Tweederde Autovisie-lezers ziet terugkeer politie-Porsche zitten

Fabia

† In Memoriam
Porsche 911 991 politie-porsche Foto: Computer-illustratie: Jasper van der Heiden
wo 29 feb 2012, 07:30 11
Tweederde Autovisie-lezers ziet terugkeer politie-Porsche zitten

AMSTERDAM - Liefst 2.300 stemmen werden er afgelopen week uitgebracht op de stelling 'De politie-Porsche moet terugkeren'. Iets meer dan tweederde van de deelnemers reageerde positief op de vraag.


Het overgrote deel van de Autovisie-lezer vindt dat een agent in een Porsche gezag uitstraalt en 23% geeft aan dat de komst van een snelle politie-auto nodig is omdat auto's tegenwoordig harder kunnen rijden dan vroeger. Daarentegen, negen procent vindt dat een al dan niet onopvallende Volvo of Mercedes als politiewagen voldoende is. Zij kiezen voor de optie: "je hebt tegenwoordig niets aan het prestatiepotentieel van de Porsche." Exact zes procent is het er mee eens dat de politie een snelle sportwagen kan gebruiken, maar geeft aan dat dan voor een supersportwagen als een Ferrari of Lamborghini moet worden gekozen in plaats van een Porsche. Zeventien procent van de deelnemers geeft aan dat de investering in een politie-Porsche te hoog is.

S4 of V50

Een Hagenees wil niet voor de aankoop opdraaien. "Ik denk dat de gemiddelde Nederlander schrikt wat de overheid voor een 'normale' dienstwagen neerlegt". Frans uit Zoetermeer reageert: "Nee, natuurlijk niet. Qua kostenplaatje past dat echt niet meer in deze tijd. Andere, minder opvallende auto's met meetapparatuur aan boord voldoen even goed." Jan uit Driebergen is duidelijk: "Absoluut niet als je weet hoe duur het was om de Porsches vroeger op de weg te houden met hun kilometrage. Gewoon een rappe diesel. Nu maakt elk merk snelle auto's. Een Audi S4 of een Volvo V50 moet volstaan. Willen ze iemand aanhouden dan roepen ze een collega die verderop rijdt maar op. Macho gedrag op kosten van de belastingbetaler!"

300 KM/H

Erik uit Zeewolde ziet niet in waarom de politie-Porsche zijn intrede moet maken. "Met de toepassing van de juiste opsporingsmethodieken en de inzet van de politie waarvoor ze zijn, is dat stukje symboolwerking overbodig." Een medewerker van Politie Limburg Zuid hoeft geen Porsche, Ferrari of Lamborghini in het wagenpark. "Wij hebben geen sportwagens nodig om ons werk goed te verrichten. Dit gaat weer helemaal nergens over! Politie in Porsches. Waarom niet in Ferrari's of Lambo's? Laat ze het geld alsjeblieft aan betere projecten uitgeven. Alsof wij met 300 km/h moeten gaan rijden."
"Ik vond de Volvo 850's van de KLPD veel spannender. Effectief waren deze rijdende bakstenen net zo snel en veel minder opvallend. En aanzienlijk minder prijzig dan de Porsches," aldus een lezer uit Emmen. Oud-vrachtwagenchauffeur Kees Bosman uit Akersloot hoopt dat met de aanwezigheid van een politie-Porsche de automobilist fatsoenlijker gaat rijden. "De politie-Porsches zijn in het verkeer van vandaag onmisbaar. Als ik met mijn zoon meerijdt, weet ik niet wat ik zie. De één is nog gekker dan de ander. Hier zouden de Porsche's misschien verandering in kunnen brengen."
A. Goumare uit Arnhem, schrijft: "Natuurlijk moet die terugkeren! Misschien als Boxster maar dan ook met de werkwijzen en het optreden zoals dat bij de Algemene Verkeersdienst (AVD) gebruikelijk was: netjes voorstellen, naambordje op, opvoedend optreden (niet altijd verbaliserend), niet tutoyeren naar het publiek en tevens het credo van de oud-commandant van de AVD aanhouden: het publiek is niet onbehouwen; het reageert domweg op de handelwijze van de diender."

Bron: Autovisie.
 

MarcoO2

Forumguru
"Natuurlijk moet die terugkeren! Misschien als Boxster maar dan ook met de werkwijzen en het optreden zoals dat bij de Algemene Verkeersdienst (AVD) gebruikelijk was: netjes voorstellen, naambordje op, opvoedend optreden (niet altijd verbaliserend), niet tutoyeren naar het publiek en tevens het credo van de oud-commandant van de AVD aanhouden: het publiek is niet onbehouwen; het reageert domweg op de handelwijze van de diender."
Voor wat betreft de laatste zin: halleluja!
 
E

Ex-lid 2926

Uit eigen ervaring weet ik dat ook het publiek in de AVD tijd ( dus tot de 90er jaren) wat fatsoenlijker reageerde tijdens een contact met de politie. Je krijgt nu al regelmatig de wind van voren zonder zelf nog maar een woord gezegd te hebben. Meteen gevolgd door de woorden "heb je niks beters te doen" of "ga maar echte boeven vangen".
Een Porsche 911 als dienstauto lijkt wel heel erg gaaf maar is niet echt praktisch. Wel snel, maar ook erg klein en veel te weinig bergruimte. Dan is een Cayenne (Turbo S) veel geschikter. Vrijwel net zo snel, veel ruimer en vanwege de hoge zitpositie een stuk praktischer in het surveillancewerk.
Als je de overheidsbegroting een beetje op orde wilt brengen zijn dit soort dure gereedschappen natuurlijk uit den boze. En ook volledig overbodig. De huidige VW Tourans 2.0 TDI die gebruikt worden in de basispolitiezorg zijn al veel sneller dan de auto's die pak 'm beet 15 jaar geleden in de verkeerssurveillance werden gebruikt. En met de huidige brancherichtlijn is ongelimiteerd hard rijden, ook tijdens gebruik van het blauwe zwaailicht en sirene, uit den boze.
 

Cordoba

Forumguru
Lambo of Ferrari is echt onzin: die presteren niets meer, zijn alleen duurder, zonder dat ik het over de kwaliteit/betrouwbaarheid heb.

Vroeger had de AVD/KLPD ook geen gewone 911 maar een 911 Targa, waar de bijrijder dus kon gaan staan als dat nodig was voor de uitoefening van hun taken (bijvoorbeeld waarschuwen voor files, of het verkeer via armzwaaien zachter laten rijden). Voordeel van een 911 in de huidige tijd, zal de wegligging zijn (laag zwaartepunt) en een voordeel bij snelheden boven 250 km/u. Daarbij mag je je afvragen of je een auto wel met dergelijke snelheden door het huidige verkeer wil laten rijden. Voor het overbrengen van donororganen bij bijvoorbeeld een harttransplantatie is het ook niet echt meer nodig: men beschikt tegenwoordig over voldoende helicopters voor dit soort zaken.

Ik zou het leuk vinden 911's bij de KLPD, maar echt nuttig verschil daar geloof ik niet meer in. Overigens had men in de beginperiode dat de 911's eruit gingen bij de KLPD echt een probleem: de alternatieven waren gewoon te langzaam. Mooi voorbeeld daarvan is een KLPD-mercedes die probeerde mij bij te houden vanaf Tilburg tot aan Breda. Alleen omdat er regelmatig inhalende sleurhutten waren, en ik op een gegeven moment wel eens wilde weten welke mafkees steeds tevergeefs probeerde om mij bij te houden, was ie in staat om mij een stopteken te geven. Overigens had de betreffende agent eerst een vraag: 'wat voor auto is dit?' (Seat Ibiza die 1/3 kostte van de standaardversie van zijn Mercedes), gevolgd door 'je rijdt wel netjes, doet geen gekke of gevaarlijke dingen, maar je rijdt wel veel te hard'.
 
Bovenaan Onderaan