Vage besturing naar rechts vanuit middenstand

Ik heb het gevoel dat mijn Superb FL 1.5 tsi uit okt. 2019 vanuit middenstand naar rechts relatief zwaar en direct stuurt terwijl naar links juist lichter aanvoelt. Merk vooral op de snelweg dat een kleine correctie naar rechts vaak een erg abrubte reactie geeft terwijl naar links wel normale lichte correcties mogelijk zijn. Stuur staat bij rechtuit wel recht in de middenstand en auto is ook al 2x uitgelijnd. Wat zou dit stuurgedrag kunnen veroorzaken? Alvast bedankt voor jullie reacties.

gehaktbal

Forumguru
Ik heb hier op het forum meer gelezen over 'plakkende' elektrische stuurbekrachtigingen. Oplossing was om het stuurhuis te laten vervangen.
Aangezien je waarschijnlijk garantie hebt tot oktober dit jaar: Snel terug naar de dealer en laten diagnosticeren. En indien er een mechanisch defect uitkomt, lekker in de garantie laten vervangen! ;)

Bedankt voor jullie eerste reacties! Weten jullie of de Superb 3 elektrische of hydraulische stuurbekrachtiging heeft? Of misschien hydraulisch tot facelift en electrisch sinds facelift in 2019? Oorzaken en symptomen moeten voor electrische stuurbekrachtiging blijken namelijk anders geinterpreteerd te moeten worden dan bij hydraulische. Voor electrische kwam ik deze uitleg https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/elektrische-stuurbekrachtiging-en-stuurkolom.185/ op dit forum tegen, maar weet dus niet of dit voor mijn wagen van toepassing is?

Auto gaat deze week naar dealer, heb namelijk ook nog steeds continue start-stop systeem melding "Energiebehoefte van de wagen is hoog" waardoor start-stop systeem nooit geactiveerd wordt. Misschien is de elektronische stuurbekrachtiging wel de energie slurper, en problemen zodoende met elkaar gerelateerd?

gehaktbal

Forumguru
Bij mijn wagen is die melding standaard actief nadat ik de start/stop permanent uitgeschakeld heb met een obd eleven appje. Mss heeft de vorige eigenaar dat bij jouw wagen ook gedaan. Desalniettemin hoort het gewoon te werken als je daar zelf behoefte aan hebt.

Start-stop probleem is opgelost met nieuwe accu, stuurgedrag hierdoor echter niet veranderd/verbeterd. Blijft vanaf ongeveer 30kmh naar rechts eerder en intensiever uitslaan dan naar links, en daarbij in het stuur zelf ook zwaarder aanvoelen bij naar rechts sturen. Max aantal stuuromwentelingen is naar zowel rechts als links gelijk, namelijk 1+5/8 slag. En stuurhoeksensor is geherkalibreerd. Iemand aanvullende suggesties?

Inmiddels een hele poos verder. Dealer heeft zowel stuurhoeksensor als stuurhuis zelf opnieuw van software voorzien, daarna was het wel beter geworden maar zeker niet weg. Inmiddels echter ook een Superb uit 2020 met 2x zoveel km's op de teller gereden, en die voelde soortgelijk aan. Lijkt in die hoedanigheid dus wel gewoon een verschil tussen 1.5 tsi DSG en 2.0 tdi handbak die ik hiervoor had. Echter hoor ik sinds kort nu ook soms piepjes vanuit stuur tijdens draaien, en trillingen in de aandrijflijn als de auto in de 3e, 4e of 5e versnelling van een helling afrolt (motorrem in S of M stand). Herkent iemand van jullie dit als eigenschap van jullie Superb?

Bovenaan Onderaan