Turbogat

Eduardo

Forumguru
Hallo Yeti-liefhebbers,

Hopelijk is dit topic nog niet aan de orde geweest:
Sinds een half jaartje rij ik mijn 3e Yeti 1.2TSI.
Deze Yeti is uitgevoerd met het EA211 motorblok.

Ten opzichte van mijn vorige Yeti's (met EA111 motor) heeft deze yeti een behoorlijk Turbo-gat.
Onder de 1400 tpm is hij niet vooruit te branden en dan komt 'ie opeens.

Vraag:
Is dit normaal of hebben jullie andere ervaringen met de EA211 1.2TSI motor ??


vr.groet,
Eduardo yeti.JPG
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Dat noemen ze geen turbo gat, dat noemen ze te laag in toeren rijden...

Dit is heel normaal bij een turbo motor, ongeacht of je nu een kleine of grote turbo motor hebt.. Een turbo moet altijd even op gang komen.
 

LT83

Forumguru
1400 rpm, wat doe je daar joh ;) Is niet goed voor de techniek om zo laag in de toeren te rijden :D
 

EdK

Forumguru
Tsja @Eduardo je moet je gaspedaal tot bodem indrukken en dan pas wegrijden......
Je hebt bij de twee voorgaande Yeti's gewoon verkeerd gereden......

Even ter info voor de niet Yeti bezitters, de Yeti TSI rijd bijna als een diesel.
En pakt (e) in hoge versnellingen en laag in toeren gewoon goed op zonder terug te schakelen...
Heeft mij in begin ook verbaasd en eigenlijk nog steeds...want als ik dat met mijn Caddy Diesel 1,6 doe van de zaak dan kon ik geen meter verder, en moet ik echt wel terugschakelen.

Maar goed eduardo als er een gat zit dan zou dat bij Vag Techniek of JD op de rollebank zichtbaar gemaakt kunnen worden....
 

Eduardo

Forumguru
Vanwege een groot aantal jaren diesel rijden bevalt me de Yeti met TSI motor perfect.
Met mijn vorige Yeti's kon ik moeiteloos na bijv een verkeersdrempel weer vanaf laag toerental verder rijden,
maar bij deze merk je duidelijk dat hij vanaf 1400 a 1500 tpm pas weer een beetje begint te trekken.
Als er serieus opgetrokken moet worden rij ik natuurlijk met veel hogere toerentallen......

Op vakantie een flinke coll nemen doet hij perfect met 2800 tpm.......
 

LT83

Forumguru
Sorry, maar ik zie het nut niet zo om met een klein benzine torretje een drempel met minder dan 1400rpm te willen nemen.
En dan verwachten dat hij gelijk vlotjes oppakt? Ik heb toch een redelijke motor onder de kap, maar mijn stelregel is niet onder de 1750rpm rijden.
 

Eduardo

Forumguru
Die andere 2 TSI's deden dat prima zonder voelbare overgang als de turbo mee gaat doen....
Mijn vraag was alleen maar het verschil in motorisatie.......

Maar effe iets heel anders:
Ik ben in de veronderstelling dat ik een hele gewone vraag stel en krijg op 1 reactie na eigenlijke alleen maar replies met een onvriendelijke ondertoon. Tot nu toe vond ik het een erg leuk forum, vandaar ook mijn donatie,
maar als dit de gebruikelijke manier van reageren wordt in dit forum.........
Zo ja, dan moet ik me maar eens gaan beraden op mijn aanwezigheid hier.........
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, beste Eduardo, dat valt toch reuze mee. Ik zie het bepaald niet als onvriendelijk en zie dit forum juist als een schoolvoorbeeld van hoe men op een forum met elkaar om dient te gaan. Waarbij zo nu en dan een gebbetje of elkaar een beetje afzeiken zeker ook moet kunnen. Zolang het maar niet uit de hand loopt. En in dat geval kan men elkaar er ook op aanspreken en wordt eea in der minne geschikt. Maar zoals gezegd, hier leek me nou niet echt veel aan de hand.

Wat je probleem betreft, ik herken het wel van mijn huidige (Fabia) en vorige (Yeti) 1.2 tsi. Voordat deze motorisch en wat betreft dsg waren getuned, had ik ook de ervaring dat het bv bij het verlaten van een rotonde even duurde voor de motor weer oppakte. Na tuning was dat over en pakte hij direct lekker op
 

LT83

Forumguru
Eduardo, mocht je na onheuse bejegend te zijn door ondergetekende nog niet vertrokken zijn het volgende;
Ik wil je enkel de tip meegeven dat het volgens mij voor de draaiende delen niet verstandig is zo laag in de toeren te rijden.
De belasting is dan gewoon vele male groter, zeker met koude motor.
Ben mij bewust van het feit dat er "op papier" al veel koppel aanwezig moet zijn bij extreem lage toeren, dit krijg je in de praktijk enkel eruit door in een hoge versnelling te wachten op de spoel van de turbo. En dat is echt niet zo goed voor je motor.
Misschien dat een tuner je kan helpen zoals @Rosinfield aangeeft, of dat er daadwerkelijk iets mis is met de turbo, maar ik ben er bang voor.
 

B.Stuurder

Forumguru
Tja @Eduardo, er heeft ook maar 1 echte Yeti rijder geantwoord en wat voor het forum spreekt is, dat juist dit lid meestal wat plagerigs roept en geen serieus antwoord geeft, zoals hier.
Ik denk een kwestie van perceptie. Ook ik ben wel eens pissig geweest maar bleek er toen een beetje tussen genomen te zijn.

En dan nu het antwoord: Wanneer jij het idee hebt dat het niet goed is, dan kun je beter terecht bij een monteur die iets kan testen. Het lijkt mij dat een 1.2 TSI toch wel redelijk moet kunnen optrekken bij lagere toeren, ik krijg van jou de indruk dat je zowat moet mee trappen. Ik kan niet meepraten, want ik heb geen Yeti en ook geen 1.2 tsi. Ik deel jouw ervaring niet, maar kan wel zeggen dat de versnelling aanzienlijk rapper is vanaf 2000 toeren en vanaf 4000 toeren moet je je toupet vasthouden. Maar nogmaals, dat is een iets andere motor.
Tuning schijnt wel de soepelheid van de 1.2 tsi ten goede te komen, wellicht een optie om e.e.a. te laten bekijken bij een goede tuner en e.v.t. een betere afstelling (=tuning) te overwegen?
 

Huibert

Forumguru
Ik kan alleen praten van mijn ervaring met(volgens mij) dezelfde motor in de Fabia3. Hierbij komt het koppel echt pas bij de aangegeven 1400 toeren beschikbaar, geef je voorzichtig gas lukt het ook wel bij een lager toerental maar met wat bruter gas komt het koppel er bij 1400 toeren vrij lomp in.
 

CDK

Forumguru
Chippen is de enige optie om ook bij lager toerentallen meer koppel te krijgen en het gedoseerd in te laten komen.
 
NU ben ik de gelukkig bezitter van een Octavia 1.4 TSI maaaaaar ook een Volkswagen Polo 12 TSI :jaja: met dezelfde motor als die jij hebt dus. Ik weet wat je bedoeld en dat is bij mij ontstaan na een software update mbt de turbo. Daarvóór pakte hij veel lager in toeren soepel op en na die update lukt het bijna niet meer om geheel schokvrij weg te rijden ( alsof hij een beetje stikt zeg maar) en komt de turbodruk ook bij een hoger toerental op gang. Ik wilde de update ongedaan laten maken omdat ik de auto gewoon minder prettig vind rijden maar dat kon niet en had ook te maken met milieu eisen. VAG heeft natuurlijk inmiddels genoeg op z'n lazer gehad. Ik heb me er maar bij neergelegd en ben er inmiddels wel weer aan gewend. Maar je zou je dealer eens kunnen vragen naar die update.
 

B.Stuurder

Forumguru
Een dealer gaat niks wijzigen, dan moet je echt bij een tuner zijn en vervolgens alle updates weigeren bij de dealer.
 

Eduardo

Forumguru
Hebben jullie met diezelfde 1.2 TSI-motor ook dat hij bij gas geven eerst een soort "snorkend" geluid maakt ?
Dat deden mijn vorige Yeti's ook niet......
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, wat ik merk is dat er dan meer toeren worden gemaakt en wordt teruggeschakeld bij dieper indrukken. Maar niet zo'n geluid
 

EdK

Forumguru
@Eduardo pak eens de Fabia van je vrouw en rij naar een andere dealer en vraag of je een proefrit met een 1,2TSI mag maken van type / blok wat je nu hebt.
Niets vertellende van je probleem wat je nu ervaart met deze Yeti en dit blok maar bv doen alsof je voor een nieuwe Skoda komt.
Dan krijg je mijn inziens de beste indruk of het dus inderdaad bij dit blok hoort of dat het bij jou niet goed zit en dat de dealer dus wat te doen heeft.
Ik vermoed dat het in je blok zit, daar ik zelf ook dezelfde ervaringen heb ( welliswaar met 1,4 ) zoals je zelf beschreef met je 2 voorgaande Yeti's.

Op deze wijze kom je er sneller achter of het een nieuwe eigenschap is of dat er een probleem in het blok /turbo zit..
 

EdK

Forumguru
Nee, wat ik merk is dat er dan meer toeren worden gemaakt en wordt teruggeschakeld bij dieper indrukken. Maar niet zo'n geluid
Menno wil je niet uit het oog verliezen dat je met de Yeti en nu met het blok in de Fabia 2 een getuned blok rijd en niet het standaard blok meer !!!
Hier kan een wezenlijk verschil inzitten
 

Rosinfield

† In Memoriam
Jazeker Ed. Dat heb ik ook eerder aangegeven. Overigens schakelt de dsg minder snel terug door het hogere koppel agv de tuning.
Maar mij lijkt dat het al dan niet optreden van "snork" geluiden bij gas geven los staat van al dan niet tunen
 
Bovenaan Onderaan