Uitval motor 1.8 20vt en...

Hulp gevraagd met AUM 1.8 20vt blok.

Gisteren viel onze auto uit, geen lampjes. Uurtje erna weer starten, maar valt na 1 minuut weer uit.

Auto loopt al een tijd te stotteren alsof hij op 3 poten loopt, vooral de 1e 5 minuten.
Hij gaf hiervoor enkel aan op de uitlezing p0301 misfire cilinder 1.
Hiervoor heb ik vervangen en gecontroleerd ;
Bobines, bougies,diverter,n72,lmm.
Lekkages vacuüm, turboslangen, valse lucht, compressie.

Nu dus helemaal uitvallen na 1 a 2 minuten. Uitlezen met normale OBD meter gaat niet bij deze, wellicht door JD tuning. Dus kan ik hier niet uitlezen en ben afhankelijk van VCDS.

Nazoeken Google op soortgelijke uitval kom je vaak uit op krukassensor en of nokkenassensor.

Graag jullie input.
 
Dan moet ik hem laten aflezen naar een garage, ik ben ook niet bekend met betrouwbare garages in en rondom Amsterdam.

Een krukassensor kost €40 en een nokkenas sensor €15.

Ik heb zo een vermoeden dat het aflezen een veelvoud van dat zal kosten.
 

oco1979

Forumguru
Dan moet ik hem laten aflezen naar een garage, ik ben ook niet bekend met betrouwbare garages in en rondom Amsterdam.

Een krukassensor kost €40 en een nokkenas sensor €15.

Ik heb zo een vermoeden dat het aflezen een veelvoud van dat zal kosten.

vervang ze dan beiden als ze nog oem zijn

prijs voor uitlezen is geen standaardtarief.

Misschien forumlid je kan helpen, sommige hebben zelf een diagnosetoestel

al heb je in de handel al deftige toestellen voor een doenbare prijs, neem dan ene specifiek voor de vaggroep, die kan meer uitlezen
 
Ik heb een mooi uitlees apparaat uit het advies lijstje van GerritSpeek. Alleen bij mijn auto doet hij niets, waarschijnlijk omdat hij getuned is bij JD. Die schijnen het af te sluiten zodat je alleen maar met Vdsc in kan. Balen dus.

De onderdelen vond in op motordoctor.nl erg goedkoop vergeleken met de standaard sites. Of het betrouwbaar is vraag ik mij af.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Ik heb een mooi uitlees apparaat uit het advies lijstje van GerritSpeek. Alleen bij mijn auto doet hij niets, waarschijnlijk omdat hij getuned is bij JD. Die schijnen het af te sluiten zodat je alleen maar met Vdsc in kan. Balen dus.

De onderdelen vond in op motordoctor.nl erg goedkoop vergeleken met de standaard sites. Of het betrouwbaar is vraag ik mij af.

Damn das inderdaad wel kut als jd dat zou doen

ik bestel bij autodoc kan je zelf naar budget kiezen welk merk je neem voor je onderdelen

wel tijd hebben,want is niet direct volgende dag, een week mag je rekenen
 

Cordoba

Forumguru
Uitlezen met normale OBD meter gaat niet bij deze, wellicht door JD tuning.

Dat is iets dat ik nog nooit gehoord of gelezen heb. Mijn gok: de auto heeft een aftermarket radio (dus geen originele Skoda-radio) waardoor je storing hebt op de K-line (canbus). Haal de stekkers uit de aftermarket radio (die moet je dan wel even loshalen uit het dash) en probeer opnieuw uit te lezen. Alle kans dat het dan wel lukt met je eigen apparaat.

Mij is niet duidelijk of je ook een compressietest hebt gedaan (volgens de startpost heb je de compressie vervangen, maar dat lijkt me niet juist).
 

Arjann

Forumguru
Mijn eerste idee is ook dat er een radio niet goed aangesloten zit waardoor je hem niet uit kan lezen.

Voor wat betreft je probleem zou het ook goed een benzine (pomp) probleem o.i.d kunnen zijn. Met een kapotte sensor vermoed ik niet dat hij eerst een minuut loopt voordat hij stilvalt eigenlijk. Maargoed, het kan natuurlijk geen kwaad, gezien de kosten van die sensoren, om ze eerst te vervangen
 

Cordoba

Forumguru
@Arjann Als het een brandstofprobleem is (pomp, dicht geslibt brandstoffilter ofzo), dan zou je toch verwachten dat je niet alleen op cilinder 1 een fout (misfire) hebt? Ik denk in elk geval meer richting een probleem met 1 van de kleppen van cilinder 1, of eventueel brandstofinjector.
 

Arjann

Forumguru
@Arjann Als het een brandstofprobleem is (pomp, dicht geslibt brandstoffilter ofzo), dan zou je toch verwachten dat je niet alleen op cilinder 1 een fout (misfire) hebt? Ik denk in elk geval meer richting een probleem met 1 van de kleppen van cilinder 1, of eventueel brandstofinjector.

Oeps, helemaal over de misfire storing heen gelezen:sleep:.....injector ook mogelijk inderdaad.
Maar voor nu blijft het gissen zonder dat de auto is uitgelezen.
 
Inderdaad uitlezen is een must.

+ Als je al een tijdje weet dat hij op 3Cilinders loopt waarom niet een compressietest ?
daar kan je heel veel aan uitsluiten en weet je of je storing zoekt naar iets wat een goede basis heeft of dat het in de basis al fout is.

Mocht je niemand kunnen vinden ik woon in de buurt van Adam. Je kan altijd een pbtje sturen ik heb vcds/vcp enzovoort enzovoort
 
Hai allemaal,

Zoals in de start post staat "nagekeken en vervangen"
Heb ik al de compressie gemeten, die is goed. Uitlezen ook gedaan alleen misfire p0301. (Radio ook los gehad I. V. M. uitlezen maar dat maakt geen verschil)

Bovenstaande was allemaal vóór het uitvallen.

Het uitvallen is in iedergeval opgelost, vandaag de krukas sensor vervangen en hij loopt weer Gelukkig.
 

turboturbo

Forumguru
Bekende verdachte, ookwel de G39 sensor genoemd als ik me niet vergis.

Ik heb 'm ter voorkoming van dergelijke malheur (want komt altijd op een ongewenst moment) maar meteen preventief vervangen. Zal die andere toch ook maar eens gaan doen bedenk ik me nu.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ah dankjewel voor die aanvulling; dan ben ik bijna zeker dat ik krukassensor al gehad heb.

Die was ook ruim 40,- dus dat klopt ook en heb die van onderaf de auto, op een brug, vervangen. Dat het een priegelwerkje was, klopt ook :tongue:
 
Laatst bewerkt:
reeds oplossing ?

Staat al aangegeven op 16-08 2e alinea.

Krukassensor was defect.

Het verdere beroerd lopen komt door te weinig compressie op cilinder 1, dus daar ga ik een lektest voor doen als ik FF tijd heb. (Ik had de 1e keer de compressie test niet goed uitgevoerd)
 

oco1979

Forumguru
Staat al aangegeven op 16-08 2e alinea.

Krukassensor was defect.

Het verdere beroerd lopen komt door te weinig compressie op cilinder 1, dus daar ga ik een lektest voor doen als ik FF tijd heb. (Ik had de 1e keer de compressie test niet goed uitgevoerd)

sorry overgekeken.
 
Bovenaan Onderaan