Uitlaatdruk

WV62

Lid
Goedenavond,

Mijn Kodiaq 1.5 TSI DSG modeljaar 2020.
KM stand 69000.
Kan iemand mij aangeven wat de maximale uitlaatdruk mag zijn VOOR de turbo.
Dus gemeten op de uitlaatdruksensor welke boven op de cilinderkop gemonteerd zit aan de uitlaatzijde.

Waarom; ik krijg regelmatig de melding dat de druk voor de turbo te hoog is bij hogere snelheden 150+ op lange afstanden.
Eveneens verlies te motor vermogen.

Druksensor is inmiddels vervangen geen verbetering.

Uitlaatsysteem is helemaal nagekeken op beschadigingen, deuken, knikken enz. Alles ok.

Langere afstanden gereden met een toerental tussen 4000 en 4500 rpm om het uitlaatsysteem, roetfilter te regenereren. Geen verbetering.

Uitlaat vanaf het midden naar achteren gedemonteerd, geen verbetering behalve een mooie sound.

Pon is inmiddels benaderd kan geen oplossing aandragen.
Tuning bedrijven benaderd weten geen oplossing.

Ik hoop dat forumleden mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor de moeite,
 

brepus13

Forumguru
Een 1.5 TSI heeft geen roetfilter. Dit is alleen bij de diesels...

edit: de 1.5 tsi heeft toch wel een roetfilter.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Er zijn trouwens een aantal vag specialisten onder de tuners zoals vag techniek, vvt, jd tuning en hartog. Heb je een van die al benaderd? Kan me bijna niet voorstellen dat die geen oplossing hebben. ( en mochten die het niet meer weten dan ben ik bang dat dit forum je ook niet verder kan helpen want hun expertise is groter ben ik bang )
 

Gbn

Actief lid
Turbodruk sensor op de uitlaatzijde van het blok ?
uitlaatgassen worden gebruikt om de turbo te laten draaien, maar turbodruk wordt opgebouwd aan de inlaatzijde.
Of men heeft weer wat nieuws uitgevonden.
Als er daadwerkelijk meldingen zijn van turobdruk te hoog, zal de sensor in het inlaattraject dat gemeten hebben, lijkt mij. Zo ben ik het tenminste van TDI's, maar ook van de Benzine motoren gewend.

Laten we beginnen met checken wat de daadwerkelijke foutmelding/foutcode was die opgeslagen is
Gerard
 

WV62

Lid
Bij de 1.5 TSI zit een druksensor voor de turbo.
Meet de druk in het uitlaatspruitstuk voor de turbo.

Melding komt in dashboard maar na starten is deze blijkbaar gewist.
 

Antera

Donateur
Word in het filmpje uitgelegd kan dus goed een sensor of iets anders zijn. Word echt een goede diagnose zien te stellen met een skope enz
 

WV62

Lid
Voor de verduidelijking hierbij schematische weergave waar de druksensor is geplaatst.
Zoals je ziet is de druksensor gemonteerd in het geïntegreerde uitlaatspruitstuk in de cilinderkop voor de turbo.
 

Bijlagen

  • pressure sensor.gif
    pressure sensor.gif
    24,7 KB · Weergaven: 31

Ronnie

Forumguru
Zou het misschien kunnen dat de turbo niet optimaal draait, en zo de uitlaatgasstroom belemmeren dus de spruitstukdruk doet oplopen?
 

WV62

Lid
Het vreemde is dat ik het vermogen 110 kw bij 4200 rpm probleemloos haal. Gemeten op rollenbank.
Echter op langere afstanden en hogere snelheden komt de melding in het display.

Mijn inziens als er opstruktie in het uitlaatsysteem zit moet de melding relatief snel komen en kan het vermogen niet gehaald worden..
Zowel de Dealer en Pon hebben geen verklaring.
Inmiddels contact gehad met TVS. Deze hebben nog geen verklaring maar eind volgende week gaan ze bij TVS proberen een oorzaak vast te stellen.
 

Gbn

Actief lid
Ok, weer wat nieuws geleerd met een turbodruk sensor voor de turbo.
Uit de foutmelding (tenminste, de generieke welke verwijst naar katalysator, niet turbodruk sensor) maar is af te leiden dat de sensor een verkeerd signaal geeft, of aan de massa ligt.
vergeet niet de bedrading vanaf sensor naar centraal systeem te volgen, op beschadigingen etc. Heb ooit een dieseltemperatuur sensor melding gehad, sensor vervangen, bleek 2 weken later aan de kabel te liggen die door een beschadiging tegen het schutbord=massa lag te schuren.
 
Bovenaan Onderaan