Turbolog gemaakt

zou iemand onderstaande log even willen bekijken, het is een log van de turbodruk en de n75 van een O2 uit 2006 (1900 pd blok)
ik denk zelf dat het prima is echter vindt ik de N75 waarde laag in de toeren (90.3 bij 1500rpm) wel wat hoog, iets om zorgen over te maken?

turbo.jpg
 

VEEJAY

Forumguru
Wat grappig we hebben dezelfde motor + bouwjaar en maand en ook nog eens JD tuning. Als ik me goed herinner moet je het voor onze auto omdraaien dus 90% is dat hij nog zoveel beschikbaar is, niks aan de hand dus. Bij een Golf 4 is het bijvoorbeeld andersom.

Maar er zal vast na mij iemand reageren met echt kennis van zaken.

*edit*
Deze log is van een gechipte 2.0TDI

/min mbar mbar %
1281 1264.8 1295.4 65.5
1386 1805.4 1356.6 80.5
1533 2111.4 1581.0 78.5
1701 2254.2 1958.4 58.8
1932 2376.6 2519.4 35.9
2184 2376.6 2590.8 37.9
2436 2376.6 2458.2 33.5
2667 2376.6 2376.6 31.2
2919 2376.6 2335.8 28.4
3129 2376.6 2335.8 26.8
3339 2376.6 2315.4 27.6
3549 2376.6 2274.6 29.6
3738 2376.6 2254.2 33.5
3906 2376.6 2274.6 36.3
4074 2366.4 2305.2 36.3
4221 2295.0 2335.8 34.3
4368 2162.4 2315.4 29.6
4473 2050.2 2254.2 26.0
3192 2376.6 2213.4 29.6
3171 1275.0 2356.2 4.7
3192 1040.4 1326.0 41.0
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan de onderste schaal van je grafiek niet goed plaatsen (wat is de grootheid die je daar hebt uitstaan?).
Wat mij opvalt is dat de turbodruk in eerste instantie achterblijft bij de gevraagde druk, en vervolgens toch wel een behoorlijke overshoot heeft, om dan terug te gaan naar de gespecificeerde waarde en er vervolgens steeds wat onder te blijven. Ik kan me vergissen maar krijg de indruk dat je turbo maar in een heel smal toerengebied goed presteert. Ik weet niet of je een turbo hebt met schoepverstelling, maar als dat zo is, moet je die zo snel mogelijk uit elkaar halen om goed schoon te laten maken: de schoepverstelling lijkt niet goed te werken, en meestal is dat een kwestie van vervuiling. Als je daar te lang mee doorrijdt, is het op een gegeven moment einde turbo.
 
de onderste grootheid is de tijd in seconden, ik heb idd een turbo met verstelbare schroepen.
jij zegt dus uit elkaar ermee en schoonmaken? meer mensen die, na het zien van de grafiek, nog tips voor me hebben om te doen?
 

Cordoba

Forumguru
Als je van de onderste schaal geen seconden, maar toerental maakt is interpretatie wat duidelijker/makkelijker. Ik zou zeggen zet eerst het grafiekje even om met op de horizontale as geen seconden, maar RPM. Misschien dat de afwijking dan meevalt, maar in de huidige vorm valt mij dit op. Er zijn bedrijven die prima in staat zijn om turbo uit elkaar te halen, ultrasoon te reinigen en weer in elkaar te zetten. Ik weet van iemand die het ook heeft laten doen bij een Leon, en na reiniging waren de klachten verdwenen en bij ca. 300.000 km heeft ie de Leon ingeruild volgens mij met originele turbo.
 
bedankt voor je antwoord, ik zit een beetje aan te klooien met excel maar krijg niet voor elkaar wat jij zegt, ik ben niet zo handig met computers

Dit is weer een nieuwe log van vanmiddag en na wat klooien met excel is onderstaande grafiek het resultaat.

logje2.jpg

heb je daar wat aan? de rode lijn is de specified en de groene de actual boost pressure
 
Hier trouwens de data:

Engine SpeedBoost PressureBoost Pressure
TIME(G28)(specified)(actual)
STAMP /min mbar mbar
0.0115751183.21142.4
0.1715751183.21152.6
0.3415751254.61162.8
0.5316171907.41173
0.716381907.41224
0.8716591927.81346.4
1.0617011958.41489.2
1.23174319891621.8
1.417852019.61764.6
1.5718272070.61948.2
1.7318692111.42101.2
1.919322152.22233.8
2.0919742182.82366.4
2.2620372203.22458.2
2.4320792223.62529.6
2.6221422223.62570.4
2.7922052233.82580.6
2.96226822442580.6
3.15233122442580.6
3.32237322442570.4
3.49245722442529.6
3.67249922442478.6
3.83256222442448
3.99262522442417.4
4.16266722442386.8
4.32273022442346
4.49279322442305.2
4.65285622442264.4
4.84291922442244
529612254.22213.4
5.1530242254.22182.8
5.3230662254.22142
5.531292264.42101.2
5.6731922264.42070.6
5.8432342264.42060.4
6.0432972274.62060.4
6.2133392274.62060.4
6.3734022274.62070.6
6.5634652284.82060.4
6.7435072284.82060.4
6.9135492284.82060.4
7.0936122284.82070.6
7.2636542284.82070.6
7.4336962284.82060.4
7.6137382284.82060.4
7.7737802284.82060.4
7.9338432284.82050.2
8.1238642284.82050.2
8.2739062274.62040
8.4339482274.62040
8.6239902264.42029.8
8.840322254.22019.6
8.96407422442019.6
9.1541162233.82009.4
9.3241582233.82009.4
9.542002223.62019.6
9.6842422213.42009.4
9.8542632203.22009.4
10.02430521932009.4
10.243472172.61999.2
10.3743682152.21999.2
10.54441021421989
10.7344522121.61978.8
10.9144732101.21968.6
 

Cordoba

Forumguru
Jammer dat je geen toerentallen onder de grafiek hebt gekregen, maar ik denk dat ik het goed heb gezien: er is één toerentalgebied waar de druk behoorlijk oploopt boven de specificatie, daaronder en daarboven blijft de druk duidelijk achter. Het toerental waar de piek zit, is dus het toerental waar de turboverstelling goed voor staat, maar daarboven en daaronder blijft ie dus achter.

Je kunt kijken of Race Eend (niet Rees eend) er eens naar wil kijken, hij werkt bij JD engineering en krijgt regelmatig logs voor zijn neus, en vraag of ie mijn mening deelt. Andere optie is om Vagtechniek (Vagtechniek, Uw Volkswagen, Audi, Seat en Skoda specialist - Onderhoud, reparatie, diagnose en chiptuning - Orginele OE onderdelen bestellen via de Webshop) te benaderen. Zij hebben ook de Leon die ik eerder noemde onder handen genomen, en de turbo gereinigd. Die bewuste Leon heeft overigens twee keer in Autoweek gestaan, en ik dacht de laatste keer nét na het turboprobleem, en beide keren was er vooral lof voor de staat van onderhoud en de prestaties van de auto.
(filmpje: [video=youtube;MdndLKjaUNI]http://www.youtube.com/watch?v=MdndLKjaUNI&feature=youtu.be[/video])
 

Race Eend

Forumguru
Je turbodruk piekt veel te ver door onderuit de toeren, en blijft bovenin erg achter.

2 mogelijke oorzaken.

- N75 kleppenblok defect, VNT van de turbo wordt hierdoor niet goed aangestuurd.

grotere kans is het 2e:
Verstelling van de turbo vervuild, waardoor de druk te hoog op loopt en na de piek niet meer terug op druk komt.


Partners van JDEngineering zijn Autotechniek hans Sloot in lochem en JBautoservice in dieverbrug, zij kunnen de turbo demonteren en reinigen. (mits de turbo uiteraard verder in goede staat is, een turbo die al veel speling op zijn as heeft, kun je beter gaan vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Mark (Race Eend) is het dus met mij eens, maar ziet nog een andere mogelijke oorzaak. JB autoservice is een bedrijf dat qua reputatie en kennis, prijs en kwaliteit volgens velen vergelijkbaar is met Vagtechniek (ik heb zelf geen ervaring met JB autoservice), en Hans Sloot is de 'huisdealer' bij JD. (Hans Sloot was toch vroeger autodealer, of heb ik dat fout Mark?)

In elk geval is het schoonmaken van een turbo volgens mij een klus, waar je bij veel dealers problemen kunt verwachten. Bij bedrijven met ervaring in dergelijke klussen zoals die door Race Eend en mij zijn genoemd, ben je volgens mij beter af. Aan IJsje de keuze, bij wie wat wordt gedaan.
 
Beide onwijs bedankt voor jullie reacties!!


Hans sloot ken ik wel daar ben ik na de tuning buj JD eens geweest.


de n75 heb ik vandaag nog bekeken in VCDS die haalt het hele bereik tussen 9.9 en 90.3 procent.
of zegt dat niets.


ik ga dus voor turbo schoonmaken, kan ik dat samen met een hele handige collega zelf gaan doen middels de handleiding die op wiki tdiclub staat of kan ik em er beter afhalen en wegbrengen ivm specialistisch apparatuur?
 

Michelv.

Forumguru
Volgens mij kan je beter ergens naar toe gaan om de turbo te laten reinigen, zij kunnen dan ook gelijk beoordelen of de turbo nog in goede staat is. Ik heb de mijne 2 weken terug laten reinigen bij Vagtechniek, gaat bij mij om een 2.0 tdi BKD. Nu kan ik redelijk sleutelen en heb zelf het nodige gereedschap, maar ik ben blij dat Martin het voor me gedaan heeft. Als je ziet wat er af moest om er goed bij te kunnen komen om hem los te halen. Als je zelf een brug tot je beschikking hebt zal het wel gaan, maar dan mis je nog het ultrasoon schoonmaak apparaat.

Enne, rijdend heen en rijdend terug:tongue:
 

Race Eend

Forumguru
de n75 heb ik vandaag nog bekeken in VCDS die haalt het hele bereik tussen 9.9 en 90.3 procent.
of zegt dat niets.


ik ga dus voor turbo schoonmaken, kan ik dat samen met een hele handige collega zelf gaan doen middels de handleiding die op wiki tdiclub staat of kan ik em er beter afhalen en wegbrengen ivm specialistisch apparatuur?

Dat zegt niet zoveel, dat is wat de ecu hem opgeeft, wat de magneetklep er mee doet weet je niet.

Turbo schoonmaken is vrij simpel, je hebt er geen speciale apparatuur voor nodig. Gewoon achter elkaar doorgaan, dus uit elkaar halen en direct schoonmaken en in elkaar zetten, dan raak je geen deeltjes kwijt en weet je nog hoe het zat.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de handleiding op Wiki TDIclub niet zo snel kunnen vinden, maar zag wel een verhaal staan over de schoepverstelling, waaruit duidelijk was, dat men geen idee had, waarom schoepverstelling nodig was. Als de genoemde handleiding van dezelfde kwaliteit is, zou ik niet aan de reiniging beginnen zonder dat er een nieuwe turbo klaar staat!
Ik weet niet welk type turbo je precies hebt, maar hou even in gedachten dat ie toch 40.000-70.000 toeren draait, dat is gewoon 10 keer meer dan je motorblok maximaal, en daarbij moet het ook nog heel blijven en in balans (niet trillen).

Hier wat foto's van een turbo vóór en ná:
2hhq814.jpg o72440.jpg 1z6xjj9.jpg 29cqv4h.jpg 2r5exyw.jpg
 
Ik heb een brug tot mijn beschikking en een collega die automonteur is geweest dus ik durf het wel aan om alles schoon te maken dus maak er maar meteen een project van door ook de intercooler te reinigen en het inlaatspruitstuk eens te ontdoen van roet na 200.000km

dan nog 2 vragen, moet het uitlaatspruitstuk er ook af omdat dat ook vol roet kan zitten of zal ik die erop laten. als ik die laat zitten hoef ik alleen maar een pakking te halen voor tussen de turbo en het spruitstuk en een paar boutjes.

en hoe kan ik de n75 gaan testen?
 

BarryXX

Actief lid
Zo maar uit nieuwsgierigheid (of rekening houden met iets wat eventueel in de toekomst kan komen?); wat kost enkel het reinigen van een turbo en wat kost het vervangen van een turbo?
 

BarryXX

Actief lid
Is er iemand uit regio Breda die een turbolog kan maken? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat iets zegt over de gezondheid van mijn turbo en of er op termijn kosten aan zitten te komen of dat ik beter preventief kan laten reinigen? :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik ga er vanuit dat bijvoorbeeld Antera je wel kan helpen met een log. Wat de gezondheid/vervuiling van je turbo betreft: met een log vindt je pas iets als er een begin is van minder goed functioneren. Als je turbo bijvoorbeeld al wel een zwarte roetaanslag heeft, maar die nog erg dun is zal meten niets opleveren, en pas als je de boel open haalt, kun je gaan schatten over xxxxxx km is er een schoonmaakactie voor de turbo nodig. Gezien de arbeid en beperkte info die dat oplevert ga je de turbo dus niet openhalen als je niet minimaal kleine afwijkingen in je turbolog vindt.
 
Bovenaan Onderaan