Uitschakelen stoelgeheugen.

tist

Actief lid
Ja aangezien mijn stoel de geheugenfunctie niet meer heeft zou ik willen weten of ik dat niet kan omzeilen?
Ik bedoel dus de zetel te laten werken zoals een elektrische zonder geheugenfunctie.
Waarom? Omdat de zetel zich na stilstand zich automatisch terug plaatst zoals ingesteld in de fabriek, en die is niet goed dus ..... ?
 

eriktv

Forumguru
Kun je ook toelichten waardoor je stoel de functie niet meer heeft? Wellicht leidt dat tot een spoor richting de oplossing. Lijkt me knap vervelend iig, je weet (als tussenoplossing) dat je het automatisch instellen na ontgrendelen kunt stoppen door een willekeurige voorkeuzetoets in te drukken? Dat scheelt alvast weer een stukje instellen.
 

Highway

Forumguru
Hm, om de stoel buiten de auto te bedienen, heb je alleen +12v en -12v nodig. Je zou de canbus kabels los kunnen halen.
(hardware matige aanpassing)

In VCDS kan je ook de stoelbediening aanpassen, mogelijk dat je die hier ook uit kan zetten.
IN VCDS kan je ook het geheugen resetten, mogelijk is dit ook al genoeg.
 

tist

Actief lid
Kun je ook toelichten waardoor je stoel de functie niet meer heeft? Wellicht leidt dat tot een spoor richting de oplossing. Lijkt me knap vervelend iig, je weet (als tussenoplossing) dat je het automatisch instellen na ontgrendelen kunt stoppen door een willekeurige voorkeuzetoets in te drukken? Dat scheelt alvast weer een stukje instellen.
Simpel, geen enkele voorkeuze doet nog iets, als je de stoel instelt en je druk op eender welke van de 3 voorkeuzes dan gaat ie terug naar de standaard.
Iets opslaan kan ook niet meer het systeem lijkt dood op dat punt, dus steeds nadat je de auto hebt uitgezet gaat hij terug naar de standaard setting.
 

tist

Actief lid
Hm, om de stoel buiten de auto te bedienen, heb je alleen +12v en -12v nodig. Je zou de canbus kabels los kunnen halen.
(hardware matige aanpassing)

In VCDS kan je ook de stoelbediening aanpassen, mogelijk dat je die hier ook uit kan zetten.
IN VCDS kan je ook het geheugen resetten, mogelijk is dit ook al genoeg.
Buiten de auto de stoel bedienen ?!? kan niet goed volgen, ik wil hem enkel maar te kunnen instellen zodat hij blijft staan zoals ik het wil, meer niet, en dat fabrieksgeheugen uitschakelen zodat hij blijft staan waar ik hem heb gezet.
In feite gewoon een elektrische bedienbare stoel die geen enkele geheugenfunctie meer heeft.
Als dat zou kunnen mits ergens een stekker los te maken of draadje los te halen of een zekering te verwijderen, dat zou de oplossing zijn.

VCDS heb ik niet, een dealer ook niet (na 3 dealers heb ik het gezien geen enkele die je met je problemen verder helpt dus geen dealer meer).
 

Highway

Forumguru
Klinkt of er een module defect is geraakt. Heb je een manier om de auto te programmeren (bijv. VCDS?). Dan zou je foutcodes uit kunnen lezen.
 

Highway

Forumguru
Er zijn meerdere forumleden die een VCDS kabel hebben en die deze mogelijk willen uitlezen voor jou. Weet zo niet in welke regio je woont, als je dat post is er mogelijk iemand die je kan helpen de auto uit te lezen.

Met de stoel uit de auto refereer ik aan mijn eigen situatie. Ik heb andere stoelen ingebouwd en mijn oude stoelen dus uit de auto gehaald. Deze staan in de garage, en die kan ik bedienen door een +12V en -12V (aarde) hierop aan te sluiten (gewoon reserve accu op de connector aansluiten). Als je de andere aansluitingen bij de connector los zou halen, heb je hetzelfde effect.

Je zou je stoel ook in kunnen stellen op de gewenste stand en de NTC zekering kunnen verwijderen. Deze zit niet in de zekering kast maar onder je stuur en is een speciale zekering. Nadeel is dat die dan helemaal niet meer te verstellen is.
 

Eltjo

Forumguru
Misschien kan ook de vraag gesteld worden hoe je een sleutel-geheugen-link kan wissen.
De vorige eigenaar van mijn auto wist helemaal niet dat je sleutels kon linken aan een stoelgeheugenpositie en dus was dat ook niet gebeurd.
Ik heb dat wel gedaan wat soms onhandig als ik tijdelijk niet weet waar ik m'n sleutel heb gelaten en de reservesleutel gebruik die aan een andere geheugenpositie is gelinkt.
 

Duijzer

Donateur
Ik denk je met VCDS de voor jou goede stand als standaard op kunt slaan. Dan heb je steeds na een start automatisch jouw stand en kun je toch verstellen.
 

Highway

Forumguru
Wissen van het geheugen kan met VCDS. Standen instellen niet, zover ik weet.

Na inbouw van mijn stoelen moest ik de stoelen nl. resetten. Alle 3 de standen zette de stoel helemaal naar voren en de leuning zover mogelijk naar voren. Na reset / wissen geheugen moest ik de stoel even door alle max. instellingen halen (max naar voren, achter, leuning naar voren en achteren). Hierna functioneerde mijn stoelen prima.
 

tist

Actief lid
Las zojuist dat het wissen van de telefoon uit het geheugen ook een oplossing zou kunnen zijn, ga dat alvast eens proberen.
Ter info ik ben uit de omgeving Mechelen - Willebroek
 

Rallye

Forumguru
Dat was bij een Skoda van een nieuwer platform dan het jouwe, dus mogelijk gaat dat niet helpen. Maar “baat het niet, dan schaadt het niet”.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb destijds ook problemen gehad met het geheugen van de stoelverstelling (ook in een S2, maar dan uit 2011).
Daarbij is uiteindelijk de software van de module bijgewerkt, daarna werkte het prima.

Voordat de update gedaan was heb ik wel eens de module gereset door de stekker eruit te trekken (zit onder de bestuurdersstoel).
Een andere standaard oplossing is om de stoel een keer helemaal naar voren en naar achteren te doen.

Het zou zo moeten zijn dat de stoel gewoon blijft staan als je de auto met dezelfde sleutel opent (als je al een sleutel gekoppeld hebt).
 

tist

Actief lid
Heb allerlei zelf uitgetest zoals tel wissen module loskoppelen maar niets hielp.
Mijn "garagist" had nu blijkbaar een toestel zodat hij alles kan uitlezen, heeft ook de onderhoudsbeurd kunnen resetten.
Bij het uitlezen van de stoel gaf hij een fout, uitlezen kon niet de module weigerde zich te laten uitlezen.
M.a.w dat ding zal dus defect zijn, kan er dan nog bij met al de andere negatieve ervaringen.
Ga dat niet laten of zelf vervangen het is dan zomaar zoals het is.
Weer een bevestiging voor een volgende VAG wagen .... nee bedankt.
 

Bakkertje

Forumguru
Heb je de stekker al eens uit de module getrokken en opnieuw erin gestoken @tist?
Je kunt er heel makkelijk bij, module zit gewoon onder de stoel, uit mijn hoofd zitten er 2 stekkers aan.
 

Hakar

Donateur
Mijn "garagist" had nu blijkbaar een toestel zodat hij alles kan uitlezen
Wil dus niet zeggen dat die garagist ook alles kan met dat toestel wat er ook met VAGCOM kan.
Ik heb ook een toestel, zij het uit China.
Daarmee kan ik codes lezen en codes wissen.
Handicap van mijn toestel is dat het schijnbaar niet alle codes kan lezen, dus ook niet alles kan wissen.
Dieper onderzoek met VAGCOM zal wenselijk zijn in mijn ogen.
 
Bovenaan Onderaan