Vaag ruitenwisserprobleem

Rob GT

Lid
Hallo,

Ik heb een vaag ruitenwisserprobleem.
Of eigenlijk twee...
- Mijn 'turbo' stand gaat langzamer dan de gewone stand
- Als ik de auto wegzet met de ruitenwissers nog aan (zonder deze uit te zetten) dan lijkt het alsof de ruitenwisser ontregeld raakt. Bij de volgende rit is hij niet meer uit te zetten... In de uitstand gaan de ruitenwissers dan sneller dan in de langzaamste intervalstand. :S

De vorige keer dat ik dat had was het weg nadat de auto een nachtje stil had gestaan met de ruitenwissers in uit stand. Maar het lijkt me niet dat dit zo hoort...
Ik vermoed dat dit in de schakelaar zit, zijn er meer soortgelijke klachten (geweest?) bekend?

Rob GT

Lid
Nog een kleine aanvulling: als de sleutel uit het contact is en ik geef beweeg de hendel, dan gaan de wissers naar de middelste stand van het raam en blijven daar staan. Een nachtje stilstaan heeft helaas niet geholpen deze keer.

Dan toch maar bij het relais beginnen?

Tees

Donateur
Dat laatste is iig normaal, dat is de servicestand van de ruitenwissers (om ze te vervangen bijvoorbeeld).
Het lijkt erop alsof de stengel een verkeerd signaal geeft of de ECU in de war is. Relais lijkt mij niet direct het probleem, die vertaalt alleen het signaal naar de beweging, en de ruitenwissers dóén het wel op de hoogste stand.
Heb je de auto al eens uitgelezen op fouten?

Huibert

Forumguru
Dat de wissers ne bewegen schakelaar, van het contact af, naar de middenstand gaan is normaal dit heet "service stand"
In deze stand kunnen de arman naar voren gezet worden zonder de motorkap te raken, van de andere zaken weet ik niets helaas.

Pindasaus

Forumguru
Mijn eerste gedachte is: vervang de stengel voor drie tientjes. Dat ding is echter te duur om lukraak te vervangen:

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Lijkt me wel zo verstandig om exact jouw model erin te zetten. Anders werken er bepaalde dingen of knopjes niet en dat is wel erg houtje-touwtje

Rob GT

Lid
Heb nu zekering 27 eruit getrokken, deze zou van de achterwisser zijn. Alles lijkt nog te werken, maar in elk geval niet meer uit zichzelf.

Bovenaan Onderaan