Update Navi wil nog niet lukken

jeroenkr

Nieuw lid
Hallo lezers,

Ik heb een update van het navigatie systeem gedownload van
http://updateportal.skoda-auto.com/en-US/Updates/

De zip file is uitgepakt in een eigen directory en vervolgens op een SD card gecopieerd (formaat FAT 32).
De volgende bestanden en mappen staan nu op de SD card:

metainfo2.txt
Mib1
Mib2
WPMInfo.xml

Waarvan Mib1 en Mib2 directory's zijn.

De SD card heb ik in SD card reader 1 in de auto gedaan. Het systeem gaat gelijk zoeken naar software updates maar vindt uiteindelijk niets en geeft de melding:

Fout: geen bestanden beschikbaar. Een mediummet bestanden voor de software-update plaatsen of de bron controleren, alstublieft.


Weet iemand wat er hier fout gaat/ wat ik anders moet doen ?

Met vriendelijke groet,
Jeroen
 

Xander

Senior Member
Je lijkt het goed te doen, maar misschien zijn het niet de juiste bestanden voor jouw navigatiesysteem.
 

leo442

Forumguru
Ik dacht dat je alleen de eerste 3 bestanden op de sd kaart moet zetten. En is je sd kaart ontgrendeld dmv het schuifje aan de zijkant?
 

Rallye

Forumguru
Je zegt "een SD-kaart". Heb je de originele SD-kaart (waar de originele kaarten op staan) gebruikt? Zo maar een SD-kaart gaat namelijk niet werken.....
 

jeroenkr

Nieuw lid
Dank zover voor de reacties.

Xander, ik heb VIN nummer ingegeven op de download site dus het zouden de goede bestanden moeten zijn.

Leo, dank voor de tips maar deze hebben niet geholpen. Het systeem blijft zoeken naar de bestanden.

Rallye,
ik heb een MicroSD ScanDisk Ultra 32GB disk gebruikt, die je in een adapter doet.
Het is een leaseauto en ik beschik niet over de originele SD-kaart.

Op de update portal staat:
1. What you need
  • SD card with available memory at least 32 GB. We recommend using a card of type SDHC (Class 10).
Is er een reden waarom het met zomaar een SD card niet gaat werken?

groeten,
Jeroen
 

Rallye

Forumguru
Met excuus, ik was er (om onbekende reden) vanuit gegaan dat je een Amundsen had. Daar is het van belang dat je de originele SD-kaart gebruikt. Van de Columbus weet ik minder. Je hebt dus dit gevolgd: http://www.skoda-auto.com/SiteCollectionDocuments/download/maps-update/en/columbus.pdf

Bij mijn Amundsen geeft de site van Skoda, ook nu ik de update al eens op VIN-nummer heb gedownload, de laatste kaartversie weer als te downloaden bestand. Als dat met de Columbus ook zo is, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat je geen update nodig hebt. Heb je de kaartversies van het systeem en op de site vergeleken?

Misschien handiger om de post te laten verplaatsen naar het deel van het forum dat over navigatie etc. gaat?

Heb je je al voorgesteld in het voorsteltopic? Dan hoef je niet elke keer de de specificaties van je auto te melden.
 
Laatst bewerkt:

Frank C

Forumguru
Hallo lezers,

Ik heb een update van het navigatie systeem gedownload van
http://updateportal.skoda-auto.com/en-US/Updates/

De zip file is uitgepakt in een eigen directory en vervolgens op een SD card gecopieerd (formaat FAT 32).
De volgende bestanden en mappen staan nu op de SD card:

metainfo2.txt
Mib1
Mib2
WPMInfo.xml

Waarvan Mib1 en Mib2 directory's zijn.

De SD card heb ik in SD card reader 1 in de auto gedaan. Het systeem gaat gelijk zoeken naar software updates maar vindt uiteindelijk niets en geeft de melding:

Fout: geen bestanden beschikbaar. Een mediummet bestanden voor de software-update plaatsen of de bron controleren, alstublieft.


Weet iemand wat er hier fout gaat/ wat ik anders moet doen ?

WMP FILE deleten en opnieuw proberen.
 

mulderd

Nieuw lid
Ik heb ook alles gedownload, nieuw SD kaartje volgens de specs van Skoda gekocht. Zelfde melding. WMP weghalen heeft geen soulaas geboden.
Enige kanttekening is dat ik met Apple werk. Maar dat zou geen belemmering moeten zijn.


Iemand een goed idee?
 

Joske

Forumguru
Maar dat zou geen belemmering moeten zijn.
dat is het toch wel..

Het werkt via de Mac ook feilloos, mits je rekening houdt met een aantal zaken:
Mac OSX laat namelijk bestanden achter waar sommige apparaten niet tegen kunnen. Ik heb op deze manier mijn Columbus van de meest recente kaarten en bluetooth update voorzien.
 

abelsj

Forumguru
@jeroenkr je spreekt over micro sd met een adaptor naar sd formaat. Dit werkte bij mij ook niet, heb het geprobeerd met een gewone sd kaart (geen micro dus) en toen werkte het van de eerste maal.
 

Rallye

Forumguru
Is dat niet juist het verschil tussen de Columbus en de Amundsen? De Amundsen navigeert vanaf de SD-kaart en moet voorzien zijn van de originele kaart, terwijl de Columbus navigeert vanaf de HD en voor het updaten geen originele SD-kaart nodig heeft?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
@jeroenkr je spreekt over micro sd met een adaptor naar sd formaat. Dit werkte bij mij ook niet, heb het geprobeerd met een gewone sd kaart (geen micro dus) en toen werkte het van de eerste maal.
Is dat niet juist het verschul tussen de Columbus en de Amundsen? De Amundsen navigeert vanaf de SD-kaart en moet voorzien zijn van de originele kaart, terwijl de Columbus navigeert vanaf de HD en voor het updaten geen originele SD-kaart nodig heeft?
@jeroenkr heeft een vraagje gesteld in augustus 2016...

maar het was @mulderd die eigenlijk een probleem had om te updaten met zijn Mac als tussenstation ;)
 

Pedohrie

Nieuw lid
Tja, beetje laat, maar ook ik liep hier tegenaan. Probleem: MAC. Je zou denken dat het niet uitmaakt, maar dat doet het dus wel!

Mijn oplossing:
1. Formatteer de SD-kaart als MS-DOS (FAT32)
2. Kopieer de bestanden (directories Mib1 en Mib2 en file metainfo2.txt) naar de root van de SD-kaart
Gebruik CleanMyDrive 2 (gratis in de Appstore) om alle overige bestanden te verwijderen (zorg dat je verborgen bestanden kunt zien!); er blijft vervolgens alleen een bestandje .Trashes over dat je niet wegkrijgt.
3. Open de Terminal App (onder hulpprogramma's)
4. "Nagiveer" naar de SD-kaart met dit commando: cd /Volumes/[naam SD-kaart]
5. Geef commando: rm -R .Trashes/ of: rmdir -rf .Trashes/
6. Werp tot slot de kaart uit met de CleanMyDrive 2 app

Succes allemaal!
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Dankzij de goede uitleg hier, in het grote Columbus topic en het "Navigatie Updates 2018/2019 en 2019/2020" topic heb ik net mijn fonkelnieuwe Columbus een update van versie 175 (2019) naar 177 (2019/2020) gegeven. Natuurlijk heb ik eerst zelf lopen klooien voordat ik hulp zocht op het forum, maar ja, zonder schelden en moeite geen voldoening ;)
Ik gebruik een Mac en heb een 32 GB SD kaart class 10 in exFat geformatteerd. Fout 1: zip bestand op kaart gezet. Fout 2: uitgepakt op SD kaart gezet zonder clean-up tool te gebruiken. Drie maal was scheepsrecht en de derde keer volgens de tips op de kaart gezet m.b.v. CleanMedia tool (die inmiddels 1,09 Euro kost).
Vanuit het menu van de navigatie blijft de Columbus zoeken naar de update, dus de andere tip die ik had gevonden om "Menu" langer ingedrukt te houden gebruikt. Via dit onderhoudsmenu de update gestart en binnen een uurtje was het gepiept. Twee keer opnieuw starten en de navigatie en alle andere zaken werken prima.
Natuurlijk een klein smetje dat de dealer dit niet even heeft gedaan voor aflevering, maar ik vind het ook wel leuk om de Columbus te leren kennen.
 
Bovenaan Onderaan