Twijfel staat toe!

Beste Skoda liefhebbers.

Momenteel rijden wij in een Fabia 1.9SDI uit 2005 met 350.000km op de klok. Wat is dat een betrouwbare auto. Naast een jaarlijkse apk+beurt nooit wat mee! Maar de airco is er mee opgehouden, een lager hoor ik en de distrib.riem moet vervangen worden. Kortom we zijn opzoek naar een andere.

In mijn hoofd wist ik het al... het wordt een Fabia 1.2tdi Greenline! zuinig en goedkoop in aanschaf.

Maar na lezen op (dit)forum en google slaat de twijfel toe omdat ik lees over hardnekkige EGR en roetfilter problemen. Ik zit nu te denken aan meerdere auto's, maar welk van onderstaande auto's/motoren is het meest betrouwbaar?

extra info: we rijden 25k p/j zowel lange als wat kortere ritten en geregeld met aanhanger

Fabia 1.2tdi greenline
Fabia 1.4tdi
Fabia 1.6tdi

of misschien toch:

Octavia 1.9 tdi
Octavia 1.6 tdi

Graag jullie expertise
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
:mad: Ik had een heel verhaal met uitleg gepost, maar zie het niet staan. Blijkbaar vergeten om de reageer knop te gebruiken. Ik zal het binnenkort opnieuw plaatsen, maar in het kort komt het er op neer, dat je al een dieselrijder bent, dus waarschijnlijk op een andere manier gebruik van je auto maakt, dan iemand die puur vanwege het bijtellingsverhaal voor een greenline (diesel) heeft gekozen.
 

Import Yeti

Forumguru
Ik heb inmiddels goede ervaringen met het 1.6 TDI blok. Schijnt tevens ook een sterk blok te zijn....
En met het 1.9TDI blok heb ik tot 2012 probleemloos 290.000KM mee gereden.
 

Falcon

Donateur
Dan zou ik toch eerder gaan voor een Octavia 1.6TDI. Maar goed dan hebben we het ook gelijk over een andere prijsklasse.

Zou je ons anders het volgende kunnen vertellen:
- Budget (zonder inruil)
- Kilometers in het jaar (gemiddeld)
- Min. opties
- Station of Hatchback
- Citigo ruim genoeg?

Zoekt wat lekkerder mee ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
En ook niet helemaal onbelangrijk: hoe zwaar is die aanhanger?

Ter overweging:
Ik heb er binnen NL ook wel eens een anderhalfpaards trailer achter gehad met een stevige Haflinger (officieel een pony, maar gezien de schofthoogte ziet men hem ook wel als een klein paard) erin, samen zo'n 1200 à 1300 kg. Dat ging probleemloos, ook bij de snelwegklimmetjes (bruggen en viaducten), wat echter geen garantie is dat hij het met onze binnenkort op te halen caravan van <1000kg naar verder weg gelegen bestemmingen ook lekker zal doen.

Dat gaan we dus deze zomer ervaren - waarbij ik naar de prestaties bergafwaarts bijna nog benieuwder ben dan hoe-ie het bergopwaarts gaat doen. Dit vanwege de ervaringen met de solo-auto in de lange en vooral diepe Noorse tunnels. Het motortje bracht ons steeds moeiteloos omhoog, maar afdalend biedt het heel weinig (té weinig) tegenspel tegen de zwaartekracht. Dat scheelt minstens 1 en vaak wel 2 versnellingen...
Dus dit zou - samen met het max. trekgewicht van 1000kg - nog wel eens een reden kunnen blijken om toch naar iets anders uit te kijken. Die caravan mag namelijk wel 1200 kg wegen, maar met de Fabia ervoor moet ik dus erg uitkijken met de belading en eventueel wat zwaardere spullen in de auto vervoeren.
 
- Budget (zonder inruil) max 9.00 euro
- Kilometers in het jaar (gemiddeld) 25.000 km
- Min. opties. NAV, CC, ECC, trekhaak
- Station of Hatchback Station ivb 2 kinderen
- Citigo ruim genoeg?
- we willen een caravan van max 1000kg trekken. We rijden regelmatig met aanhanger voor openhaardhout. Tot nu toe trekken we alles met de SDI. Een prima trek auto maar toch iets sloom, maar wel een buffel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan valt de Citigo af denk ik.
Dat denk ik ook, want daar mag waarschijnlijk op z'n allerbest een fietsdrager achter. Althans, in de configurator van Skoda is er voor de Citigo geen enkele motor te vinden waarbij een trekgewicht is vermeld - dit in tegenstelling tot andere Skodamodellen.
 

ertromp

Forumguru
- Budget (zonder inruil) max 9.00 euro
- Kilometers in het jaar (gemiddeld) 25.000 km
- Min. opties. NAV, CC, ECC, trekhaak
- Station of Hatchback Station ivb 2 kinderen
- Citigo ruim genoeg?
- we willen een caravan van max 1000kg trekken. We rijden regelmatig met aanhanger voor openhaardhout. Tot nu toe trekken we alles met de SDI. Een prima trek auto maar toch iets sloom, maar wel een buffel.

Voor dat budget van 9.00 euro wordt het hooguit deze in 1:43

image.jpg

Zonder gekheid:

Ik zou dan maar eens oriënteren naar een O2 hatchback in diesel uitvoering.
Een bak ruimte waarmee je veilig een caravan / aanhangwagen kunt trekken met plenty ruimte voor de kids op de achterbank.
Als je dan voor een Elegance versie gaat heb je zeker de opties die je opsomt
 

laagvlieger

Forumguru
EGR en roetfilter krijg je met alle moderne diesels vroeg of laat mee te maken, veel hangt ook af van de rijstijl. Je bent een SDI gewoon, oerdegelijke motor. Wat snelheidsbeleving betreft ga je er zelfs met een 1.2 TDI op vooruit.
Voor jouw budget kun je een mooie en jonge Fabia (vanaf 2010) kopen met veel opties.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je voor een Fabia Greenline kiest, zorg dan dat je een facelift model uitzoekt (vanaf MY 2011 denk ik?).
Dan zie je 's nachts ook nog wat...
 

jalex_h

Forumguru
Prijs ex BPM???
Dat is raar, want hij is wel NL gekentekend.
Wel even opletten met die reclame op de achterklept. Ik weet uit ervaring dat, ook al is die verwijderd, nog wel een paar keer aftekende waarna je de weer flink aan de poets kunt.
 
Bovenaan Onderaan