Vakantie ervaring

Eric_Bartels

Nieuw lid
Zojuist teruggekeerd vanuit Spanje en ik moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben over de prestaties van mijn RS over deze ruim 3200 km heen en terug.
Met een vouwwagen van 600 Kg er achter geen enkel probleem en op de autoroute in Frankrijk (Parijs - Millau) gewoon vlot met 130 km/uur op cruisecontrol de heuvels op. Op mijn boardcomputer vloog hij dan wel naar 32 liter / 100 km maar ja.....
Gemiddeld ongeveer 1 op 8 gereden met vouwwagen dus dat valt niet tegen.
En op de camping heb je toch bekijks met een RS (ondanks dat er ook een Audi S8 en een BMW M5 in hetzelfde rijtje stonden.. :)
Al met al dus alleen maar positief (of zou dat komen omdat ik mn regensensor niet nodig heb gehad ?? ) :)
Hoe zijn jullie vakantie ervaringen met de O2 ?

Eric
 

Gieliovd

Forumguru
Geweldig dat je ervaringen goed zijn!

Zo zie je maar, het forum is niet alleen negatief :)

32 liter per 100 km! Das wel even schrikken dan haha.

Je hebt weer een mooie rit op je naam staan met de Skoda!
 
Met de sleurhut van 1100 kilo heeft de 'gewone' 2 liter TDI ook geen enkel probleem. Wat me wel opvalt, is dat het wat explosieve karakter van de motor wat duidelijker merkbaar wordt. Dit merk je met een file een bergpas op :(. Verder: het is dat de zwaailicht brigade en de gebruiksaanwijzing van je caravan je tegenhouden...
 
Retourtje Zuid Frankrijk met dakkoffer, kofferbak vol maar dekzeiltje dicht, 2 volwassenen voorin en 2 kleintjes op de achterbank (2500 km). No problemo. Super tevreden over de O2 Combi 1.9 TDI als vakantie ezel. Met name de DSG bak in combinatie met cruise control is werkelijk te gek. Zijn voor de grote drukte al geweest dus lekker niks aan de hand op de tolwegen en lekker doorkachelen (max 140 in FR uiteraard, daar flitsen ze je de spiegels van je auto af)

Wat een feest: dit was mijn honderste bericht. Even een feestje vieren
 
Effies copy/paste van mijn postje in OFF TOPIC waar geen mens naar kijkt

Wij zijn, met de wagen, op reis geweest naar Italië:
Wat mij hierbij opviel:

Het comfort, ik heb bij de terugrit, vrijwel alleen gereden. De 1150 Km achter het stuur zijn zeer aangenaam verlopen. Ik had geen last van rug- of andere pijnen en ik kon mij zeer goed wakker houden. Bij onze Primera kon ik het Max 3 uur volhouden.

Het verbruik was zeer aannemelijk. Met de koffer tsjokvol en met vier personen in de wagen kom ik op een gemiddeld verbruik van 5.3 l/100 Km. Dat is heen en terug over 2600 Km op de BC. We hebben de ritten met een vlotte rijstijl maar met een Max snelheid van 130 gereden. In Zwitserland waren er veel werken met snelheidsbeperkingen van 80 KPH en voor en in elke tunnel is het Max 100 KPH.

Zelfs zó vol geladen trekt de wagen zeer vlot op en hernemingen zijn geen enkel probleem. Op de Gothard-PAS moest ik mij inhouden om niet te sportief te gaan rijden, de wagen voelde zich er blijkbaar in zijn element.

Verbazend hoe groot de koffer is. Wij hadden onszelf weer eens overtroffen in het teveel meenemen van kleding en dergelijke maar alles ging in de koffer. Dit tot grote vreugde van onze zonen (12 en 14) die voor het eerst in tien jaar op de achterbank zaten zonder spullen tussen hun in. Zelfs de koelbox zat in de koffer.

De airco heb ik tijdens de terugrit op manueel gezet. Op ’AUTO’ blies er geen koude lucht op de voeten. Dat was wel enigzins nodig bij t° van 34° rond 10u.

Bij het plotseling moeten uitwijken voor een stuk vrachtwagenband aan 130 KPH bleef de wagen lekker op de weg en leek het een bochtje van niets. Dus de sturing is zeer goed wat mij betreft.

Reuze meevaller die O2
 
Ik deel de ervaringen helemaal. Dit jaar naar het zuiden van midden-frankrijk gereden met bagagekarretje en volgepakte auto. Heerlijk, vrijwel alleen de 6e versnelling gereden op de autoroute (lekker rustig), 135 km/u op de teller en de flitspalen als POIs in m'n navigatie (just in case). Bij de diverse lange stijgingen op de A20 geen enkel probleem. De cruiscontrol hield -em keurig op snelheid, ook bergafwaarts. Verbruik was volgens mij rond de 1:13 of 14. Prachting om te zien hoe de automatische verlichting werkt bij de diverse (korte) tunnels. Op de heenweg de eerste 3/4 liter olie erbij gedaan nadat mijn maxidot begon te knipperen :shocked: en piepen, daarna weer oké.
Gewoonweg een fantastische auto.
MP3 CD-tje erin en toeren maar. Lekker hoor! :529:
 

Gieliovd

Forumguru
Dus jij hebt met je diesel ook olieverbruik... dat lijk ik wel al vaker te horen en lezen over de Skodatjes!

Zal ook weer eens peilen, heb et iets van 900 ml bijgegooid een paar honderd km terug.
 
ik ga ervanuit dat de maxidot mij tijdig waarschuwd. was wel enigsinds verrast dat ik olie bij moest vullen hoor. na de eerste halve liter bleef de maxidot de melding weergeven. na het toevoegen van nog een 1/4 liter was de melding verdwenen. vond overigens het aflezen van de peilstok niet echt duidelijk. maar goed we moeten positief blijven hè? ;) Het is een heerlijke auto.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je peilt met een warme motor, omdat je de melding net hebt gehad, zit er nog een hele boel olie in de motor, in de kop etc.

Dan lijkt het of hij leeg is, maar dan zit er eigenlijk zat in!!!

Hoop dat je hem niet overvuld hebt, want dat is heel slecht voor de auto.

Even peilen na een kwartiertje stilstaan!!
 
De melding kwam na een rustpauze bij het starten.
Je moet wel heel veel olie teveel bijvullen voordat er echt schade ontstaat hoor! Ik heb het gehad met mijn vorige auto (307SW). Melding in het display en olie bijgevuld zonder te peilen (beetje dom hè!). Bleek de melding niet te kloppen (mooi spul), toch ook bijna een liter erop gegooid. Bij de garage geweest, zij stelden me gerust. Bleek ook wel, nooit lekkage of andere schade opgelopen.
 

Timothee

Actief lid
Olieverbruik bij een diesel is niet zo vreemd. Ik heb bij mijn 1.9 TDI ook nu twee of drie keer olie moeten bijvullen, de eerste keer ongeveer rond dezelfde km-stand als jouw auto nu heeft. Het is alleen vervelend als het ding ineens begint te piepen als je net lekker zit voor een lange rit...

Wat betreft de balans bij uitwijkacties: hier heb ik zelf ook positieve ervaringen mee. Ik heb weliswaar eerder geklaagd dat ik vind dat de dempers vrij stug zijn op pokdalig wegdek (wat nogal wat klappen oplevert die niet mooi gefilterd worden), maar de stabilisatoren lijken wel vrij dik waardoor de auto niet onnodig overhelt. Een vriend van me met een wat oudere BMW 323ti vermoed zelfs dat zijn auto dunnere stabilisatoren heeft want hij vind mijn O2 aardig strak door klaverbladen sturen ondanks het op comfort afgestelde standaard onderstel :)
 

Roel

Lid
Zelfde ervaring hier, maar dan met een O1 RS.
Wij zijn ook naar Italie geweest. Heen met de caravan en terug zonder (caravan daar gestald).
De RS heeft totaal geen problemen met de caravan van 900 kg. De Brennerpas ging in de 4e of 5e versnelling (90 p/u). Ook de Fernpas was geen probleem.
De climate control heeft continu aangestaan, maar ik heb dit qua presaties niet gemerkt.
Het verbruik op de heenreis van 11 l/100km (1 op 9), wat ik acceptabel vind.
Op de terugreis was het andere koek. Vooral in Duitsland heb ik de auto aardig de sporen gegeven en lange stukken 180 gereden (soms nog harder). Het gemiddelde gebruik op de terugreis van 8,4 l/100km (1 op 12) wat ik, gezien de hoge kruissnelheden erg goed vind.
Ook over het zitcomfort ben ik tevreden. Als ex-hernia patient heb ik geen last gehad van mijn rug.
Ik heb sinds de aanschaf (april 2007) nog geen olie moeten bijvullen (laatste keer gepeild na terugkomst).
 

Bijlagen

  • Stop bij Kempten (D).JPG
    Stop bij Kempten (D).JPG
    73,5 KB · Weergaven: 40

Roel

Lid
Klinkt toch allemaal goed die verbruiken?

Met een 1.8 turbo dan nog 1:12 kunnen rijden!

Valt zeker niet tegen. Maar met 233 km/u op de Tomtom zat ik wel op de 1 op 4:1884:.
Ik heb trouwens dezelfde Fabia Combi als jou gehad en deze reed met een vouwwagen van 500 kg erachter 1 op 13,5 gemiddeld, met een gemiddelde snelheid van 95 km/u. Was ook een heerlijke motor, die 1.4 16v 100 PK!
 

Racer

Lid
Hee daar,

Vandaag retour gekomen uit Zwitserland. Drie weken geleden vertrokken met een propvolle Combi (bagage tot dak met 2 kids en dakkoffer). Bij Venlo de grens over en eindelijk effe gas geven (200) en PING: Check Oil Level.

Oeps, dat heb ik nog niet eerder gehad met een nieuwe benzine auto. Op hoop van zegen een liter van de duurste olie gekocht en erbij gekieperd (boekje enzo uit ruimte en gewichts-besparings oogunt thuisgelaten). Long life olie had die Duitser nog nooit van gehoord. Daarna zonder problemen weer gas kunnen geven zonder waarschuwingen.

Heerlijke auto zo in de bergen, echt genieten. Vandaag vanaf Geneve in de regen terruggereden via Frankrijk. Rijdt goed die tolwegen. CC op 160 en meters maken. Wel vervelend dat ze je van voren flitsen, dan weet gelijk dat het raak is. Gelukkig hoorde ik dat ze buitenlanders geen bon sturen......

Daarna werd het te nat om sneldheid te maken. In Belgie weten ze nog steeds niet hoe ze een knap stukje ZOAB moeten neerleggen, jammer.

Gemiddeld in de vakantie (bergen, snelle snelweg, Zwitserse snelweg, etc: 1 op 10,8. Best acceptabel.

Je ziet trouwens erg weinig Skoda's in Swisse, ik heb meer Ferrari's geteld dan O2 (RS)'en.

Ben benieuwd naar jullie vakantieverhalen.
 

Gieliovd

Forumguru
Top dat je er zo over te spreken bent! Ik ben nog niet echt te spreken over het vermogen.. ik vind eerlijk gezegd het zo jammer dat het koppel pas tot leven komt bij !4400! toeren.

Dus wil ik echt snel meekomen met het verkeer op de ring, dan moet het pedaal diep in het tapijt. Heeft ook te maken met het rijden op gas.

Het verbaasd me nog dat je zo zuinig kon rijden met een vouwwagen en die snelheid!

Morgen MOET ik gas tanken, want dan is het denk ik echt op, dus dan kan ik rekenen hoeveel ik heb verbruikt! Ik ben zo benieuwd.

De teller staat nu op 500 km, en met zeg maar 41 liter in de tank (51*80%) kom je dan toch zuinig uit volgens mij!

Hou het in de gaten morgenavond :).

"Je ziet trouwens erg weinig Skoda's in Swisse, ik heb meer Ferrari's geteld dan O2 (RS)'en."

Hoe vind je die? Geweldig toch zo'n anekdote :) wel ff minder voor ons liefhebbers haha.

Ik kijk altijd rond me heen als ik een Skoda zie rijden de laatste tijd, voorheen zag ik er NOOIT een, en nou de hele tijd. Ik denk dat ik nooit zo'n hoge pet van het merk op had (shame on me).
 

Hansman

Nieuw lid
Net terug van 3500 km vakantieplezier in de Skoda 2.0 TDI DSG.
Gemiddeld 1 op 16 gereden, maar dat komt voornamelijk door een dagje door de Alpen rijden. Op de snelweg 120 km/h 1 op 18.
DSG tipstand functioneert geweldig in de bergen. In zijn 3 of 4 en soms in de 2 de berg af en je hoeft nauwelijks bij te remmen. Wat ik erg plezierig vond is, dat de bak in de tipstand zelf terugschakelt als je erg laag in je toeren komt. Sterk afremmen voor een haarspeldbocht, terwijl je in de tipstand in de 3e versnelling rijdt, resulteert dus in het automatisch terugschakelen naar 2, waarna je na de bocht weer vlot op kunt trekken.
 
Bovenaan Onderaan