Type en uitvoering

Jannes

Lid
Hallo mede Skoda rijders, ik ben nieuw op dit forum.
En hoop hier toch een hoop op te kunnen steken, en misschien op den duur ook anderen te helpen.
Heb de VCDS software af gevonden, allen de hardware nog nodig om te kunnen ontdekken.

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste Octavia Station ontvangen.
Is dit dan nog type 3, of is dat alweer een nieuwe versie ?

Heb daar diverse opties op laten zetten af fabriek oa:
- Lane Asist
- Xenon verlichting
- Dagrij verlichting
- Groot Scherm
- Dakrails
- Chromen lijsten
- DAB+
- Afneembare trekhaak
- Dot Matrix Display
- Etc

Nu zie ik hier onder andere veel afbeeldingen van het grote scherm.
Ik heb op mijn scherm de zenderlogo,s en ziet er anders uit.
Wel is ook de VIM actief, dus helaas niet kijken tijdens het rijden.

Ook de Lane asist werkt alleen als je het stuur echt vasthoud.

Verder wel wat wensen:
- Rain closing
- Vim
- Achteruit rij sensoren stoppen als de versnelling neutraal of in de 1 gaat
- Maak me gek !

Heb ik voor alles de Canbus hardware nodig.
Of zijn er nog features als verborgen menu,s etc.

Ik hoor graag van jullie.
 

ertromp

Forumguru
Welkom Jannes,

Voorstellen kan in het meet en greet gedeelte:

http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/

Om je O3 van allerlei tweaks te kunnen voorzien c.q. comfortaanpassingen te doen op je stuurmodules zijn er twee systemen gangbaar momenteel:

Vag Can Pro

VCDS van Ross Tech

Als je zelf dat allemaal wilt doen moet je inderdaad software en een OBD kabel kopen.

Voor VCDS:
http://www.priemus.nl/software-hardware/kits/micro-can.html

Of rechtstreeks bij Ross Tech in Amerika bestellen.

Voor Vag Can Pro (om die DVD te laten spelen)

http://www.diagnoses.biz/index.php?item=vag&action=page&group_id=25&lang=NL

Of rechtstreeks bij VCP / Matti in Polen bestellen.

Het is niet echt software waar je zo even op los gaat. Kennis en kunde zijn absoluut noodzakelijk.

Al vaker aangegeven hier door diversen op het forum: gebruik originele kabel en software!!!

Mocht je de aanschafprijs toch te hoog vinden dan zijn er forumleden die dat tegen betaling voor je kunnen instellen.

Bijvoorbeeld @Antera in Breda of bij mij in Apeldoorn of bij 1 van de anderen uit deze lijst:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/ledenlijst-vag-com.7288/
 

kansberg

Forumguru
Welkom, een mooie auto en een mooie optielijst!

Dat de sensoren uitschakelen als je de pook in z'n vrij of één zet, is normaal en het zal me dan ook verbazen als dit aan te passen is in VCDS. Het PDC wordt nu eenmaal geactiveerd door de achteruitrijschakelaar en op het moment dat je hem uit z'n achteruit haalt wordt het PDC gedeactiveerd.
 

Jannes

Lid
#Kansberg

Ik heb dat dan niet duidelijk aangegeven.
Mijn wens is dat het piepen gelijkt stopt.
Nu piept hij als ik wat nader, dan zet ik de auto in de vooruit.
En rij ik zeker 50 meter met een PIEP in het rond.
En zie mensen kijken, van wat heeft die dan haha.
Sorry voor de onduidelijkheid.
 

micky

Forumguru
Welkom, een mooie auto en een mooie optielijst!

Dat de sensoren uitschakelen als je de pook in z'n vrij of één zet, is normaal en het zal me dan ook verbazen als dit aan te passen is in VCDS. Het PDC wordt nu eenmaal geactiveerd door de achteruitrijschakelaar en op het moment dat je hem uit z'n achteruit haalt wordt het PDC gedeactiveerd.

Als je voor ook sensoren hebt gaat het systeem pas uit bij hogere snelheid en desgewenst ook automatisch aan bij het langzaam rijden, dus als voorbeeld, als ik gewoon op de snelweg in de file staat en er rijdt een motor vlak langs mij heen, dan begint het spul te piepen, zonder dat je een knopje hebt aangeraakt
 

micky

Forumguru
@Jannes in de BC kun je automatisch activeren van de sensoren uitzetten, dan gaat hij alleen aan als je ook daadwerkelijk de achteruit eerst hebt ingeschakeld of het systeem met de knop hebt aangezet.
 

Jannes

Lid
@micky

Ik heb alleen de sensoren achter zitten.
Is deze functie dan ook beschikbaar.
Zal er toch eens naar kijken.
Dank je..
 

AndreM

Forumguru
#Kansberg

Ik heb dat dan niet duidelijk aangegeven.
Mijn wens is dat het piepen gelijkt stopt.
Nu piept hij als ik wat nader, dan zet ik de auto in de vooruit.
En rij ik zeker 50 meter met een PIEP in het rond.
En zie mensen kijken, van wat heeft die dan haha.
Sorry voor de onduidelijkheid.

Volgens mij klopt er iets niet met jou parkeersensoren. :nono:
Die van mij stopt direct als ik de pook uit zijn achteruit haalt. :jaja:
Dus mijn advies, geen 50 meter rijden met een piep, maar in één rechte lijn naar de dealer om het op te laten lossen! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Badnews

Senior Member
Dat is afhankelijk van het aantal sensoren.
Als je park assist hebt, dus sensoren voorkant en zijkant, blijft het actief als je hem uit de achteruit haalt.
Pas bij hogere snelheid stopt deze automatisch (en gaat ook automatisch aan, zonder achteruit, als het systeem 'denkt' dat je gaat parkeren(is uit te zetten in een menu ergens))
 

wwter

Lid
ik denk niet dat je het Skoda kwalijk moet nemen dat ze "handsfree" rijden ontmoedigen.....

Ik vindt het ook irritant maar ben er toch wel blij mee. Ik krijg regelmatig een "reminder" van lane assist dat ik het stuur niet losjes met 1 hand moet vasthouden.... is uiteindelijk wel zo veilig.
 

Badnews

Senior Member
@AndreM Ik had niet gelezen dat Jannes alleen sensoren achter heeft. Bij de hoeveelheid opties die hij heeft, en het woordje Etc aan het einde was dit mij onduidelijk :) Jannes noemt de achtersensoren inderdaad, dus andere sensoren zouden dan niet aanwezig (hoeven) zijn.

Maar die piep, is dat de 'pas op, ik rij achteruit piep' voor omstanders (ik ken die niet op mijn O3, dus weet niet eens of ie wel bestaat) of de interne 'pas op obstakel detectie piep'?
 

AndreM

Forumguru
Klopt @Badnews, ik heb namelijk ook alleen sensoren achter en ik ken het fenomeen ook niet wat hij heeft. ;)
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
ik denk niet dat je het Skoda kwalijk moet nemen dat ze "handsfree" rijden ontmoedigen.....

Ik vindt het ook irritant maar ben er toch wel blij mee. Ik krijg regelmatig een "reminder" van lane assist dat ik het stuur niet losjes met 1 hand moet vasthouden.... is uiteindelijk wel zo veilig.

Krijg je nou geen bekeuring omdat je geen handen aan het stuur heb? :yeehaa:
 
Bovenaan Onderaan