Uitlopen

We hebben sinds ongeveer een half jaar een Scala van 2020, een fantastisch rijdende auto, heel stil en ruim van binnen en een ruimen kofferbak.
Ik heb met heel veel verschillende auto's gereden maar het valt me op dat onze Scala heel lang uitrolt, of hoe je het ook noemen wilt.
Hij staat op Michelins, misschien dat dat iets verklaart maar ik heb nooit eerder beleefd dat ik zo ver voor de verkeerslichten het gas los kan laten en dan nog met een snelheid bij het verkeerslicht aankomen die niet hinderlijk is voor wie achter me rijden. Klasse.

Tees

Donateur
Welke motor zit erin? De TSIs hebben een tamelijk lage compressieverhouding, waardoor ze heel beperkt op de motor remmen, en hoe kleiner de motor hoe meer dat geldt.

Maggy

Forumguru
Komt mij bekend voor, ik was gewend om op de motor af te remmen ( na tig diesels-), en nu een 1.0 tsi (Karoq), ik moet bijremmen, en van het najaar in de Vogezen, al helemaal. Daar was ik even niet op voorbereid. Inmiddels weet ik het, en gebruik ik het in mijn voordeel.

Canon-Eye

Forumguru
het valt me op dat onze Scala heel lang uitrolt
Niks bijzonders voor een TSI - als ik bij 80 km/u op 500-600 meter voor een rotonde het gas loslaat, dan moet ik ook nog bijremmen om niet met 50 die rotonde te moeten nemen.
Wat ik dan nog wel eens doe (mits er geen verkeer kort achter me zit) is heel simpel: het gas al op 800+ meter loslaten, soms in combinatie met de DSG in Manual en dan handmatig 2 stappen terugschakelen. En dan nog is het afremmende vermogen van mijn 1.0TSI voorzichtig gezegd "niet overtuigend". Het is niet anders...

Pindasaus

Forumguru
Uit je (transit) bericht over start-stop maak ik op dat je een automaat hebt. Die kan in de vrij uitrollen. Dan rem je dus helemaal niet af op de motor. Misschien kan je in het infotainmentsysteem aanvinken dat de auto in de versnelling moet uitrollen in plaats van de vrij.

kevinbel

Actief lid
Let wel, dat ie in de vrij verbruikt tov gewoon laten rollen in de versnelling, dan verbruikt ie in feite niks.

Maar heel herkenbaar, ik heb een rapid 1.2tsi en ik laat elke dag hier bij het einde van de A256 het gas los 1km van te voren. Bij de stoplichten rij ik nog 60 en moet iets afremmen om de scherpe bocht te maken xD

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een handgeschakelde TSI met 115PK, het uit laten rollen doe je het best in de versnelling want dan wordt er geen brandstof gebruikt door deze toch al zuinige motor.

Canon-Eye

Forumguru
Uit je (transit) bericht over start-stop maak ik op dat je een automaat hebt. Die kan in de vrij uitrollen.
Dat kán automatisch bij sommige modellen - dat is de zgn. zeilfunctie - maar zeker niet bij alle. Mijn Leon bv. kan het niet (behalve uiteraard als ik hem in N zou zetten, hetgeen ik nooit doe) dus bij gas loslaten zakt het actuele verbruik op de display meteen naar 0,0. Desondanks slechts een zeer trage afname van de snelheid.

Herkenbaar. De Octavia heeft dze functie ook en nodigt mij uit vaker het gas los te laten om benzine te sparen.

Mijn Kamiq met een 1.0 liter 95 pk handbak heeft hetzelfde. Ruim voor een bocht/rotonde het gas loslaten en lekker in de versnelling laten staan. Lekker zuinig!

JeSko

Forumguru
Even inpikken hier, afgelopen vrijdag bij de rit naar Nederland voor het eerst in anderhalf jaar de auto in eco gezet :maakmegek: ik wissel wel eens tussen sport en normaal, maar nooit eerder heb ik de eco stand gebruikt. Ik verbaasde me dan ook toen de auto leek te "zeilen", zoals hier omschreven. Is dit de zogehete uitloopfunctie? De bak geeft ipv D of S de letter E aan, bij gas los gaat hij dan echt uit versnelling zo lijkt het haast? De verbruikscijfers in de BC vallen dan ook weg. Het begon als een running joke met mijn broertje, " kan dat ding ook zuinig zijn? Waardoor ik al grappend zij, hij heeft wel een eco stand :tongue:

hemi24

Forumguru
@JeSko : Volgens de handleiding heet dit de nullaststand:

1746353570975.png

Bij de nieuwere wagens met mild hybrid techniek wordt dan ook nog eens de motor uitgeschakeld en dan heet het officieel zeilfunctie.

EdK

Forumguru
Maar goed hoe veel zuiniger was hij nu ?
Want ja in NL betaal je een vermogen om die tank te vullen dus wil je ook weten of op Eco rijden dan zin heeft... :pieker:

Bovenaan Onderaan