Uitlaat lawaai.

Blackciti

Senior Member
Al eens rondgekeken maar kan niets vinden over uitlaten.

Mijn uitlaat, hoewel hij nergens lek is, maakt de laatste tijd wisselend meer of minder lawaai. Dan moet je denken aan een luide brom bij bepaalde toeren en tijdens accelereren. Ik ervaar het als behoorlijk storend.

Nu vermoed ik dat de in de schotten in de demper in de loop van de tijd los zijn gaan zitten en de ene keer wel en de andere keer niet op hun plaats blijven zitten en dat daardoor het verschil in bromgeluid ontstaat.
Is er onder de mede forum leden iemand die bekend is met dit fenomeen?
 

AndreM

Forumguru
Wij hebben ervaring met een Citigo gehad waar het hitteschild los was gekomen.
De dealer heeft dit kosteloos weer vastgezet. En wil je een nieuwe, deze kost ongeveer €150,-
 

Blackciti

Senior Member
Dank voor jullie reacties mannen. :thumbsup:

Het luchtfilterhuis zit perfect op zijn plaats. Dat is onlangs nog opnieuw voorzien van nieuwe rubbers waarmee het wordt vastgezet. Dus dat is uitgesloten.

De uitlaat is gecontroleerd op lekkage en is lek dicht. Ook een los hitteschild is niet geconstateerd. Dus...? Zeg het maar.
Het vreemde is dat hij de ene keer meer en harder hol geluid produceert dan de andere keer. Ik heb al een en ander met de garage overlegd en die zegt dat inderdaad mijn suggestie van losse schotten in de demper nog zo gek niet was.

Het fenomeen hoorde ik voor het eerst bij stationair draaien waarbij plotseling de toon van het geluid en het volume veranderde. Sinds dien verandert het steeds, waarbij hij de ene keer stiller is dan de andere keer. Ik zal nog eens laten kijken of de uitlaat nergens af en toe in contact kan komen met de bodem van de auto. En anders wordt het een nieuwe demper monteren.
 
Bovenaan Onderaan