Typisch geluidje ventilator/kachel

Flodorf

Nieuw lid
Beste Skodakenners,

Sinds kort ben ik de eigenaar van een Octavia Combi uit 2020. Erg tevreden met de auto tot dusver!

Echter, ik zit met een geluid dat te horen is wanneer de ventilatie aanstaat. Ik kan het compleet niet plaatsen, in mijn vorige auto (Fabia) maakte uit zichzelf best wat herrie, dus daar zou het niet zijn opgevallen.

Het geluid valt mij het meeste op als ik stilsta met de auto, en is het best te horen als de start/stop functie de motor uit zet of wanneer ik de kachel aan zet me alleen het contact aan. Ik kan het geluid het beste omschrijven als een oude printer of fax machine die aan het printen is. Het heeft misschien ook wel wat weg van een harde schijf die druk bezig is. Ik heb het geprobeerd op te nemen met mijn telefoon, maar de geuploade versie naar youtube is een stuk minder duidelijk. Alleen op het volgende stukje van 6 seconden is het goed op te horen als je het volume flink opschroeft (geen gekke harde geluiden ofzo, maar vergeet niet je volume weer naar beneden te draaien). Op een gegeven moment hoor je een klik, dan zet ik de kachel uit.

Hierbij de link:

Dit geluid hoor ik best vaak en kan zelfs soms een lopende motor overstemmen. Het is afwisselend te horen, soms langere tijd achter elkaar met slechts korte rust pozen, en soms is het veel langer stil met af en toe een 'brom'. Het lijkt op verschillende plekken te horen te zijn, alsof er iets geregeld of bijgestuurd wordt bij de ventilators.

Airco aan of uitzetten maakt geen verschil, alleen als ik de hele installatie uitzet verdwijnt het. Spelen met de temperatuur lijkt soms het geluid actiever te maken, maar daar heb ik geen regelmaat in kunnen vinden.

Weet iemand wat dit is en of het normaal is?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Edit: nog een 2e filmpje:

https://youtube.com/shorts/eZpBAsJUk5A?feature=share
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Klinkt als een klep die in de war is.

Klep die de lucht stroomt.

Hoor je het geluid ook al wisselt tussen blaasrichting? Voor, voeten, raam?
 

Flodorf

Nieuw lid
Dank voor de reactie.

Ja, dan hoor ik het ook. Ik kan het er mee agiteren, dus als ie moet wisselen hoor je het altijd wel. Niet altijd overigens, soms verandert er niks aan de geluiden als ze al te horen zijn en ik switch tussen voeten en voor.

Hierbij nog een tweede filmpje, deze lijkt beter als je het geluid van het blazen kunt negeren.

https://youtube.com/shorts/eZpBAsJUk5A?feature=share
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Wat zou kunnen is dat die klep blijft wisselen terwijl ie dat niet hoort te doen

Kweetnie, maar als je het continue hoort, lijkt t niet juist te wezen.
 
Bovenaan Onderaan