Twee technische vragen over Fabia 1.4 16V

DB200

Lid
Beste mensen,

we rijden al meer dan 10 jaar in dezelfde Skoda 1.4 16V, ooit nieuw gekocht. En tot op de dag van vandaag zijn we er erg tevreden over. Een ruime auto van binnen, met een wat hogere zit, dus toen zijn tijd al ver vooruit.

Ik heb wel twee zaken die me zijn recent zijn opgevallen.

De eerste is het klapperen van de motor bij koude start. Bij warme motor loopt de motor veel rustiger. Het lijkt er op dat dit lawaai eerder toe dan afneemt in de loop van de tijd en ik heb het idee dat het de klepstoters zijn. Is dit zo? En kun je hier gewoon mee blijven rijden of kan ik hier reparaties aan verwachten?

De tweede is een tik die je hoort bij belasting. Dus als je bijvoorbeeld in de tweede versnelling rijdt en gas geeft, hoor je een tik. Net alsof de motor kantelt of er ergens speling op zit. Het lijkt uit het motorcompartiment te komen, ergens aan de onderzijde. Wat kan dit zijn? En ook hier de vraag, kun je hier gewoon mee blijven rijden of kan ik hier reparaties aan verwachten?

De auto heeft netjes volgens voorschriften altijd bij de dealer onderhoud gehad en heeft nu 150.000km op de klok. Er is geen olieverbruik.

Ik hoor graag wat jullie er van denken.
 

brepus13

Forumguru
Die tik kan heel goed komen van je motorsteun(en)... bij gas geven maar met name gas los kantelt je blok dan idd meer. Geluiden zijn altijd lastig te identificeren via een toetsenbord.

Je kunt altijd een garage bezoeken toch? Een diagnose kost je de kop niet en is soms ook kosteloos.
 

DB200

Lid
@brepus13, dank voor het meedenken.

Het klapperen van de motor zit in de motor zelf, schat ik. Het blok ligt stil in het motorcompartiment, of hij nu warm is of koud.

De tik is duidelijk bij gas geven nadat de koppeling is opgekomen en komt niet voor als de koppeling is ingetrapt en er dan wordt gas gegeven of bij gas loslaten met opgekomen koppeling.

We hebben beide vragen tot twee keer toe voorgelegd aan onze vaste garage (de Skoda dealer). Tot twee keer toe hetzelfde antwoord: dit hoort gewoon bij de auto. Maar dat was niet het geval toen we hem nieuw hadden, toen was de motor fluisterstil.

Dus vandaar dat ik nu via het forum probeer meer aan de weet te komen.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien eens bij een andere dealer of Vag-specialist garage. In Vag-gespecialiseerde garage zijn vaak óf oud-dealers (maar bijv. dealerschap kwijt doordat de showroom niet aan de eisen voldoet van Pon), óf dealermonteurs die voor zichzelf begonnen zijn.

Ik zit ook te denken aan een homokineet die aan vervanging toe is, als mogelijke oorzaak.
 

brepus13

Forumguru
Check! We hebben ook een oudere polo gehad met het 1.4 blok. Toen deze eruit ging bij 245k tikte deze ook... zat hem in de kleppen. Ik meen me te herinneren dat men hier niks aan kon doen ivm hydraulische klepstoters? Het kon uiteraard wel door allerlei zaken te vernieuwen maar dat kon zeker niet uit bij die auto. Het blokje kreeg regelmatig nieuwe olie en heeft ons nooit in de steek gelaten.

De tik mbt kleppen hoor je echter wel altijd en is dus niet koppeling gebonden.
 

Arjann

Forumguru
Klapperen van de motor als hij koud is zou goed een kantelde zuiger kunnen zijn. Hebben de 16v's wel vaker last van. Maar zoiets is lastig te beoordelen zonder het gehoord te hebben
 

DB200

Lid
Hoe liep het af?

Ik ben bij een VAG specialist geweest. Die gaf aan dat het tikken bij koude start een producteigenschap is waar de wagen oud mee kan worden, zoals brepus13 ook heeft ervaren.
De Skoda heeft een beurt bij hem gekregen. Er zit nu 5W40 Castrol in ipv 10W40. Bij koude start veel minder lawaai. Dus in mijn optiek opgelost.
De tik die af en toe optrad bij belasting bleek bij inspectie tijdens de beurt een losliggende kabel te zijn die tegen de bodemplaat aankwam. Een tie-wrap bood uitkomst. En geen getik meer :jaja:.

Wat een verademing vergeleken met de dealer.

Mooi zo'n forum, bedankt iedereen voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan