Uitlaatspruitstuk

Camilio

Nieuw lid
Dag allemaal,
Ik weet niet of ik bij het juiste eind heb, ik ben handig maar een leek op het gebied van auto's. Hieronder enkele foto's. Het probleem: Waar je de lambadasonde in vast draait is afgebroken van het uitlaatspruitstuk ( mogelijk heet dat anders, maar ik wordt vast gecorrigeerd). Mijn vraag is of dit makkelijk te lassen is? Want het lijkt in eerste instantie niet uit een geheel. Echter weet ik ook niet of dit gietijzer is of niet. Mijn eigen garage is met vakantie. Dus als dit makkelijk te lassen is dan zoek ik snel even een andere garage op. Ben benieuwd naar jullie reactie. Uiteraard zal ik mijn garage vragen om daarna te kijken naar het onderliggend probleem, want dit lijkt slechts een symptoom.
 

Bijlagen

  • skoda3.jpg
    skoda3.jpg
    359,8 KB · Weergaven: 24
  • skoda 2.jpg
    skoda 2.jpg
    373,2 KB · Weergaven: 24
  • skoda 1.jpg
    skoda 1.jpg
    371,6 KB · Weergaven: 24

Kevermotor

Nieuw lid
Voor zover ik het op de foto's kan zien dan hebben we het hier over een gietijzeren uitlaatspruitstuk en een stalen draadbus waar de lambda in geschroefd zit. De draadbus is (bij het verwijderen van de lambda sonde ?) op de verbinding afgebroken, en nu moet deze weer rondom gasdicht worden vast gelast. De moeilijkheid bij gietijzer is dat het een bros materiaal is vanwege het hoge koolstof gehalte. Het kan niet veel mechanische belasting aan, en scheurt vrij snel. Als je gaat lassen breng je plaatselijk veel warmte in het materiaal, en dat geeft interne spanningen die tot scheurvorming kunnen leiden. Daarom wordt het materiaal vaak voorverwarmd, en langzaam afgekoeld. Bovendien las je 2 verschillende materialen aan elkaar, en daarvoor heb je speciaal toevoegmateriaal nodig. Kortom: het lassen van gietijzer vergt de nodige kennis en ervaring, en ik weet niet of de garage die kennis heeft. Je zou ook eens bij een machinefabriek of een lasbedrijf kunnen vragen of zij dat kunnen.
 
Bovenaan Onderaan