Turbo's Octavie (Octavia I)

turboturbo

Forumguru
Zoals sommigen hier wel wisten ben ik sinds een tijdje op zoek naar een opvolger van mijn Fabia. Onlangs ben ik geslaagd :cheer:

Paar eerste foto's van de wagen:

full


meer foto's in de gallery:
http://www.skodaforum.nl/forum/media/users/turboturbo.4986/

Het is geworden een Octavia I uit 2003 met de 1.8 20V turbo motor in de uitvoering ambition denk ik (er staat 'AMB' op de sticker met optiecodes) Km stand is bijna 2 ton. Staat op nette 16 inch velgen itt de vele 15 inch met ballonbanden die ik tot dan toe had gezien.

Overgenomen van een particulier hier uit de regio. Ik was de handelaren en 'garages' tot nog toe even beu met hun wrakken en torenhoge prijzen ('want het is een 1.8' - en dan ook nog met droge ogen vierhonderd euro vragen voor afleverkosten van een auto van minder dan vier duizend euro - met zonder garantie...) dus toen deze zwarte op MP verscheen ben ik maar even gaan kijken, ondanks dat de kleur zwart me niet zo aanspreekt.

De prijs van deze Octavie was alleszins redelijk vergeleken met wat ik de afgelopen maanden zoal was tegen gekomen. Daarbij kwam dat de proef rit me uitstekend beviel - de beste tot dan toe in fact (heb er 4 of 5 gereden, denk ik) Het was eigenlijk de eerste Octavia die geen last had van o.a. deinende schokdempers, in bochten vreselijk overhellen, versleten en/of enorm gegroefde remschijven, lelijke schade van buiten (schamp schade tot loshangende bumper) of van binnen (uitgewoond) of wat ik al niet tegen ben gekomen. Ook de afwezigheid van een of ander technisch mankement die meteen aandacht vereiste was een opluchting. Enige twijfel punt was het niet kunnen aantonen van het onderhoud ivm een gepensioneerd monteur die de auto onderhield. Maar eigenlijk zag ik aan de auto wel dat die er redelijk tot goed bij stond. Verder werkte alles voorzover ik kon beoordelen tijdens de proefrit (helaas regende het een stuk van de proefrit zodat ik niet alles goed kon horen) Ik kon tot slot gezien de niet-aantoonbare onderhoud, kleine maar niet in advertentie vermelde schade (roest op de achterklep) en het feit dat er meteen een nieuwe distributieriem op moest, ook nog wat van de prijs af krijgen. De auto historie was ook bekend, de 1e particuliere eigenaar was een bekende (collega) van de 2e particuliere eigenaar. En nr. 3 ben ik dus.

Qua uiterlijk / exterieur stond de wagen er redelijk knap bij. De kleur zwart spreekt me (vooralsnog) niet aan, maar helaas is er nu eenmaal niet zoveel keuze in het aanbod met deze motor. Daarentegen sprak het interieur me wel aan. Ik had tot dan toe, m.u.v. van eentje uit bj 2004 alleen in Octavia's uit bouwjaren 2000 en 2001 proef gereden (gezien het beperkte budget) en dat was allemaal nogal grijs en hard plastic (ook die uit 2004, overigens). Op de een of andere manier heeft dit model een iets mooier interieur (donkergrijs met zwarte accenten) en meer stof. Dit leek mij vooral te resulteren in een stiller interieur: ik vond de akoestiek binnen in de auto in de oudere modeljaren lelijker/harder, helemaal als het een compleet lederen interieur betrof (zat er ook eentje van tussen) Verder zit er leer op het stuur, pook en handrem. Ook fijn: er zit een maxidot display in, zo een met een dot-matrix scherm zoals onze computer vroeger uit 1995 had, met oranje monochrome scherm ;)
IMG_1779.JPG
Weet iemand welk interieur / soort stoelen dit precies is? Ze zitten heerlijk moet ik zeggen (dankzij lende steun denk ik. Weet iemand of de optiecode E2Q = "Copa High" slaat op het interieur? Ik kan er verder niets over vinden)
Verder zit er een dubbele laadvloer in en bagage-stapel rek; handige accessoires moet ik zeggen!
Wat me ook opviel, is dat de rechterspiegel groter is (ipv kleiner, zoals ik juist vaak zie) dan de linker (best. kant) - dat hadden er trouwens meer die ik proef gereden had. Kennelijk een optie geweest destijds.

Inmiddels heeft de wagen alvast een nieuwe distributieriem incl toebehoren van Contitech en verse koelvloeistof gekregen bij Tom Harlaar van HBT Techniek (helaas voor mij had Antera het deze periode enórm druk, maar gelukkig had Tom nog wel een plekje vrij begin oktober) en die kon me ook vertellen dat de auto er op zo op eerste zicht technisch gezien in prima staat lijkt.

Een paar minpunten die ik kan bedenken zijn en die al dan niet in de to-do list gaan komen:
- er moest meteen een nieuwe distributieriem op (inmiddels dus opgelost)
- de motor houdt af en toe een beetje in rond de 1500 tpm (zowel bij koud als warm wordt me steeds meer duidelijk) wanneer je het gaspedaal half intrapt, ofwel deellast vraagt van de motor. Tom kon zo 123 niets ontdekken ook niet aan de bekende zwakke punten zoals de DV etc. dus dit houden we even in de gaten.
- interieur stinkt een beetje: kan komen door parfum houder die er in zat, ruik je sterk wanneer de kachel of airco aan gaat. In ergste geval een lekke kachel radiateur, en anders een vervuilde verdamper. Had de vorige eigenaar misschien de parfumhouder om een nare stank uit de verdamper te verbloemen? Het viel me op dat een nieuw interieur filter iig al een grote verbetering bracht.
- klein beetje beginnend roest plekje op de achterklep + beetje roest onderaan bij de achterruit zoals je vaker ziet bij de Golf IV stations.
- achterruitwisservloeistof bereikt de achterruit helemaal niet (waar het wel blijft weet ik ook nog niet)
- voorbanden zijn hard aan vervanging toe (ik gok 2mm profiel)
- leder op het stuur is versleten (glad) misschien vervangen door een gewoon stuur (dat bevalt me eigenlijk nog het beste)
- middenarm steun is stuk: bij omhoog klappen valt de deksel open. Idem voor de zgn. zonnebrillenhouder is ook veertje geknapt oid. Kijken of ik dat kan repareren.
- bagage ruimte lampjes branden niet als de klep openstaat (heeft mijn Fabia ook al last van grr)
- buitentemperatuur klopt niet, lijkt 3 tot 5 graden te koud aan te geven (nieuwe voeler al binnen, moet nog even uitvinden waar het ding zit)
- ik mis de park distance control enorm. Die zat zowat op alle eerder proef gereden modellen maar helaas zit die niet hier op :(
- ik ga er qua audio installatie (er zit een skoda symphony in) op achteruit vergeleken met achteraf ingebouwde set in mijn Fabia. Op zich geen probleem. Ik merkte dat ik al vrij weinig meer muziek in de auto luisterde afgelopen jaren (ik zit maar weinig alleen in de auto en meestal ligt er eentje achterin te slapen en/of geniet ik zelf ook even van de serene stilte :) )

Misschien alleen even de speakers zelf upgraden, beetje dempingmateriaal erachter en een vw mini iso 8-pin naar 3,5mm jack voor die ene keer dat ik muziek van m'n telefoon wil luisteren achterin de unit prikken. Bovendien is de radio gekoppeld aan een stukje van het maxidot display (zie foto), dus weet niet wat het gevolg is als ik de radio vervang voor aftermarket. Als het display dan deels uit valt zou ook zonde zijn.
 
Laatst bewerkt:

Tafkah

Forumguru
Mooie bak @turboturbo . Ik heb een soortgelijke gehad: 2001(1.6 MPI, lease) en later een 2004 2.0 4x4 (prive). Dat is zo'n zelfde blok als jij hebt, maar in een 4x4 uitvoering. Een van de mooiste Skoda's die ik heb gehad. Had alleen wat olieverbruik problemen (Demo -auto, vebruik gemeld tijdens 'fabrieks'garantie en is 2 jaar later door Pon opgelost.

Fijne bak!!!
 

Cordoba

Forumguru
Nette auto Peter, en wéér een 2003 Skoda. Wat de interieurstank betreft: misschien bij Boels of ander verhuurbedrijf voor pakweg 25 euro een extractor (tapijtreiniger) huren en daarmee stoelen en achterbank schoonmaken, dan ben je veel vuil (en ook veel stank direct kwijt).
 

turboturbo

Forumguru
Klopt qua bouwjaar ga ik er niet op vooruit. Ik heb dit keer gekozen voor de kostenpost reparaties / onderhoud laten prevaleren ipv de afschrijving :)

Dank voor de tip @Cordoba denk dat ik dat ga doen. Voor dat bedrag kan het geen kwaad.
Hoewel de geur niet zozeer in de stoelen zit maar duidelijk uit de roosters komt als je aanjager aan zat. Vandaar dat ik de verdamper/kachelradiateur verdenk. Evt de aircoverdamper maar eens laten reinigen komend voorjaar op de manier zoals Theo dat uitgelegd heeft elders op het forum.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je O1 Peter.
Ziet er strak uit en ik blijf het een mooi en tijdloos model vinden de O1
En een super motor zo'n 1.8
 

Cordoba

Forumguru
OK, als het uit de roosters komt zal reinigen van de bekleding voor de geur niet helpen. Als je de Faab nog moet verkopen, misschien proberen om beide auto's in één keer aan te pakken: auto met een schoon interieur verkoopt altijd makkelijker.
 

Octa Collection

Forumguru
Mooie Octa @turboturbo !
Copa High zou inderdaad op het interieur kunnen slaan, staat er bij mij ook op en is dezelfde bekleding als jij hebt.
Middenarm steun is bij mij ook stuk, je kan er losse onderdelen voor bestellen, ik ben er tot nu toe nog nooit aan toe gekomen. (of ik ben er te lui voor, het stoort mij ook niet, de steun staat altijd naar beneden.)

Je zou een setje parkeer sensoren kunnen aanschaffen, deze kan je zelf wel monteren en aansluiten.
Kwestie van gaatjes boren en bedrading aansluiten.
bijvoorbeeld deze: https://www.conrad.nl/nl/kabelgebonden-parkeersensoren-achterkant-akoestisch-855149.html
 

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor je reactie @Octa Collection. Copa High klinkt wel luxe. Ik vraag me ook af of de bekleding deels van wol is. Het voelt hetzelfde aan als onze ...ahem... 'design' Artifort bank in de huiskamer :) stevig, warm als het koud is en relatief koel als de zon er de hele dag op gestaan heeft, lekker comfortabel.

Wat de parkeer sensoren betreft; ik merk dat ik al langzaam begin te wennen aan het inparkeren. Tot nog toe heb ik steeds meer ruimte over dan ik op basis van de spiegels inschatte. Desalniettemin zal ik eens kijken wat de opties zijn als ik weer wat spaargeld over heb. Het liefst ga ik voor een originele af-fabriek module. De signalen gaan dan via de (kleine) luidspreker in de achterdeur als ik me niet vergis....

Wat de midden arm steun betreft: goed om te weten dat losse onderdelen te vervangen zijn. Ik heb ooit al eens naar complete units gekeken (origineel) voor in de Fabia en de prijzen schrok ik behoorlijk van. Ik ga 'm er binnenkort eens uitschroeven en ontleden.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Fijne wagen! Tijdloze verschijning.

Als je nog een setje 15" winterbanden op stalen velgen zoekt...
 

eriktv

Forumguru
Tof om te zien dat er weer een O1 bij is Peter, en.... Een 1.8! De betere keuze imho :D Veel fijne kilometers gewenst.

Wat ik je mee wil geven over de roest op de achterklep: het kan heel snel gaan helaas. Na twee weken sneeuwvakantie vorige winter had ik ineens van oppervlakte doperwt een stuk ter grootte van 5x1cm :nailbiting:. Goed schoonhouden en misschien direct schuurpapier erop (au) en behandelen zodat de roest niet verder gaat. Ik heb dit van de zomer gedaan en het is niet mooi (zeker niet op zilver) maar het is in ieder geval onder controle. Ik heb al een vervangende klep op het oog, maar moet eerst uitzoeken of ik die in de kofferbak mee kan nemen :)

Verder kun je misschien even een pb naar @TimT sturen. Die heeft zijn O1 ingeruild en heeft nog wat spullen als dakdragers, velgen en goede speakers te koop.
 

turboturbo

Forumguru
@eriktv dankjewel :bloos:

Die 1.8T we hebben het er al eens over gehad - het is haast niet te geloven dat je als simpele consument zo'n fantastisch sterke motor kan hebben, dat dat binnen handbereik is....:jaja: Maar redelijk schaars dus je moet er wel wat consessies voor doen.... Er kwam ook nog een zwarte RS op m'n pad in zo te zien in perfecte conditie. Maar lag aardig buiten m'n budget....

Ik heb al wat advertenties van @TimT gezien, zal hem eens berichten - dank voor de tip :thumbsup:

Zelf zat ik ook al aan een andere achterklep te denken. De kenteken verlichting is helemaal verroest, dan nog een 'erwt' op het plaatwerk, en nog een streep onder het raam.

Voorlopig gaat al het geld even naar regulier onderhoud en reparaties om de auto technisch op orde te krijgen. Daarna krijgt het uiterlijk pas aandacht.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan