Twijfels....

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Ik heb weer wat hoor,

Ik heb al redelijk wat dingetjes gedaan aan de S2 en wil eigenlijk nog veel dingen doen, ik ben ook gewoon verliefd op de auto in de korte tijd dat ik hem heb. Maar nu komt het, ik twijfel ernstig of de onkosten van een Diesel hebben wel opwegen tegen de km's die ik nog maar maak, ik kom nu misschien nipt aan 15.000 per jaar, binnenkort komt de Punto erbij voor korte afstanden, gevolg, de S2 zal meer stilstaan dan hem lief is.

Ik besef al te goed dat dit een auto is die moet rijden, rijden, en nog eens rijden om lekker in zijn vel te zitten, maar zoals de gezinssituatie er nu naar uit ziet lijkt het erop dat een Diesel houden het stomste is wat ik kan doen, waarom heb ik hem dan überhaupt gekocht? Wel, eerst en vooral omdat ik op slag verliefd was op de auto, en ik veel auto voor mijn geld kreeg, maar ook doordat we simpelweg meer km's dachten te gaan maken door een wijziging in ons dagelijks leven, een wijziging die uiteindelijk is achterwege gebleven. Waardoor we gewoon zoals vanouds eigenlijk beiden weinig km's maken.

Ik ben ook nog eens enorm bang dat ik op deze manier onnodige onkosten ga maken, met de roetfilter en EGR klep die als eerste de geest zullen geven. Intussen komt de nieuwe SuperB eraan, hebben ze in Belgie de LEZ regels strenger gemaakt ( weeral ) en de Euro 5 diesels zijn de volgende die er over 4 jaar aan moeten geloven ( of nog sneller als de regering weer maar eens dingen gaat veranderen ) gevolg, nog meer gaan betalen en mijn S2 zijn waarde keldert dat het geen naam heeft, waardoor ik er over 4-5 jaar niets meer voor zal kunnen krijgen, ondanks dat het ook dan nog gewoon een klasbak is.

Ik wil zowiezo Skoda blijven rijden, daar is geen enige discussie over mogelijk en ik wil eigenlijk ook geen ander merk rijden, zeg natuurlijk nooit nooit maar ik heb werkelijk nul redenen om iets anders dan Skoda te gaan rijden. Ik ben dus, voorzichtig, aan het kijken naar een Benzine, een Skoda offcourse, SuperB's vallen al af, in mijn budget vind je er gewoon geen op Benzine, en S3's zijn gewoon nog te duur, dus rest eigenlijk enkel de Octavia of een Yeti, van de Octavia zijn er wel enkele, maar ik ben bang voor de combinatie kleine benzine motoren/grotere auto, ook ga ik sowieso moeten inleveren op opties, omdat de meeste Belgische Octavia's binnen mijn budget niet zo dik in de opties zitten ( dit zijn meestal ambition's ), en leder ga ik sowieso niet meer hebben dan maar wil ik eigenlijk niet meer missen, ook stoelverwarming zit er vaak niet op, ook iets wat onmisbaar is geworden. Ook een Yeti is een optie, maar voor de Yeti gelden dezelfde zorgen als voor de Octavia. Fabia's vind ik leuk, maar zijn me net wat te klein en ontberen vaak stoelverwarming etc etc, in België dan.

Een hele boterham, maar ik ben echt wel einde raad, ik zit hier al een kleine poos mee, de wetgevingen, persoonlijke situatie, en wat velen rondom mij zeggen ( dump je Diesel nu het nog kan ) doen mij enorm twijfelen. Het klinkt belachelijk, een auto na aankoop weer zo snel willen weg doen, maar de situatie is wat het ( geworden ) is. Ik ben enorm fier op mijn S2, mijn hart zegt houden, mijn verstand zegt wegdoen nu het nog kan.

Wat denken jullie, of beter, wat zouden jullie doen?
 

brepus13

Forumguru
Dit is precies waarom ik mijn S2 weggedaan heb... eenzelfde S2FL met zelfde opties maar dan benzine was nauwelijks vindbaar en behoorlijk kostbaar. Daarom voor een goed aangeklede O3 benzine gekozen met dsg.
 

Duijzer

Donateur
Ik rij een Octavia 3 Diesel, en ook 15.000 km per jaar. 2 jaar geleden uit Duitsland gehaald toen men begon met diesel pesten. Ik had hem niet duur. Benzine had een stuk meer gekost, en ik hou gewoon van diesel. Lage brom, veel koppel. Egr weggeschreven, ik verwacht een lange levensduur. Ik rij ze over het algemeen lang, dus restwaarde is minder belangrijk. Ik betaal wel wat meer belasting in NL, maar dat heb ik op de aanschaf al verdiend. In NL scheelt het 35/40ct per liter en je komt verder op een tank. Dus qua kosten valt het mee. Ik ben nog steeds blij met m’n dieseltje....
 

JeSko

Forumguru
@Duijzer

Egr wegschrijven is in BE geen optie meer, de keuringen kunnen dat sinds 2019 zien door geavanceerder materiaal, die mannen gaan ze er stilaan genadeloos tussen uithalen, idem voor weggehaalde roetfilters ( zelfs als de behuizing van de filter er nog zit ). In BE scheelt het 30 cent denk ik momenteel, inderdaad nog altijd een groot nadeel van Benzine, je doet er minder km's mee.
 
Welke benzine uitvoering je ook koopt; koop geen auto met het 1.8L CCDA of 2.0L CCZA blok.
Beide blokken staan bekend om een zeer hoog olie verbruik met onvermijdelijke revisie tot gevolg.
Oorzaak; zuigerveren te smal en raken verstopt.

Ook de 1.4L twincharger kun je beter laten staan (dus met turbo én supercharger).
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ook een Yeti is een optie, maar voor de Yeti gelden dezelfde zorgen als voor de Octavia.
Laten we wat betreft de Yeti Ambition even stellen dat dit al een rijk uitgevoerde wagen is !
Had er zelf één een 1,4TSI ambition en kon toendertijd met VCDS nog veel aanzetten waardoor ik veel luxer reed dan standaard ambition

Heb ff zitten kijken op een site in B en kwam deze tegen

https://www.2dehands.be/a/auto-s/sk...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Nu is me frans heel slecht maar wat ik aan gegevens zie staan dan is dit geen slechte wagen met een Km stand waarbij je mag zeggen " net ingereden "
Ga in iedergeval niet voor de 1,8TSI daar deze veel olie problemen hebben ...

En tsja ken verder de wetgeving in B niet maar ga er maar van uit dat de Benzine wagens ook gaan komen, die regeringen willen ons toch allemaal elektrisch zien gaan rijden...

Ga je voor 1,2TSI dan is het raadzaam om hem met een stage 1 te laten tunen waardoor hij net even beter zal rijden
Maar dat zal @Rosinfield je haarfijn uit kunnen leggen daar hij een 1,2TSI heeft gehad
 

JeSko

Forumguru
@Disaster-Master

Bedankt voor de waarschuwing, een verwittigd man is er twee waard:thumbsup:als ik een andere zou kopen zou het, zowiezo, wel eentje zijn vanaf 2014, ik weet niet of er toen nog blokken gemaakt zijn die slecht waren?

@EdK

Wel een mooie uitvoering ja, Xenon is top, dat hebben maar weinig Belgische Octavia's en Yeti's, maar geen leder vind ik erg erg erg jammer. Hogere zit is wel een pré! En ja de Benzines gaan ook komen, maar dan nog ben ik met mijn weinig km's beter af denk ik met benzine, op deze manier gaat mijn Superb snel naar de Filistijnen ben in bang. Plus dat in België de taksen voor een Diesel dubbel zo hoog zijn.

@Jewepe

Inderdaad en daar stopt het voor mij al gelijk, ik vind Seat te jong qua imago voor mij en het spreekt me ook totaal niet aan, het zijn nette degelijke wagens ( mss momenteel zelfs beste VAG koop budgetgewijs gezien ), maar op de nieuwe Leon Hatchback na zeggen ze me niet veel. :nono:
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ongezien hoe groot het verschil in aanbod is tussen BE en NL trouwens. België amper 80 resultaten, NL ruim over de 500.:banghead:

20200109_065229.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Duijzer

Donateur
Als je gaat importeren zou ik zeker ook in Duitsland kijken. Dat zijn vaak complete uitvoeringen. Tegen redelijke prijzen.
 

Henrik

Forumguru
Die link die @EdK plaatste betreft wel een hele mooie Yeti! Dat facelift model spreekt mij ook nog wel aan! Leder is ook achteraf in te bouwen. Zijn een hoop gespecialiseerde bedrijven die zich daar op toeleggen. Misschien is dat nog een optie voor je? Hoewel ik ook in auto’s mét en zónder leder heb gereden. Beiden hebben voor- en nadelen. Leer is zeker een gevoel van luxe, maar heb je het niet, dan went dat ook snel. Zou voor mij persoonlijk een pré zijn, maar geen eis.
 

JeSko

Forumguru
@Duijzer

Importeren ga ik denk ik niet doen, ik zou graag mijn S2 gewoon inruilen bij een garage voor een Octavia of Yeti van dezelfde waarde, ik heb geen zin in bijleggen en importeren is teveel gedoe. Tenzij ik een dealer vind die bereid is dat te doen voor me, maar welke dealer gaat een Euro 5 diesel nog willen ruilen tegen een Benzine, die mannen weten ook dat ik een zwakke onderhandelingspositie heb met men Diesel natuurlijk.

@Henrik

Leder is voor mij ook niet onmisbaar, maar ik vind het luxe gevoel wel echt iets waar ik telkens van geniet in men S2, stof voelt veel minder premium aan jammer genoeg. Dat is mss een optie ja, al zit dat nooit zo mooi als origineel word hier gezegd. En idd als het een Yeti word, dan zowiezo de FL versie, de vorige vond ik niet zo mooi door die ronde lampen vooraan.

@Disaster-Master

Ik zou zowiezo graag een even oude auto als mijn huidige hebben, dus minimaal 2014, misschien 2013 ... Maar dat is het dan ook.
 

Henrik

Forumguru
Ik heb ooit een Ford Focus gereden waarin achteraf leder was ingebouwd. Ik kan je zeggen dat dat niet van origineel te onderscheiden was, behalve dan dat de kleur origineel niet te leveren was. Was een zwarte auto met amaretto-kleurige lederen bekleding. Zelfde kleur als destijds std. bij Audi verkrijgbaar was. Echt een topcombinatie. Vereiste bij leder zou wel zijn dat er ook stoelverwarming in zit voor mij. Die optie is trouwens wel tot eis verworden bij mij . Ook voor stoffen stoelen.

Maar voor de kwaliteit van inbouw zou ik het niet laten om de optie voor plaatsing achteraf in ieder geval te onderzoeken.

Volgens mij kan @B.Stuurder je ook nog wel wat vertellen over zijn ervaringen met inbouw van leder achteraf.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik vind Seat te jong qua imago voor mij
Nou, de Lean ST ziet er toch redelijk ingetogen uit hoor... De mijne (mét 3-traps stoelverwarming!) is dan ook nog eens donkergrijs dus ondanks mijn leeftijd (die ongetwijfeld een stuk hoger is dan de jouwe) voel ik me daarin toch echt niet out-of-place.
En onderhuids is het gewoon een VAG-produkt dat volledig vergelijkbaar is met de Skoda Octavia.
Ga er gewoon eens eentje proberen, zou ik zeggen - je zult verrast zijn... ;)
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Hmm misschien wel ja, ze zijn wel een stuk beter geprijsd dan de doorsnee Octavia's, hoe zijn ze qua algemeen gevoel en luxe? Is het vergelijkbaar met een S2? Aangezien de Leon een beetje de tegenhanger van de SuperB is en de Ibiza break van de Octavia?

@Henrik

Het overwegen waard dan misschien, het is fijn om weten dat zoiets kan en goed gedaan word, het zou bv jammer zijn een goede auto enkel en alleen te moeten laten staan omdat hij geen leder heeft...
 

Canon-Eye

Forumguru
@WhiteSuperB Ik kan de Leon niet vergelijken met een Superb want die heb ik nooit gereden. Hij voelt wel ongeveer zoals de Octavia2 die ik zelf ooit 4 jaar heb bereden en de O3 waarin ik weleens meerijd. Hij staat ook op hetzelfde platform als de O3, zij het dat de netto ruimte als gevolg van de wat meer afgeronde vormgeving een haartje minder zal zijn. Maar nog altijd ruimschoots groot genoeg - het is voor mij in meer dan 50 jaar autorijden de eerste auto waarin ik de zetel niet standaard in de allerachterste stand moet zetten nadat mijn vrouw ermee heeft gereden... en dan kan ik nog ruim achter mezelf zitten.
Een uitgebreide testrit is de beste methode om een auto te leren waarderen, of juist niet. Ik kreeg de auto (demo en tevens dienstauto van de chef-verkoop bij een grote dealer) zelfs een heel weekend mee zodat mijn vrouw en ik hem allebei uitvoerig konden proberen.
 

Henrik

Forumguru
Ik kan de LEON goed vergelijken met de Octavia. Mijn vader rijdt in een nieuwe LEON en ik heb zelf een O3 gereden. Mijn gevoel: de O3 komt veel degelijker en luxer over. Ik vind de afwerking van SEAT in het interieur minder verfijnd dan bij Skoda. Daarnaast heb je in de O3 het gevoel dat je meer ruimte hebt. Multimedia in de O3 vind ik persoonlijk ook beter/mooier. Maakt dat de LEON een slechte wagen? Zeker niet. Is ook gewoon een degelijk product en qua ergonomie en bediening nagenoeg gelijk aan de O3. Maar toch vind ik de beleving iets minder voornaam dan in de Skoda.

Maar laat je vooral niet te veel door ons beïnvloeden. Ervaar het zelf. Maak proefritten, bekijk beide wagens in levende lijve en trek daaruit je eigen conclusies. :thumbsup:
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, en inderdaad, gaan rijden is uiteindelijk altijd hetgene wat voor jezelf kan uitmaken of je een auto wilt of niet, klinkt in ieder geval veelbelovend. Zelf ben ik trouwens maar 1.78 dus ik heb dat issue nooit gehad in mijn auto's, beenruimte is voor mij dus al snel goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan