Columbus Upgrade Columbus

JSL

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Even kort voorstellen: mijn naam is Joep en sinds januari in het bezit van een Skoda Superb Style Business uit 2016.

Ik doe graag een beroep op jullie kennis en ervaringen. Zag er nog geen ander topic op het forum over, maar als dat verkeerd heb hoor ik het graag.

Ik wil mijn huidige originele Columbus infotainment upgraden naar een de Columbus MIB 2.5.

Paar vragen:
- Is dat überhaupt mogelijk? En past deze naadloos in het dashboard? En behoud ik dan alle functies zoals dab radio en apple carplay?
- Welke kosten moet ik ongeveer aan denken? Ik zie het systeem zelf te koop op ebay voor circa 600 euro?
- Ik neem aan dat plaatsing moet worden gedaan door een professional. Iemand hier tips voor?

Groet,
Joep
 

Janno

Forumguru
Hoi Joep, welkom hier.

Ik heb dit ook gedaan van mib1 naar mib2.5 en heb er een topic over gemaakt hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/mib1-naar-mib2-5-update.43607/

Ik heb wel een Octavia 3. Jij hebt er nu ook een MIB1 in zitten?

Met €600 kom je er iig bij lange na niet. Denk eerder aan het dubbele zoiets.

Partnummer voor het scherm zal bij jou wellicht anders zijn, weet niet of die gelijk is aan de Superb.

Plaatsing kun je makkelijk zelf, paar sleutels en je trekt het zooitje er zo uit. De USB poort vergt meer werk, maar is goed te doen. Voor de copy protection en inleren op je auto moet je naar de dealer of een vagcom expert.

Edit: als je nu al carplay hebt, heb je denk ik al een MIB2, als ik me niet vergis kun je die softwarematig aanpassen naar een MIB2.5. Dat zou wel aanzienlijk in de kosten schelen.
 

JSL

Nieuw lid
Dank voor je reactie.

Als ik al MIB 2 heb en dit softwarematig kan aanpassen naar MIB 2.5 hoef ik dan alleen het ‘nieuwe display’ te kopen of begrijp ik je dan verkeerd? Hoe kan ik achterhalen of ik inderdaad MIB 2 heb?

Gr.
 

Janno

Forumguru
Dat is idd hoe ik het begrepen heb. Versie kun je checken zoals mrfixit het hier beschrijft:


Wellicht dat @Antera of @Rainesh je verder kunnen adviseren over de mogelijkheden.
 

hemi24

Forumguru
Met dien verstande dat het filmpje over een Discover Media, oftewel een Amundsen systeem gaat…
 

Janno

Forumguru
Klopt, zegt hij ook letterlijk in het filmpje dat de stappen voor Seat of Skoda systemen hetzelfde werkt.
 

Antera

Donateur
...
Ik doe graag een beroep op jullie kennis en ervaringen. ...

Ik wil mijn huidige originele Columbus infotainment upgraden naar een de Columbus MIB 2.5.

Paar vragen:
- Is dat überhaupt mogelijk? En past deze naadloos in het dashboard? En behoud ik dan alle functies zoals dab radio en apple carplay?
- Welke kosten moet ik ongeveer aan denken? Ik zie het systeem zelf te koop op ebay voor circa 600 euro?
- Ik neem aan dat plaatsing moet worden gedaan door een professional. Iemand hier tips voor?

Groet,
Joep

Alles is mogelijk. Je zal wel een scherm en headunit moeten zoeken en die gaan plaatsen. Die kan ik dan vrijmaken incl alle opties enz en dan heb je het systeem. Let wel dat de unit een zwarte fakra aansluiting heeft anders heeft deze geen DAB.

Vermoed ook ander frame nodig omdat je dan geen knoppen meer hebt :-)

Ik zelf doe dit regelmatig voor Golf 7/passat enz. Dus mocht je een systeem hebben of vinden en wilt meer weten contact me dan even.
 

Antera

Donateur
Klopt maar je moet er wel wat voor uithalen om dit voor elkaar te krijgen. Je moet de Unit gaan benaderen via UART en dan met de nodige commando's en aanpassingen dit voor elkaar zien te krijgen zodat de unit denkt dat hij een 2.5 is. Veel spelen en 1 misser en je hebt een boekenlegger. :-)
 

Janno

Forumguru
Ok, via een seriële verbinding dus. Naja, zolang je weet wat je doet kan het toch best een hoop centen besparen :)

Buiten dat heeft de TS nog niet bevestigd welke unit hij heeft :)
 

JSL

Nieuw lid
Een tijdje geleden dat ik hier had gepost.

Uiteindelijk voor gekozen om het PFL display te vervangen voor het FL 8 inch model. Erg blij met het resultaat. Plaatsing was eenvoudig, namelijk gewoon plug en play. Ik heb wel een andere dashboard trim gekocht, omdat het PFL model een grote inkeping heeft en in het dashboard is verwerkt en het FL model aan de bovenkant iets boven het dashboard uitkomt en een kleinere inkeping heeft.

Wat ik me nog afvroeg is of ook de graphics kunnen worden aangepast naar die van een latere versie. Weet iemand dat?
 
Bovenaan Onderaan