Upgrade capaciteit batterij/dynamo

snapo6

Senior Member
Heb een uitgebreide audio en in het kader daarvan wil ik eea uitzoeken aangezien mijn huidige voeding waarschijnlijk tekort schiet:
- 2e batterij erbij
- originele batterij vervangen door eentje met een hogere capaciteit
- neem aan dat je in beide gevallen ook de dynamo moet upgraden
- tot welke Ah capaciteit batterij kan ik gaan zonder de dynamo te upgraden

Wat denken jullie over met name de laatste 3 items?

NB. Originele batterij 74Ah en Dynamo 90A
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je ruimte hebt voor een tweede accu en die puur alleen voor de audio wil gebruiken dan kun je theoretisch gewoon overweg met de standaard dynamo.
Alleen adviseer ik je wel om dan een Cyrixrelais tussen de twee accu's te plaatsen.

http://www.bluepowershop.nl/product...1224v-120a-intelligente-accuscheider-265.html

Bij goed aansluiten van dit intelligente relais zal deze er altijd voor zorgen dat je startaccu vol zal zijn, maw je audio zal bij stilstand nooit gebruik maken van de strataccu

Dit zelf toegepast in een zeilboot en werkt gewoon perfect.
 

LdN

Forumguru
Een grotere accu plaatsen heeft alleen zin als je de audio gedurende langere tijd wilt laten werken zonder dat de motor draait.
De accu's van auto's zijn geschikt om startstromen te leveren dus een hoge stroom gedurende zeer korte tijd en dat is ook wat je
voor audio nodig hebt.
In de huidige auto's met start/stop systemen zitten juist accu's (AGM of EFB) die dit veel beter kunnen dan de conventionele accu's
Let op je kan niet zo maar met accu's in de weer in een skoda octavia 3 omdat er een sensor systeem wordt toegepast wat het stroomverbruik en
de bijgeladen capaciteit meet waar het management systeem in de auto dan weer rekening mee houd m.b.t. het bijladen van de accu etc.
Een accu moet daarom ook aangemeld worden in het systeem van de auto.

Lees dit topic maar eens door http://www.skodaforum.nl/forum/i/accu-kapot-in-hele-regio-geen-nieuwe-te-krijgen.24755/

Dikke bedrading is veel belangrijker omdat dat door de verliezen in de bedrading de spanning daalt bij je eindversterkers door
de spanning die over de bedrading valt door de hoge stroom.
Ik denk dat een tweede accu dicht bij de grootste verbruikers (eindversterkers) veel meer winst oplevert of als alternatief
een supercap.
De generator (dynamo is al jaren verleden tijd) doet daar niet zo veel aan, het duurt hooguit wat langer voordat de accu (of accu's)
weer bijgeladen zijn met de normale generator.
Het toepassen van een of andere scheiding tussen de start accu en de tweede accu heeft wel de voorkeur zodat je niet met een lege startaccu komt te staan, er zijn daar diverse systemen voor leverbaar.

Edit;
Zie net dat het een O1 betreft, daar heb je geen last van de sensor en het aanmelden, dat maakt het wel makkelijker om een andere accu te plaatsen
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat de originele accu betreft: je kunt beginnen met uitzoeken wat de maximale originele capaciteit van een accu in een O1 is. Let daarbij wel op, dat als je gaat upgraden, de accu ook in je accubak past (er zijn voor veel VAG-modellen 2 verschillende maten accubak), anders kijken of je een grotere accubak kunt plaatsen en daar een grotere accu in plaatsen.

Ook voor dynamo, denk ik dat je gewoon moet kijken of er origineel een zwaardere dynamo is voor jouw auto, en of dat ook gecombineerd kan worden met jouw motorblok (door een iets andere opstelling, kan het zijn dat ie bij een andere motorisering wel past, maar bij jouw auto niet).

Je kunt ook beginnen met alleen een accu-upgrade (indien mogelijk), dat levert beslist direct al winst op. Alles is ook afhankelijk van hoe 'zwaar' je audio is, en hoe je het gaat gebruiken (als je bijvoorbeeld regelmatig op meetings, parkeerplaatsen enz. de audio open draait, zonder dat de motor draait, zou ik zonder meer voor een 2e accu gaan, en dan een systeem zoals EdK je aanbeveelt.
 

snapo6

Senior Member
Wat de originele accu betreft: je kunt beginnen met uitzoeken wat de maximale originele capaciteit van een accu in een O1 is. Let daarbij wel op, dat als je gaat upgraden, de accu ook in je accubak past (er zijn voor veel VAG-modellen 2 verschillende maten accubak), anders kijken of je een grotere accubak kunt plaatsen en daar een grotere accu in plaatsen.

Ook voor dynamo, denk ik dat je gewoon moet kijken of er origineel een zwaardere dynamo is voor jouw auto, en of dat ook gecombineerd kan worden met jouw motorblok (door een iets andere opstelling, kan het zijn dat ie bij een andere motorisering wel past, maar bij jouw auto niet).

Je kunt ook beginnen met alleen een accu-upgrade (indien mogelijk), dat levert beslist direct al winst op. Alles is ook afhankelijk van hoe 'zwaar' je audio is, en hoe je het gaat gebruiken (als je bijvoorbeeld regelmatig op meetings, parkeerplaatsen enz. de audio open draait, zonder dat de motor draait, zou ik zonder meer voor een 2e accu gaan, en dan een systeem zoals EdK je aanbeveelt.


Dit zijn nu precies de zaken waarbij ik antwoorden zoek c.q. hoop van jullie de antwoorden te krijgen.

Auto info staat in mijn footer, motorcode is ASV en ga er van uit dat het om een zware sound quality installatie gaat.
 

snapo6

Senior Member
Heb een besluit genomen.
Als ik iets ga vervangen/upgraden => originele batterij

Vragen:
- is voor mijn autotype 1 of 2 typen batterij behuizingen beschikbaar?
- tot welke Ah capaciteit batterij kan ik gaan zonder de dynamo te upgraden?
 

EdK

Forumguru
- tot welke Ah capaciteit batterij kan ik gaan zonder de dynamo te upgraden?
In principe kun je er een accu met het grootste Ah aan hangen, alleen zal het langer duren voor de dynamo deze volledig heeft opgeladen als die accu's leeg zijn.
Maw als de dynamo laad met een 50Ah zal deze dus de accu met deze lading bijvullen, dus als je een extra accu van 200Ah erbij plaatst dan heeft de dynamo theoretisch gezien een 4 uur nodig om die accu te laden.
Dit bij er van uitgaande dat de accu volledig leeg is.
De bestaande dynamo vervangen voor een zwaardere ( meer Ah ) zou een mogelijkheid zijn maar zal ook een grotere mechanische belasting kunnen zijn voor de motor, dus zou hiervoor zo en zo bij de dealer om info vragen.


Alleen zou ter aller tijden er voor zorg dragen dat je in jou geval dat door mij vernoemde relais er tussen hangt.
Dit zal er altijd voor zorg dragen dat je start accu vol blijft en dus derhalve niet word aangesproken door je audio installatie ( mits je tuner/versterker op de nieuw te plaatsen accu zet )
En het relais zal er voor zorgen dat zodra je je auto start hij eerst de accu van de wagen weer bijlaad en zodra het relais ziet dat die vol is en je audioaccu's lading kunnen gebruiken dan zijn contacten sluiten en er voor zorg dragen dat deze audioaccu's weer worden bijgeladen.

Bijkomend voordeeltje is dat je een pulsdrukker kunt aansluiten op het cyrixrelais en mocht je normale accu op bepaald moment eens de geest geven dan kun je dmv deze pulsdrukker starten op je audio accu's....
 

snapo6

Senior Member
Bedankt @EdK.

Relais issue kunnen we vergeten daar er geen extra accu komt, hoogstens een upgrade van bestaande accu.
 

EdK

Forumguru
Dan kun je gewoon met de bestaande dynamo je bestaande accu ( of upgrade ) blijven laden.
Alleen zoals gezegd zal het volladen iets langer gaan duren dan...
Zou alleen wel naar een schakeling zoeken die de audio uitzet zodra je onder een bepaalde minimale waarde komt van je accu zodat je altijd de mogelijkheid behoud om te kunnen starten.
 

Joske

Forumguru
De zwaarst mogelijke uitvoering van batterij die ik in een O1 van 2001 vind is een: 95Ah/450A

Natuurlijk.. of al de rest daar toen ook aan aangepast is geweest vanuit de fabriek, daar kan ik niet direct iets over zeggen.

85Ah/400A // 80Ah/380A zie ik ook staan.

Dynamo moet ik nog eens bekijken.
 

Cordoba

Forumguru
Die zware dynamo/accu configuratie kan bijvoorbeeld bedoeld zijn voor Scandinavie, Alaska enz. maar dat betekent ook dat je dit vrij eenvoudig aan kunt passen, zonder zelf allerlei aanpassingen te moeten doen. Die accu zal wel leverbaar zijn, en met wat geluk past ie ook zo in je accubak. Als de 120A dynamo niet hier is geleverd, zal dat dus een uitdaging worden om te vinden. (misschien via een site van een buitenlandse sloperij waar ie wel is geleverd, of anders nieuw via de dealer maar dan zul je de hoofdprijs betalen).
 

Joske

Forumguru
Er is alleszins een "adapterlijst" beschikbaar, zeg maar een soort "borging" die er voor zorgt dat een kleinere accu (in afmetingen) ook past in de accubak.
Er zijn 2 accubakken mogelijk in de O1 van dat bouwjaar:

Naamloos.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Als de kleine accubak goed is voor maximaal een 60 Ah accu, dan heeft de TS dus een grote accubak (74Ah accu), en moet een grotere accu zonder problemen passen.
 

snapo6

Senior Member
Bedankt allemaal.

Heb de grote accubak dus er komt een andere accu in. Zit wel te twijfelen tussen gewone en gel accu, maar er is geen haast bij.
 

snapo6

Senior Member
Dezelfde dynamo, zowel 90A als 120A, wordt ook bij andere auto's van de VAG groep gebruikt.
Neem aan dat ze onderling uitwisselbaar zijn, correct? Gewoon just in case.
 

Cordoba

Forumguru
De kans dat ze uitwisselbaar zijn is groot, hoewel je soms voor dergelijke onderdelen voor een ander model binnen het VAG-concern net een ander type nodig hebt, bijvoorbeeld door de iets andere vorm/constructie van het model. Ook kunnen soms de specs gelijkgebleven zijn, maar is er een nieuwere versie voor gekomen.
Op basis van motorcode kun je vaak al goed inschatten of dergelijke onderdelen uitwisselbaar zijn. Als je bijvoorbeeld een Seat Leon, Seat Altea, Seat Toledo, VW Golf, VW Touran, Bora/Jetta, of een Audi A3 vindt met motorcode ASV én die zwaardere dynamo is de kans heel groot dat het zo over te zetten is zonder dat je iets moet aanpassen.

Je kunt eventueel ook op onderdeelnummer gaan zoeken: als dat klopt dan krijg je ook geen dynamo die gelijk is aan je huidige dynamo qua specs (sloopbedrijven, willen nog wel eens iets anders aanbieden dan je vraagt, puur omdat het past).

Hier een voorbeeld van een Toledo met hetzelfde blok, maar ik weet niet welke dynamo er op zit (zelf even contact opnemen met de sloper)
Idem voor een Leon. En nogmaals Leon.
Zelfde recept voor een Golf. En voor een A3. Kortom genoeg modellen om een dynamo te scoren, het is alleen even de vraag of het vergelijkbare dynamo is als je nu hebt, of er inderdaad een zwaardere dynamo op zit.
 
Laatst bewerkt:

snapo6

Senior Member
Heb ff via Onderdelenlijn gekeken en gezocht op onderdeelnummer en kom veel tegen.
Net wat je zegt omtrent verkoop door sloopbedrijven .... zag dat betreffende onderdeelnummer op de dynamo wordt vermeld dus dat controleren icm motorcode.

Kom dit allemaal tegen.
 
Laatst bewerkt:

snapo6

Senior Member
SPV80.10.jpg

Specs:
80 Ah Nom. Capacity, Cold Cranking 1000A, Pulse Cranking 2000A, Short Circuit 4000 A (300 x 178 x 174 mm)

Overweeg bovenstaande accu te installeren maar is één groot bottleneck:
- polen zitten verkeerd
- om het in m'n auto te gebruiken zou ik dus de kabels (positief en negatief) moeten vervangen

Hoe lopen de kabels precies?
Is het wel te doen?
 
Bovenaan Onderaan