Update: Kabelbreuk deurdoorvoer: Raamschakelaar linkerportier werkt niet meer

Hallo,

Ik ben de eigenaar van een felgroene Fabia 2 Combi GL met inmiddels 280dkm op de teller. Afgezien van een motorvervanging bij 150k buiten garantie :( eigenlijk weinig problemen met de auto gehad.

Hoewel ik een aantal vergelijkbare berichten heb gevonden op het forum is mijn probleem toch net even anders waardoor ik dit bericht post.

De raamschakelaars van mijn linker portier werken niet meer voor beide voorste ramen (mijn uitvoering heeft geen elektrische achterramen). De bediening in het rechterportier werkt wel nog voor het rechter raam. De verlichting van de raamschakelaars aan de linkerkant + verlichting van de spiegelbediening werkt niet meer. De spiegelbediening zelf werkt wel nog.

Mogelijke oorzaken die ik inmiddels heb gevonden:

- Kabelbreuk in deur/deur doorvoer/stekker verbinding
- Raam schakelaars defect/contact slecht/vocht etc.

Voordat ik dadelijk deurpanelen en doorvoer rubbers gaan loshalen hoor ik graag of jullie nog ideeën hebben wat ik het beste kan doen en in welke volgorde.

Bedankt !
 

Antera

Donateur
Ik zou idd eerst even de rubbers los halen van de deur naar de auto. daar kan je makkelijk bij met de deur open. En dan even de draden checken. Werkt je binnen verlichting nog wel bij als de deur open gaat en je c.v.?
 
Bedankt voor je snelle reactie Antera! De binnenverlichting en c.v. werken beide nog. Moet je de rubber aan de kant van de auto loshalen of aan de kant van de deur ?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoihoi. Ik heb onder stripedkrijn Ramen Fabia Schakelaar een post met foto's gemaakt hoe je de schakelaar kunt schoonmaken.
Bij mij zat het in de contacten van de schakelaar. Zou ik eerst even naar kijken voordat je uitgebreid in de bedrading duikt.
 

Probleem gevonden maar lastig op te lossen, de breuken zit halverwege de rubber tule. Ik heb geprobeerd om de rubber tule aan de deur kant los te maken om vervolgens de stekker er doorheen te trekken waardoor ik de draden beter kan solderen maar de tule zit stevig vast en ik wil niet te veel kracht uitoefenen.

KgLkl
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Jemig... Dat ziet er beroerd uit. Ik zie nogal wat beschadigde draden. Het beste lijkt mij om die draden stuk voor stuk te vervangen door dezelfde kleuren en die dan stuk voor stuk te solderen zodat je niet in de war komt. Goed isoleren natuurlijk met stukjes krimpkous. En ook beslist niet te korte stukken draad nemen. Ruime lengtes nemen zodat de kabels bij het het open en dicht doen niet onder trekspanning komen te staan. Eerst eens kijken waar die draden te koop zijn.
Ik haal dat soort spullen bij Rick Donkers.
Die heeft ook verschillende soorten gekleurde kabel. Mogelijk dat Conrad die kabel ook heeft. Het moet in ieder geval zo soepel mogelijk zijn! Kabel met siliconenmantel in kleur zou mij het beste lijken maar dat is vlgs mij in Nederland niet of nauwelijks te krijgen. Doorsnede kern waarschijnlijk iets van 1mm2 en hoe meer aders hoe beter natuurlijk. Mogelijk met eerst een lasdraadje kijken of je de bocht kunt halen en dan een paar draden tegelijk doortrekken. Smeren met busje siliconenspray. Maar het blijft beslist geduldwerk. :bloos::jaja:
 
@Stripedkrijn, bedankt voor je feedback ! Ik hoop eigenlijk dat het me lukt om de 3 draden aan elkaar te solderen zonder de hele deurbekleding te moeten verwijderen met alle toeters en bellen. Weet alleen niet of dat realistisch is :(. Beste is zonder meer jouw oplossing maar ik zie dus op om de deurbekleding te verwijderen, geen ervaring mee.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoihoi. Deurbekleding verwijderen is relatief makkelijk.... Als je weet hoe. Maar dat is met alles zo natuurlijk! In het kort komt het er op neer dat de deurbekleding onderaan vastzit met drie schroeven. Dat zijn Torx schroeven. Ik meen T15 of T20. Het handvat zit met drie grote kruiskoppen vast. Om daarbij te komen moeten de aparte bovenkanten van het handvat worden losgehaald. Eerst de voorste, daar waar de schakelaars zitten. Dat is lastig omdat de binnenkant vrij gemakkelijk is los te wippen maar de deurkant met 2 lippen vastgehaakt zit aan het vastgeschroefd handvat zelf. Het bovenkantje, wat dus half los ligt, wat optillen zodat je door de kier richting deur kunt kijken. Gebruik daar eventueel het lampje van je smartfone voor. Anders wordt je wellicht verblind. Dan kun je met een dunne en smalle schroevendraaier de lusvormige lipjes richting buitenkant duwen en ook iets naar boven duwen. Daar zijn er meen ik 2 van. De kabel van het schakelaarblok losklikken. Als dan het voorste paneeltje eraf ligt kun je het achterste deksel van de bovenkant van de deurgreep naar voren schuiven en afnemen. Dat is eigenlijk met een soort horizontale schuifbajonet vastgezet. Dan zijn die drie dikke kruiskoppen zichtbaar. Loshalen met stevige kruiskoppen. No.2 of drie meen ik.
Het dekseltje van het handgreepje met een klein schroevendraaiertje los wippen. Daar zit ook weer een T15 onder verborgen. Die ook loshalen. De zijkanten van het bekledingspaneel zitten vastgeklikt. Daar zijn setjes plastic demontagehulpstukken voor te krijgen. Die kosten niet veel en zij n erg handig. De gemiddelde automateriaalwinkel heeft die. Daarmee voorzichtig wrikken die plastic knoppen los wippen. Ik dacht 3 per kant. Gebruik daar een niet te dikke wipper voor.
Als de zijkanten los zijn en de schroeven ook "hangt" de bekledingsschaal eigenlijk aan de bovenkant van de binnenkant van het portier. Maar zit vaak dan nog min of meer "vastgeplakt". De ruit helemaal naar beneden draaien en de bovenkant van de schaal wat loswerken en tegelijkertijd van onderen de schaal naar boven duwen. Dat kan soms lastig zijn. Ik trek en duw ook aan de deurgreep om wat kracht te kunnen zetten. Uitkijken met het knopje van het deurslot: dat dat niet afbreekt. De bekledingsschaal moet zoveel mogelijk vertikaal naar boven!! Onderaan ook de aansluiting van de deurverlichting loshalen OF het rode verlichtingslampje los wippen en door de deur duwen zodat e.e.a. niet in de weg zit. Dan hoef je het connectortje niet van dat lampje te halen. Ik weet nu niet meer uit mijn bolle kop of de doorvoer van de deurkabelboom dan vrij zichtbaar ligt. Maar in ieder geval ben je dan een stuk dichterbij de kabel gekomen. Het kan zijn dat de metalen binnenschaal van het portier nog moet worden losgenomen. Vaak zitten die vast gepopnageld. Dan moeten die popnagels worden losgeboord met een 4 mm boor en later weer worden vastgepopt. Of vastgeschroefd met plaatschroeven van 4,5 of 5 mm dikte.
Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen. Anders lees ik wel. :koffie:
 

Highway

Forumguru
Ik zie veel kapotte en beschadigde draden. Persoonlijk zou ik proberen de gehele kabelboom te vervangen. Repareren kan, maar gezien de deur draait bewegen de draden telkens.

Ga je solderen, wordt de draad daar onflexibel waardoor de buiging elders opgevangen wordt door scherper te buigen. Daarvan gaat die weer sneller kapot.

Verder - je ziet dat een aantal kabels kapot zijn maar diegenen die er nog goed uit zien hebben mogelijk ook schade.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Highway: Natuurlijk is dat de allerbeste oplossing. Dan kun je er weer tien jaar of zo tegen. Ik weet zelf niet van waar naar waar de kabelboom loopt welke dan vervangen moet worden. Als dat bv alleen het stuk is wat in de deur zit en als dat dan eindigt ergens vlak bij het scharnier, dan is dat natuurlijk goed te vervangen.
 
Inmiddels een aantal aanbieders gevonden van complete kabelbomen ter vervanging. Denk dat dit inderdaad ook op de langere duur de beste oplossing is. @Stripedkrijn bedankt voor je uitgebreide beschrijving voor het loshalen van het deurpaneel maar aantal dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk. Ik wil graag een foto maken van de binnenkant van de deur, kun jij dan misschien in de foto d.m.v. bijvoorbeeld cijfers/letters aangeven waar in je verhaal dit precies is ?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Dat kan ik doen. Ik moet nu helaas weg en ben waarschijnlijk de rest van de dag en avond weg. Ik heb zelf een Skoda Fabia 2000 to 2006 Haynes Workshop Manual 4376. Er zijn ook Duitse vergelijkbare (?) boeken. Daar staat ook veel informatie in.
Verder is er op YT een duidelijk filmpje te vinden van Petr Sojak over het verwijderen van de portierpanelen. Ook in Engeland is veel te vinden over Fabia door panels removal. Tot later.
 

MeuSkoda

Actief lid
Zelf heb ik destijds bij mijn Yeti hetzelfde probleem gehad. Heb toen zelf besloten om alle draden 1 voor 1 door te knippen en met 10-15 cm te verlengen. Alles gesoldeerd en met krimpkous afgewerkt. Paneel van de deur losgehaald en de rubbers samengetrokken door er lange trekbandjes omheen te doen zodat je meer werkruimte krijgt.
 
@Stripedkrijn , foto niet meer nodig ! Ik had in het NL gezocht op YT maar in het engels vindt je inderdaad meerdere filmpjes, alles duidelijk nu. Ik ga voor de nieuwe kabelboom !:jaja:
 

ertromp

Forumguru
Troost je het is niet alleen Skoda waar het overkomt.
Vorig jaar de Fiat 500 (Bj 2009) van mijn dames gerepareerd op de kabelboom naar de kofferklep. Dat is bij de Fiat 500 zo'n zwak punt
Op ebay kun je daar complete reparatiesets voor kopen

20170624_141750.jpg

20170624_131038.jpg

20170624_152938.jpg
 
Bovenaan Onderaan