Alu.velgen, 3 spaaks lederen sportstuur, Zilveren dakreling, Maxi-DOT display in kleur, Lichtassistent, Regensensor, Verwarmde ruitensproeiers, Verlichte voetruimte, Mattenset, Instapverlichting, inklapbare buitenspiegels, airbags overal en allerlei Multimediazooi voor 20.000 franken (16.000 euro) bijbetaling... Vond ik niet veel voor z'n schitterende en komplete auto. Kom daar maar eens om bij VW...

De wegenbelasting is hier 250 franken (200 euro) per jaar (!), en de benzine kost hier 1,45 euro per liter... dus laat maar komen die Octavia...
 

Pendragon

Forumguru
Alvast veel plezier met je nieuwe auto. Het totale pakket ziet er goed uit! Wordt jaloers als ik die prijzen zie. BTW 8%, geen BPM en benzine 1,45 per liter....de hemel voor ons als autorijders :)
 

Joske

Forumguru
Proficiat!

Dat maakt dus een 22500 BTW incl. voor de auto dat jij besteld hebt.. mooie prijs voor een mooie wagen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat maakt dus een 22500 BTW incl. voor de auto dat jij besteld hebt
Is dat wel zo?
Of is de basisprijs in CH wellicht hoger dan in NL omdat hier een beetje rekening wordt gehouden met al die belasting die eroverheen komt en men toch een beetje concurrerend wil blijven?
 

Pollewop

Forumguru
Ik denk dat de nettoprijzen in NL lager zijn dan in CH. De hoge BTW en de BPM zorgen ervoor dat in NL de prijzen uiteindelijk hoger liggen als hier...
 

Blacky

Forumguru
Alvast gefeliciteerd met je aankoop. Ziet er goed uit. Een schuifdak mis ik wel.(zaten in mijn laatste 3 auto's ook). Was zelf bezig met een goed aangeklede O2 uit Duitsland te halen. Omgerekend kwam ik net zo duur uit als de auto die ik nu heb.
 

Pollewop

Forumguru
En concreet? Wat zou een identieke wagen in NL kosten? Alles inbegrepen e.

Ik zou het je graag voorrekenen Jos, maar ik zie nergens op de nederlandse Skoda-site een configurator (?!?), dus dat wordt gokken :
Uitgaande van een vet aangekleede Ambition Businessline. Denk ik dat je in NL al snel aan de 27500 euro zit...

Vreemd eigenlijk dat er op de NL Skoda-site geen configurator te vinden is... Alle andere nationale sites hebben er wel één.. Weet iemand waarom niet ??
 

CDK

Forumguru
gefeliciteerd met de aanschaf van de O3, mooie configuratie! en aantrekkelijke prijzen daar in het Zwitserse... alvast veel voorpret toegewenst! tzt zien we de pica's wel op het forum verschijnen :D

greetz Corné
 
Bovenaan Onderaan