Amundsen Upgraden audio Superb Amundsen

Jurpl

Nieuw lid
Hallo,

Wederom een nieuw lid :), binnenkort komt de superb combi ambition business 2016 joepie!!

Nu werd ik na een paar weken te hebben gereden met mijn vorige auto (Peugeot 508) helemaal verdrietig van het audio en een setje aangeschaft om dit te verbeteren (externe versterker, sub, tweeters en dsp) daarna nog 3 jaar met een grote glimlach rondgereden!

Nu heb ik expres geen canton optie genomen omdat ik eenzelfde setup als in de Peugeot wil maken.
  • Eindversterker DSP en Sub in de achterbak
  • Betere tweeters op het dashboard, nieuw bekabeld vanuit de achterbak.
  • Quadlock verloop bij de Amundsen om speaker out naar de eindversterker te krijgen, voor de middentonen gebruik ik dan de originele " woofers" in de deur.
Nu heb ik een aantal vragen waarop ik geen antwoorden kan vinden:
  • Hoe is de 8inch Amundsen uit te bouwen? ik kan alleen maar tutorials vinden over oudere versies.
  • Via VCDS kan je de speaker out op line out krijgen dmv onderstaande settings klopt dat?
  • Byte 1 - 05 (Dynaudio Sound System)
    Byte 2 - 00 (Sound System, Active Speakers)
    Byte 4 - 01 (Speaker Monitoring inactive (sound system)
  • Ligt er al een stevige +12V achterin de kofferbak? (bij de Peugeot kon ik de trekhaak aansluiting gebruiken welke 40A was afgezekerd), of is er eenvoudig een nieuwe draad te trekken vanaf de accu? (wordt een handgeschakelde auto het koppeling pedaal gat zit dus "vol").
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet natuurlijk niet hoe kritisch je bent, maar persoonlijk (en ik ben al redelijk kritisch wat audio betreft) vind ik de MIB toestellen goed genoeg qua versterker. Echt stukken beter dan de voorgaande modellen.
Wellicht is het idee om het eerst eens aan te horen en te beginnen met het ontdreunen van de deuren en te beginnen met andere luidsprekers?

Het scherm in het dashboard is alleen maar een scherm, de rest van de unit zit in het handschoenenkastje. Daar zit gewoon de traditionele quadlock stekker achterop.

Als er een audiosysteem geplaatst is, wordt dit op basis van CAN aangestuurd, dus die VCDS setting zetten het signal om van de versterker in de head unit naar CAN.

Of er 12v in de kofferbak te vinden is weet ik niet ..

Als je echt heel veel oemf wilt heb ik nog wel een monoblock van Audison en een Sub voor je in de aanbieding hahaha (samen goed voor 126 dB...). Die Audison heeft een highlevel input en een ingebouwde cross-over, daarmee kun je het helemaal naar wens inregelen ;)
 

Jurpl

Nieuw lid
Kijk dat is goede info, ook zo zonde als je het hele dashboard aan het slopen bent en je komt tot de ontdekking dat de unit in het handschoenen kastje zit :).

Zijn er nog " speciale " tools nodig om de unit te verwijderen?

Wat betreft de versterking, ik heb de set al liggen (ook audison :) en een bit one als dsp deze accepteert high level maar ik heb toch liever line. Ik ga eerst wel eens luisteren :) en dan kijken wat het wordt.
 

Antera

Donateur
De amundsen uitbouwen is heel simpel. Dashboardkastje eruit en je kan zo de hoofdunit demonteren.

omtrent de codering die jij zegt heb ik dit nog nergens tegen gekomen wat is het voordeel hiermee? Je zal de sub niet afzonderlijk aan kunnen sturen omdat je via de bestaande speaker kabels gaat of heb ik dit mis?
 

Jurpl

Nieuw lid
Vaak (was ook zo in mijn Peugeot) is de speaker output equlized om dat ik de DSP ga gebruiken voor de finetuning wil ik het liefst een zo clean mogelijke line input, omdat er ook aftermarket versterkers verkrijgbaar zijn (af fabriek) zit de line level clean output functie meestal in de radio.

Nu kan het natuurlijk wel zo zijn dat dit tegenwoordig via de can bus gaat
 

Bakkertje

Forumguru
In de Amundsen zelf zitten een aantal akoestiekprofielen voor verschillende voertuigen. Je zou daar nog wat mee kunnen experimenteren om te kijken of je het daarmee naar smaak kunt regelen.

De echte oemf van de sub mis ik niet echt meer, misschien toch ouder aan het worden...? :nailbiting:

De unit in het handschoenenkastje kun je verwijderen door de passende pinnen in de unit te steken, dan komt ie los. Wellicht dat een paar passende spijkers ook werken hahaha.

Een setje als hieronder is wellicht handig als je vaker met dit soort dingen bezig bent :D
https://nl.aliexpress.com/item/12pc..._5&btsid=563b972a-6a1f-4ed1-9b72-2c565cbb0cc0
 

Jurpl

Nieuw lid
Ok de auto is gearriveerd !

Meteen fijn knutselen :) en direct een uitdaging ik kan echt nergens een goede doorgang vinden voor de 12Volt kabel vanaf de accu door het schutboard heen, iemand tips?
 

Jurpl

Nieuw lid
Ha , na een paar uurtjes prutsen alles ingebouwd.

1 x 35mm2 kabel van voor na achter gelegd via de linkerkant (na wat zoekwerk links voorin een doorgang gevonden).
1 x 35mm2 kabel in de achterbak gemonteerd voor de massa
Speaker Kabelboom van de radio verlengd naar de kofferbak via de rechterkant.
Speaker output in de processor (audition bitone)
Processor output naar de eindversterker (audison voce 5.1)
Vanaf de eindversterker naar de sub welke ook in de achterbak staat, naar de 2 "woofers" in de voorportieren en naar twee nieuwe tweeters welke op het dashboard zijn geplaatst (de standaard tweeters zijn niet goed te krijgen:D

Todo:

Alles inregelen (kost ook wel een paar uur), en iemand vinden met een vcds kabel (of zelf bestellen zijn redelijk betaalbaar geworden bij Ross-Tecj) om de line out te activeren.

Resultaat:

Nu al een enorme verbetering na het fine tunen zal het nog beter worden :), echt onvergelijkbaar met het standaard systeem.
 

Bakkertje

Forumguru
Goed bezig @Jurpl even snel die Audison opgezocht, dat is wel serieus werk :dankje:
In eerste instantie dacht ik nog 35 mm2, is dat niet een beetje overkill maar met die vermogens is dat toch echt wel nodig hahahaha:D

Sja en dan het naar smaak inregelen inderdaad, daar kun je heel wat tijd in verliezen en dan nog scheelt het ene of het andere stukje muziek nog..
 

Octaf

Lid
Sterk werk! Lijkt me wel een serieus klusje, zeker de kabels netjes wegwerken lijkt me niet zo eenvoudig.

Wijzigt er ook iets aan de achterspeakers? Of blijven die op de Amundsen aangesloten?
 

Jurpl

Nieuw lid
Er is echt heel veel ruimte in de "kabelgoten" boven de dorpels, daar past nog een hele kabelboom in.

De achterspeakers doen helemaal niet meer mee, alles komt van voren, persoonlijk vind ik dat voor stereo muziek het mooist , de meerijders op de achterbank hebben niet door dat de achterspeakers het niet doen omdat de soundstage van voren zoveel beter is.
 

Octaf

Lid
Voor het audiosignaal, gebruik je nu luidsprekerkabel of signaalkabel? Aangezien je nog niet weet of je line-out gaat hebben of maakt dat niet uit?
 

Bakkertje

Forumguru
Zo te lezen heeft hij vooralsnog luidspreker draad gebruikt. Ik denk ook dat het vermogen uit de headunit te hoog is om dat met een line kabel te transporteren ;)
 

Octaf

Lid
Niet perse, ingangsweerstand van de versterker is zeer hoog dus ik schat dat het wel zou gaan.. Luidsprekerkabels zijn ook gevoeliger voor interferentie..
 

Jurpl

Nieuw lid
Van de radio naar de processor gewoon tweeaderig draad, kan ook makkelijk omdat inderdaad de ingangsweerstand hoog is. Vanaf de versterker terug naar de speakers in de deur dikker speakerdraad gebruikt.
 

Jurpl

Nieuw lid
Ha ha,

Ik ben meer van de kwaliteit ipv de kwantiteit, ook wat foto's geschoten

Processor:



Versterker en sub helaas geen plek voor de versterker ergens anders (er zit een volledig reserve wiel onder de mat)



Accu aansluiting met de 100A zekering houder

 

Octaf

Lid
Heb je nog aanpassingen gedaan aan de setup ondertussen?
Ben ook benieuwd of je de line out hebt kunnen activeren. (Ben bezig met gelijkaardig projectje in de O3 vandaar de vragen).

Welke tweeters heb je trouwens gemonteerd?

Knap werk in elk geval!
 

Jurpl

Nieuw lid
Ondertussen wel een vcds kabel op de kop getikt helaas hebben ze bij ross-tech nog niet alle labels voor de Amundsen, de line out functie dus nog niet kunnen activeren.
Hoeft ook niet perse omdat de processor ook high level inputs heeft.

Als tweeter gebruik ik de audison voce 1.1 (http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=31) , deze kan vrij laag worden gecrossed zodat er minder uit de mid/laag speakers uit de deur hoeft te komen, ook staan de tweeters veel beter gepositioneerd (on axis) dan de deur speakers , blijft toch een compromis om de deur speakers te blijven gebruiken, zitten echt te laag.
 
Bovenaan Onderaan