VAGCOM code achterlichten bij dagrijverlichting

Witte Yeti

Actief lid
Kan iemand mij helpen hoe ik de achterlichten bij een Yeti kan activeren bij dagrijverlichting. De lichtsensor werkt b.v. bij mist niet altijd goed. De dagrijverlichting blijft dan branden ipv te schakelen naar gewone verlichting.
Ik vind het dan gevaarlijk dat de achterlichten niet branden.

nomad

Senior Member
Is niet mogelijk en ook wettelijk niet toegestaan. Bij mist gewoon dimlicht gebruiken.

veld94

Lid
Gewoon even bij de dealer langs gaan, die sluit de computer aan op je Yeti, en kan in enkele seconden de code veranderen zodat je achterlichten ook bij dagrijverlichting gewoon branden. Heb ik ook laten doen bij Broekhuis in Emmen. Service...........

andrehj

Forumguru
Kun je de paar regels tekst uit dat bestandje hier ook posten? Er zijn meer mensen geinteresseerd...

adjego

Actief lid
Bij de Yeti wordt gebruik gemaakt van de zelfde modules als in een Octavia. Hier bepaalt byte 18 van 09-Central Electronics wat de lichtinstelling is. Helaas is bij skoda afgeschermd wat de standaard instelling is, dus als er dan een verkeerde instelling gedaan wordt, kun je niet zomaar terug naar de oude waarde. Bij de Golf 6 staat dit ook dicht, maar bij de Seat Leon en de Audi A3 is dit wel bekend.

Het is dus wel mogelijk om dit in te stellen, maar je moet dus gewoon gaan uitproberen aan de hand van een lijst, en als het mis gaat kun je niet zo 1,2,3 terug naar de instelling die er default instaat.

Antera

Donateur
Vandaag op een golf 6 geprobeerd en daarbij werkte het. Het is vermoedelijk wel afhankelijk welke module er gemonteerd zit.
Je kan de waardes zeker wel terug zetten naar origineel. deze staan namelijk als het goed is wel vermeld alvorens je de long coding doet. DEze opschrijven en je kan altijd weer terug. Deze staat ook vermeld bij de autoscan bij elke module

adjego

Actief lid
Ik vind het toch echt knap, dat je met instellingen voor een Audi A4, een Golf 6 hebt aangepast. En 00 in byte 18, geeft toch niet echt duidelijk aan wat de codering is, dus je kunt de originele instelling NIET weten.

Witte Yeti

Actief lid
Ik heb wel het een en ander over DRL gevonden bij byte 15 (zie foto) maar niets over het achterlicht. Hierbij zie je dat bit 1, dicht staat.
voor Byte 15.jpg
Ik begrijp van Adjego dat ik bij byte 18 moet zoeken en dan via proberen erachter moet zien te komen welke bit werkt voor de achterlichten?

VEEJAY

Forumguru
met een autoscan kun je alle codes per module zien staan voor het geval je terug wilt naar je setting voordat je begon. Zie voorbeeld. Coding=dus de coding die je met de long coding helper aanpast.

Address 17: Instruments (J285) Labels: 8T0-920-xxx-17.lbl
Part No SW: 8T0 920 980 L HW: 8T0 920 980 L
Component: KOMBIINSTR. H28 0214
Revision: 00000000 Serial number: 71W10DLA7
Coding: 830501000B00D705020000
Shop #: WSC 06342 000 00000

piair1982

Forumguru
Zoals nomad al meldde eerder mag het van de wet niet. Ik zou dan niet van de lichtsensor uitgaan. Daarom dus altijd de dimlampen aan.

Witte Yeti

Actief lid
Zoals nomad al meldde eerder mag het van de wet niet. Ik zou dan niet van de lichtsensor uitgaan. Daarom dus altijd de dimlampen aan.

Artikel 41

• 1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

• 2. Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.

bron: overheid.nl

RobPG

Lid
vergeet artikel 32, derde lid niet te vermelden dan:

Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.

De combi met dagrijlicht wordt niet genoemd, dus die combi is mi dus verboden.

offtopic: los daarvan vraag ik me af of de DLR wel voldoende zichtbaar zijn bij mist. Dat de dimlichten vanaf 140 km/u aangaan ipv de DRL is toch niet zonder reden neem ik aan.

Bovenaan Onderaan