Uitval centrale vergrendeling, richtingaanwijzers, dashboard verlichting, ramen ed.

Hallo allemaal, wij hebben een Skoda Ocatavia van 2011 en vandaag nadat we terugkwamen bij de geparkeerde auto werkte de ontgrendeling op afstand met de sleutel niet meer, alleen de voordeuren ontgrendelen fysiek met de sleutel. Richtingaanwijzers, dashboard verlichting, ramen openen, parkeer sensor werken niet meer. De achterdeuren en achterklep gaan ook niet meer open. Alle zekeringen in de auto en motor compartiment nagezien, die zijn in orde.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Lijkt op een 'hoofdzekering' al weet ik niet waar ik dat moet nakijken.

Alvast bedankt!
 

Tees

Donateur
Als de zekeringen allemaal goed zijn (heb je ze visueel beoordeeld of doorgemeten?), dan gaat mijn eerste gedachte uit naar een langharige kleine viervoeter die aan een kabeltje heeft zitten knagen.
Ik kan verder namelijk geen verband bedenken tussen deze onderdelen. Een aantal dingen zijn verbonden met deurslot of deurmodule, maar lang niet allemaal.
 
Hij start zonder problemen, we hebben nu in het donker wel ontdekt dat de dimlichten aan blijven staan, je kunt ze niet uitschakelenmet de schakelaar zodra je het contact aanzet.

De knop in de auto waarmee je de deuren vergrendeld klikt wel maar doet niets. Ook alarm nood knipperlichten werken niet.
 

hemi24

Forumguru
Recentelijk iets veranderd aan de auto?
Trekhaak bijvoorbeeld of iets ingebouwd zoals een dashcam..?
 
Nee er is niets aangepast of veranderd. Gewoon parkeren en bij terugkomst van boodschappen doen ineens dit probleem. We hebben ook ontdekt dat de dimlichten niet uit te schakelenzijn zodra contact asngezet wordt.
 

Cordoba

Forumguru
Bij veel modellen zitten veel van die functies op de comfortmodule. Misschien de comfortmodule opzoeken en checken of alle stekkerblokken er wel goed in zitten, andere mogelijkheid is dat er een massapunt geen goede massa meer maakt, waardoor een hele groep zaken uit kunnen vallen, die dan alleen dat massapunt delen en verder niets gemeen hebben.

Probeer eens de auto uit te (laten) lezen op foutcodes, dat kan helpen om de zoekrichting te bepalen.
 
Bedankt, ok dacht ook eerst om hem te laten uitlezen maar de garage gaf aan dat ze dat niet doen wel een volledige diagnose en dat kost al snel meer dan 150 euro. Waar zitten de comfortmodule precies?
 
Wat het nu vooral vreemd maakt is dat de dimlichten aan gaan bij contact maken en de schakelaar niet reageerd. Vraag me dan af of zoiets een kortsluiting geeft zodat alles niet meer werkt.
 

Cordoba

Forumguru
@Redsfotografie Voor die 150 euro krijg je het uitleesapparaat er waarschijnlijk bij. Voor een paar tientjes kun je een dongle aanschaffen of voor 40-80 euro een uitleesapparaat dat ook specifieke VAG-codes kan uitlezen. Ik weet niet in welke regio je zit, maar mogelijk kan iemand van het forum je tegen vergoeding helpen met uitlezen op foutcodes. Garages die 150 euro vragen voor alleen het uitlezen, omdat het zogenaamd een volledige diagnose is, daar zou ik niet meer naar toe gaan.

Wat het dimlicht betreft: ik vermoed dat er ergens een kortsluiting of iets dergelijks zit, dat de auto laat denken dat de lichtschakelaar op auto staat, en dat de lichtsensor geen licht waarneemt (waardoor het licht automatisch inschakelt).

Bij de veel modellen zit die comfortmodule onder het stuur, boven de pedalen, maar ik durf niet te zeggen of dat bij je O2 ook zo is.
 

EdK

Forumguru
maar de garage gaf aan dat ze dat niet doen wel een volledige diagnose en dat kost al snel meer dan 150 euro.
Ga jij eens HEEL gauw een andere garage zoeken........
Belachelijke prijs, als ze het niet als service willen doen is een bedrag van MAX €50,00 meer dan genoeg !
 
Ondertussen heb ik een garage gevonden die hem uitgelezen heeft, er waren zoveel foutmedling dat ze bomen door het bos niet meer zien. Ze spraken over fouten op de Canbus. Ze weten niet waar ze het moeten zoeken en zeggen dat het waarschijnlijk een beschadigde kabel / kortsluiting is. Het lijkt op onbegonnen werk om dit op te sporen, aldus de garage. Ze krijgen overal fouten op ook op de aansturings module. Ik ga volgende week dinsdag naar een bedrijfje dat zich enkel bezig houd met electronica en tuning die gaat is een poging wagen uit te vinden waar de fout zit.
 

Tees

Donateur
Dat duidt inderdaad op een losse verbinding van de comfortmodule of een kapotte dra(a)d(en). Ik zou eens (laten) zoeken naar marterschade.
Overigens lekker makkelijk van die garage, een auto afschrijven vanwege een kapotte kabel ergens. Zegt mij dat ze er gewoon geen zin in hebben, want dit is een flink uitzoekklusje en veel monteurs hebben daar geen zin in, die doen liever t grofmechanische werk. Lijkt me idd verstandig een meer gespecialiseerd bedrijf te zoeken.
 

EdK

Forumguru
Weet niet in welke regio je woont ?
Maar mocht dit in buurt van Breda zijn dan zou je eens contact kunnen opnemen met Antera.
Werkt voor zichzelf en is met VCDS etc erg op hoogte en kan misschien aan hand van de foutcode's makkelijker herleiden waar het probleem zit.
En dan word je financieel ook niet uitgekleed, antera heeft gewoon redelijke tarieven..
 
De wagen is in orde.
Na uitlezen gaf hij overal fouten op de cambus. Niet direkt een kabelbreuk gemeten. Toen is geprobeerd de ECU comfortmodule te benaderen, lukte niet. Toeval was dat er in de buurt een schade auto stond die ECU is in mijn auto gezet en de meeste dingen werkte weer. Eerst getwijfeld om er een 2dehands in te zetten, maar dar verschil was maar een goede 200euro en geen garantie... Dus een nieuwe erin laten zetten. Alles bij elkaar 500 euro gekost.
 
Ben ook blij dat het opgelost is, de module kun je in principe zelf vervangen maar je moet hem ook programmeren. Gelukkig was het snel gevonden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb zelf uit een vergelijkbare Fabia op de sloop ook wel eens de comfortmodule overgezet om de module bij een bepaald probleem als oorzaak uit te sluiten. Voor de module van de sloop betaalde ik 30 of 35 euro. Bij dergelijke onderdelen is het vaak de moeite om bij meerdere sloperijen prijzen op te vragen, of naar een sloperij te gaan, waar je van weet dat ze niet al te duur zijn.
Van de dealer ooit een offerte gehad van meer dan 500 euro voor hetzelfde klusje (alleen dan een nagelnieuwe module in plaats van een gebruikte).
 
Bovenaan Onderaan