Vaak moeite met achteruit - even ontkoppelen nodig

BrechtM

Nieuw lid
Dag iedereen,

ondertussen 3000 km met de 1.4 tsi manuele zesbak combi op de teller en zeer tevreden.
Wat me wel opvalt en ook verbaast is dat het dikwijls moeilijk is om de wagen in achteruit te schakelen: ik krijg de pook niet in de versnelling.
Dit raakt altijd opgelost door even in neutraal de koppeling wat te laten komen: dan schakelt hij vlot en zonder geluid in achteruit.
Versnellingen vooruit zijn nooit een probleem, ook niet bij vlot schakelen en versnellingen overslaan.

Op het internet vind ik veel verwijzigingen naar synchromesh en het feit dat de versnelling achteruit vaak niet gesynchroniseerd is.
Dat is een goede verklaring, maar ik vraag me af of het normaal is dat ik op 20-30 procent van de schakelbeurten dit aan de hand heb.
Met de andere wagens waarmee ik heb gereden had ik dit nooit aan de hand (audi, opel, volvo). Ook met de nieuwe octavia aanloopwagen kwam dit bijna nooit voor. Met een goedkope oude peugeot wel.

Nog bevindingen?
 

CDK

Forumguru
In het verleden had ik ook dit euvel in een VW T4, gewoon even in de 1 zetten en daarna door naar de achteruit en het zou soepel moeten gaan. De oorzaak is inderdaad vaak dat de achteruit versnelling niet gesynchroniseerd is.
 

Spinal

Forumguru
Dit probleem heb ik bij onze 2de auto (Kia) ook. Wat ik dan doe is koppeling los, nogmaals koppeling in en dan gaat hij wel in de achteruit.
 

Me Zelf

Forumguru
Yep, ook een producteigenschap van mijn octavia3 (H6). Met enig doorzetten schiet de achteruit er dan met een kloink, die je door de hele auto voelt, in.
 
mijn zafira had/heeft dit ook , en dat gedurende zowel het vooruit schakelen na achteruit rijden als omgekeerd.

pook "tegen de versnelling aan " houden, koppeling laten lossen (zachtjes) en dan springt ie er zo in...
 

hemi24

Forumguru
Of je wacht tot je stil staat alvorens via neutraal naar de achteruit schakeld. Wil ook helpen bij niet-gesynchroniseerde achteruitversnellingen
 

willemk

Senior Member
@BrechtM ik heb dezelfde auto als jou. Bij mij hetzelfde. Mijn vorige 1.8 tsi superb had dat niet. Deze moet je zoals corne zegt even in zn 1 zetten en dan de achteruit. Dan is het geen probleem. Het is overigens niet altijd maar af en toe. Zal producteigenschappen zijn van dit type bak. Niks om je zorgen over te maken. Belangrijk is dat je het altijd met beleid en gevoel doet. Zo fors dat er een klonk door de auto gaat is niet goed. Dan druk je de boel op den duur kapot. Ik heb er inmiddels 34000 opzitten en gaat prima hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

BrechtM

Nieuw lid
bedankt voor de reacties iedereen.
Na het plaatsen van mijn eerste post ben ik erop beginnen letten en het lijkt eigenlijk verminderd.
Soms moet je wat harder duwen om de pook in achteruit te krijgen maar meestal gaat hij toch zonder het wisselen van versnelling in achteruit. Dit altijd zonder schokken of geluid.
Mijn vriendin en ik denken beiden dat we vroeger regelmatiger het ontkoppeltrucje moesten toepassen dus misschien is er toch iets aan het inlopen. Het lijkt alsof de weerstand gemakkelijker te overwinnen is (zonder eraan te moeten sleuren) dus misschien was die bij de nagelnieuwe bak overdreven hard.

Ik vraag me nu af of dit louter een kostenbesparing is op de bak of dat het misschien net een slijtagegevoelig onderdeel vermijdt en dus een voordeel is.
 
Bovenaan Onderaan